Goede keuze lipo's ?

• Topicstarter Topicstarter DarkWhite
  • Startdatum Startdatum
D

DarkWhite

Guest
Ik heb hier een paar micro hydromite speedbootjes, 38 en 41 cm lang
Deze dingetjes worden aangedreven door een speed 480 bb race van 7.2 volt, die ideal 8 A zou trekken, dus mijn gok is dat ie rond de 10/12 A trekt

Ik heb hier momenteel 7 Ni-MH cellen in zitten, maar ten eerste zijn die krengen behoorlijk zwaar, en tweede is het onmogelijk om met een 7C pakket een paar voorin, en een paar achterin te plaatsen, tenzij je zelf flink gaat lopen solderen, wat ik opzich zo doe, alleen liever niet bij batterijen :D.

Dus nu ben ik van plan om me eens op lipo gebied te wagen

Na wat rond geneust te hebben leken mij dit wel mooie pakketten

http://www.rctechnics.nl/product_in...d=172&osCsid=ce7c10abe3cc2c018e50e71bcbfb8135

Tevens had ik in de modelbouw aktueel een lader gezien van graupner, die ze daar ook verkopen

http://www.rctechnics.nl/product_in...d=594&osCsid=ce7c10abe3cc2c018e50e71bcbfb8135

Gaat dit een mooi en toch redelijk goedkoop setje worden ? of hebben mensen al ervaring met deze lader of cellen en is er wat op aan te merken ?

Aangezien lipo toch weer nieuwe "investering" is en ze hm, de naam hebben potentieel gevaarlijk te zijn, graag eers maar even vragen voor meteen aan te schaffen

Met vriendelijke groet,
Erwin

volgens mij gaat dat prima werken,
lipolader is wel vanaf 11-15V. Maar waarschijnlijk had je dat al gezien.

je kan ook nog voor de http://www.rctechnics.nl/images//accus en laders/LP11-1100-10.jpg gaan. Helaas hebben ze bij rc-technics niet de 7,4 volt. Waarom zou ik echt niet weten...
maar je kan 2 11,1v pakketten kopen. en daar 3 7,4v paketten van maken.
je moet dan wel ff opletten dat je de accu's wel even allemaal opdezelfde spanning soldeerd(dus niet de een vol, de ander leeg.)
ps. deze accu kan "maar" 11A continue verwerken, maar dat lijkt me goenoeg voor jouw toepassing.
voordeel van de 1100's is weer dat je stukken goedkoper uit bent :D

vorige eigenaar heeft met 1100 Ni-mh gevaren die in no time leeg waren, dus vandaar de 1500 keuze (weer paar minuten erbij)

Het uit elkaar halen en zelf pakketen maken ga ik niet aan beginnen daarom zocht ik 2c pakketen van 7.4 volt

Maar dan, 11Ampere continue ? "ze" zeggen 15 c, zit 1.5A in, x 15 = 22.5 hier, reken ik weer eens verkeerd ? :D

hoi je rekent wel ok .
MAAR een motor in een bootje, zuipt over het algemeen meer dan op een vliegtuigje .ik zou voor 30a continu gaan.
groeten wiebe

De boot zelf heeft een kleine prop, en hij zit op een 30Ampere speed controller die het met gemak aan kan, de motor heeft tussen alle modellen die veel amperes trekken een opgegeven max effiencie van 8 Ampere, en 60 bij totaal blokeren, en hij is niet bepaald geblokeert :D (draait loei en loei hard).

Dont get me wrong ik wil niet eigenwijs overkomen, als er een fout in mijn beredenatie zit laat het maar horen (graag)

Met vriendelijke groet,
Erwin

Mr. DarkWhite,

Als met lipo's wilt varen houdt dan met twee dingen rekening:
de regelaar moet een automatiche afschakeling hebben die voor Lipo's geschikt is (een lipo leeg rijden/vliegen/varen doe je maar één keer -> KliKo)....
Als je lang plezier van je Lipo's wilt hebben, kies voor jouw toepassing een pakket waarbij de maximum verbruikte stroom op 60-70% zit van de maximum continue stroom die de Lipo leveren kan.... anders is 30x laden -> KliKo
voorbeeld je motor verbruikt maximaal 14A kies dan een Lipo die 20A continue leveren mag

En uiteraad uitsluitend met een Lipo lader laden....

Ik dacht een lipo safe te kopen, maar die zijn praktish onvindbaar lijkt wel, of ik zoek gewoon verkeerd.

Ik heb wel de tutorial gezien om zelf een lipo safe te maken, maar met weerstandjes en dinetjes snap ik er al gou helemaal geen jota meer van, zelfs met zo'n mooi schema.

De link die ik poste naar de lipo's zijn 2 cellen 1500mAh, en ze zeggen 15C continue ontlading, dit zou dan toch op 20.4A komen, wat dus goed zou moeten gaan met een 480bb race die echt niet meer dan 10-15 ampere trekt ?

Of is er iemand die een beter suggestie heeft voor lipo 2 cellen pakket, die meer aan kan dus, het belangrijkste is dat ze klein/licht maar vooral minimaal 1500mAh, liefst nog meer, hebben

Prijs is secundair belangrijk, alhoewel ik geen 100 euro ga neerlappen voor 2 cellen lipo hehe.

Met vriendelijke groet,
Erwin (Mr. DarkWhite)

DarkWhite zei:
De link die ik poste naar de lipo's zijn 2 cellen 1500mAh, en ze zeggen 15C continue ontlading, dit zou dan toch op 20.4A komen, wat dus goed zou moeten gaan met een 480bb race die echt niet meer dan 10-15 ampere trekt ?

Weet je dat zeker, water levert meer weerstand op dan lucht, tenminste voor de prop. Probeer te meten, zodat je zeker bent dat je goed zit met die waardes.

Back