Goede lader?

Hallo Experts

Na een hele tijd niets met de hobby gedaan te hebben,door diverse omstandigheden,nu eindelijk weer eens een beetje tijd voor mij zelf.
Heb mijn auto, een losi mini t weg gebracht om de snelle motor er in laten zetten graupner speed 300.Nu heb ik een lader gekregen van een vriend van mij,maar kan er niets over vinden,mischien hebben jullie een idee welke dit is en of het een goede is.
Hij is geel van kleur
Apex x
multi function ac/dc computercharger

laadstroom door middel van een draai knop in te stellen van 0,5 tot 6,5 amp.

onder de draai knop staat artificial intellegence inside
aan de rechterkant 3lampjes discharge,fast charge,slow charge,daar onder een rode mode knop.
Daar weer onder een rood lampje waar display onder staat.
Hij kan op 220volt,en ook door middel van een tamya stekker aan de achterkant ok op 12 volt.
Nu heb ik alles vermeld wat ik op de lader kan vinden,hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen over deze lader.Nu heb ik nog een vraagje weet niet of het hier hoort maar probeer het toch.
Er schijnt een soort formule te zijn zodat je weet hoelang een accu moet laden om vol te zijn iets met het voltage en amperage en het laad amperage.
Zoals jullie wel merken,heb ik er (nog) niet veel verstand van.

Mvg Ewald

De Apex Sigma is een NiCd-lader. Voor NiMH accu's met grotere capaciteit (meer dan 2000 mAh) zal 't ie ook wel gebruikt kunnen worden. Als het goed is staat er op de bodem hoe je de mode instelt. Eén keer indrukken is laden; twee keer achter elkaar indrukken is ontladen; drie keer indrukken zal wel ontladen-laden zijn (weet ik niet zeker).

Voor NiMH accu's geldt, dat je ze tot maximaal 1 x C mag laden, tenzij de accufabrikant anders aangeeft. Dit betekent, dat je de laadstroom (in Amperes) instelt op dezelfde waarde als de capaciteit van de accu (in Ampere-uren). Een accu van 2700 mAh laad je dan met 2,7 A. Heel erg nauwkeurig komt dit overigens niet. De accu is dan met een goed uurtje vol. Met NiCd accu's mag je hoger gaan, maar meer dan met 2 x C zou ik niet laden, tenzij de accufabrikant anders aangeeft.

Hoi Corrien
bedankt,weet nu i ig hoe ik mijn accu's moet laden.
De accu's die ik nu heb,zijn trouwens graupner accu's zijn 7,2 volt1400mamp en het zijn nimh.wist trouwens niet eens dat er 2 types waren,welke zijn dan beter? of gaat het niet om beter maar de prijs?Ik bedoel dan het verschil tussen nimh en nicd.

Mvg Ewald

Voor de verschillen tussen NiCd- en NiMH-accu's moet je maar even de zoekfunctie gebruiken. Het hele forum staat al volgeschreven met dit type accu's, dus daaraan hoef ik niets meer toe te voegen.

Hoi Corrien
Nog even dit,maakt het dan nog uit hoe ik laad?
Ik kan nl kiezen uit slow charge en fast charge.
Mvg Ewald

Je kunt niet echt kiezen uit slow en fast. Als je de accu aansluit staat de lader automatisch op slow.
Als je wil snelladen druk je de startknop in en staat-ie op fast. Als 't ie daar mee klaar is, staat-ie automatisch weer op slow.

Back