goede merken voor onroad race auto's

heb al een beetje lopen googlen maar enige wat ik vind is serpent en mugen, maar zijn er nog meer varianten?

mvg

mark

- Serpent,
- Mugen
- Motonica
- Xray
- Capricorn
- Shepherd
- Kyosho
- Team Magic (alleen 1:10)
- Hotbodies (alleen 1:10)

Dat is verschillend. Serpent kom je wel bij veel winkeliers tegen als ook Xray (beide officiele Nederlandse distributeurs) en Mugen is populair. De Hotbodies is nieuw en komt waarschijnlijk na de WK echt op de markt. Gezien het een HPI product is moet die makkelijk te leveren zijn. TM hoor je niet veel van maar met een creditcard tegen je scherm is het niet moeilijk wat voor alle merken geldt.

Maar wil je een 1:8 of een 1:10 ?

Voor de 1:10 kan je ook online de WK proberen te volgen, die start over 2 weken.

Dat is verschillend. Serpent kom je wel bij veel winkeliers tegen als ook Xray (beide officiele Nederlandse distributeurs) en Mugen is populair. De Hotbodies is nieuw en komt waarschijnlijk na de WK echt op de markt. Gezien het een HPI product is moet die makkelijk te leveren zijn. TM hoor je niet veel van maar met een creditcard tegen je scherm is het niet moeilijk wat voor alle merken geldt.

Maar wil je een 1:8 of een 1:10 ?

Voor de 1:10 kan je ook online de WK proberen te volgen, die start over 2 weken.

1:8 hoor je veel he

Nee juist in NL veel 1/10 (helaas) Ik ben zelf meer van de 1/8.

Ofna (in USA, HongNor in de rest van de wereld) heeft ook hele mooie modellen zoals de DM1 en de GTP. Zowel nitro als electro. Heb zelf zojuist een Traxxas Slash (2WD) en een Mugen MBX6 (4WD) omgebouwd naar onroad. Nog niet op een circuit getest alleen.
Voordeel van beide merken is idd beschikbaarheid van spare parts en in het geval van Mugen ook nog eens enorme oerdegelijkheid.

Nee juist in NL veel 1/10 (helaas) Ik ben zelf meer van de 1/8.

Ofna (in USA, HongNor in de rest van de wereld) heeft ook hele mooie modellen zoals de DM1 en de GTP. Zowel nitro als electro. Heb zelf zojuist een Traxxas Slash (2WD) en een Mugen MBX6 (4WD) omgebouwd naar onroad. Nog niet op een circuit getest alleen.
Voordeel van beide merken is idd beschikbaarheid van spare parts en in het geval van Mugen ook nog eens enorme oerdegelijkheid.

De 1:10 is op clubniveau nog redelijk maar op nationaal en internationaal niveau (binnen Europa) kent de 1:8 meer animo.

De modellen die je noemt van de zgn. GT en Rallygame klasse is juist iets wat in Nederland en omstreken niet serieus gereden wordt en is het helemaal geen verstandige keuze als je meer in de richting van clubs en wedstrijden wilt gaan rijden.

Misschien wel misschien niet.
Ik denk dat je moet kiezen wat je wil rijden en niet wat anderen hebben gekozen. Tenzij het je idd puur om het wedstrijd element gaat.. Dan zal je wel moeten vrees ik.

Het wordt wel tijd dat de GT klasse een beetje voet aan de grond krijgt hier. Die 1/8 banen in Zuid Amerika b.v. zijn echt geweldig. In Frankrijk is het ook aardig populair geloof ik, Italie ook. Het is niet dat men het in NL niet leuk vind denk ik. Er zijn nu wat mensen aan het lonken naar de GT/Rallye volgens mij. Misschien een kwestie van tijd. Het helpt natuurlijk dat Kyosho en Traxxas met zo'n soort auto uit zijn gekomen. Alhoewel die waarschijnlijk niet op wedstrijd niveau zullen zijn is het toch een goeie kennismaking voor veel mensen net zoals dat met de SC trucks is gebeurd.

GT is best een leuke klasse om te zien maar is zeker niet minder in kosten tov. de 1:8 modellen zoals er nu gereden wordt. OK, RTR heb je zo'n ding al voor 400 euro maar als ik zie hoe het in de VS er aan toe gaat met gewoon de 500 euro topmotren etc. ben je niet goedkoper uit maar misschien nog wel duurder gezien de duurdere rubberen band. Zo lang de mensen die deze modellen kopen niet de clubs gaan bezoeken of comnunities zoals RC-Junkies (ook de grondlegger van de Truggy cup) niet een open klasse gaat opzetten zal het denk geen serieuze raceklasse worden.

Ik heb geen ervaring met brandstof auto's. De electro versie is meestal juist goedkoper dan 1/8 offroadbuggies. Een beetje afhankelijk van wat je koopt natuurlijk. Serpent is duur en een Mugen om om te bouwen (zoals wat ik heb gedaan) is ook prijzig idd. Een DM1 Spec e is weer erg betaalbaar het chassis is een stuk voordeliger en er gaat dezelfde motorcombo en servo in als een buggy. Banden is ook geen issue. De Ipanema belted slicks zijn een zelfs erg betaalbaar. Goedkoper dan een set Short Course wielen iig.

Maar is die band ook goed?
Zoals het er nu aan toe gaat in de bigscale waar hoge grip kwalificatiebanden gebruikt worden die ook maar 1 kwalificatie mee gaan is het einde zoek.

Ipanema is de band die in noord en zuid amerika gebruikt wordt ja, juist daarop worden de kampioenschappen gereden. Ik heb ze zelf en een paar medeforumleden ook. De enige belted onroad slick die in breedset te verkrijgen is. Het is een echte circuit band, iets afgerond en verkrijgbaar in diverse compounds. Ik heb er nog weiging mee kunnen rijden helaas dus slijtage kan ik nog niet veel over zeggen maar het ziet er goed uit voorlopig.

Back