Goede motor voor mn warbird?

Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden van hobbyking de Macchi MC205 gekocht. Deze wil ik op 6S vliegen. Nu is er mij de NTM Prop Drive 50-50 580kv aangeraden om erin te zetten, maar deze is in backorder. Weet iemand een andere goede motor voor dit vliegtuig?

Alvast bedankt!

Welke prop kun je er maximaal op kwijt?
Dat is wel belangrijk om te weten i.v.m. kv waarde...

is het de kleine Macchi (1580mm) of de grote (rond de 1900 mm)

Die 5050 580 kV is overkill voor een beetje schaalvliegen. Is tot 2000W spec (al zal dat met een serieuze korrel zout zijn).
Reken op 200-250W benodigd vermogen voor een vlotte warbird.

Van de kleine Macchi zeggen ze dat het flying weight 2500 gram is. Neem nu eens 3 kg om er een beetje over te gaan.
kom je uit op 750 watt en dan gaat hij heel vlot vliegen.

De grote Macchi is een paar andere mouwen.

Dus een beetje meer data is nodig om een leuke setup uit te werken:
-welke is het?
-welke prop kun je er nog gemakkelijk op kwijt (reken op 5 cm grondspeling)

Gaat om de "kleine" Macchi van 1500mm. Props heb ik al, 14x8. Het hoeft niet per se 6S te zijn. Momenteel moet ik toch de ESC, batterij en motor nog kopen. Ik weet niet wat een goede setup is voor zon fighter plane?

Laatst bewerkt:
Op 4S zou een SK3 4240 620 kV goed passen met een 14x8 prop.
Die prop is niet van de snelste, grote snelheid gaat je toestel niet maken maar nog altijd in de comfort zone.
Die setup is licht in gewicht. Je zult een 60A ESC nodig hebben, 4S 4000 lipo. Rond de 25C voor langere levensduur.
Je zit aan ongeveer 260-275 W/kg opgenomen vermogen wat ruim voldoende is voor sportief rondvliegen en typische warbird passages. Vluchtduur ongeveer 7 minuten.
Even ter vergelijking met die NTM 50-50 setup kun je maar liefst ongeveer 350 gram winnen door een lichtere setup. Dat is meer dan 10% van het vlieggewicht!

Als je op 5S wil vliegen lijkt me de SK3 4250 500 kv geknipt voor de job. Iets meer vermogen, iets milder in stroom. 5S 4000 levert je een vluchtduur op van 9 minuten. Ook een 60A ESC.
Maar eigenlijk is de 4S setup ideaal voor dit toestel vind ik want hij houdt het toestel licht (en dus prettiger vliegend), kost minder, en is voor veel sport laagdekker toestellen rond de 1,5 - 1,6m toestellen ideaal (dus moest je de pech hebben om een crash te hebben, kan je die setup gewoon gebruiken voor een nieuw toestel in dezelfde categorie)

Op 4S zou een SK3 4240 620 kV goed passen met een 14x8 prop.
Die prop is niet van de snelste, grote snelheid gaat je toestel niet maken maar nog altijd in de comfort zone. Wil je iets sneller vliegen ga dan naar een 13x10
Die setup is licht in gewicht. Je zult een 60A ESC nodig hebben, 4S 4000 lipo. Rond de 25C voor langere levensduur.
Je zit aan ongeveer 260-275 W/kg opgenomen vermogen wat ruim voldoende is voor sportief rondvliegen en typische warbird passages. Vluchtduur ongeveer 7 minuten.
Even ter vergelijking met die NTM 50-50 setup kun je maar liefst ongeveer 350 gram winnen door een lichtere setup. Dat is meer dan 10% van het vlieggewicht!

Als je op 5S wil vliegen lijkt me de SK3 4250 500 kv geknipt voor de job. Iets meer vermogen, iets milder in stroom. 5S 4000 levert je een vluchtduur op van 9 minuten. Ook een 60A ESC.
Maar eigenlijk is de 4S setup ideaal voor dit toestel vind ik want hij houdt het toestel licht (en dus prettiger vliegend), kost minder, en is voor veel sport laagdekker toestellen rond de 1,5 - 1,6m toestellen ideaal (dus moest je de pech hebben om een crash te hebben, kan je die setup gewoon gebruiken voor een nieuw toestel in dezelfde categorie)

Ok dus voor 4S: 60Amp ESC, SK3 4240 620 KV, 4000Mah Lipo en een 13x10 prop.
En voor 5S: 60Amp ESC, SK3 4240 530 KV, 4000Mah Lipo en ook 13x10 prop?

Props zijn niet zo duur, dus als de 13x10 prop beter werkt, dan bestel ik dat gewoon mee. De SK3 4240 500KV kan ik niet vinden, wel de 530KV, maar denk dat je deze bedoelde of niet?

ik bedoelde de SK3 4250 500 kv maar idd die 4240 530 kv had ik zelfs over het hoofd gezien. Op die zou ik een 13x8 leggen, een 13x10 gaat ook gaan maar dan wordt het wat te snel voor een warbird vind ik. En je blijft mooi met die 250-270 W/kg die het streefdoel een beetje is.
Heb die motor ook thuisliggen (voorlopig werkloos in een schuif)
Ik had een wayfarer tweedekker van rond de 3 kg (tweedekker, veel weerstand). Daar lag 'n 13x8 prop op en op 5S met die 530 kv motor en dat vliegtuig was ruim gemotoriseerd.. Met een 5S 4000 zit je dan aan een vluchtduur van 8-9 minuten wat heel netjes is.

Prima setupjes allemaal!

Dus een 4240 620 kv op 4S 4000 met 13x10
of een 4240 530 kv op 5S 4000 met 13x8

zou ik adviseren. Eerste setup is iets lichter (lipo is +/- 20% lichter, een cel minder) en iets goedkoper (4S lipo's kosten nu eenmaal iets minder) maar kortere vliegduur
Tweede setup is ietsje zwaarder maar langere vliegduur.

Ik zou voor de tweede setup gaan!

Als je de kist al hebt zou als ik jou was eerst maar eens gaan kijken hoe je het zwaarte punt goed kunt krijgen, zonder toegevoegd gewicht. Want als ik de foto's bekijk kun jij de accu niet helemaal voor in het vliegtuig plaatsen. en dan is het eigenlijk jammer als je een light motor met een niet schaal prop er op hebt gekocht, terwijl er waarschijnlijk ook een grotere motor met een mooi schal prop op kan. dus haal de gewichten van de setup van internet en probeer het uit met die gewichten toevoegen en dan kijken of je het zwaarte punt goed kunt krijgen.

Nou ja... schaal? De kleine Macchi van HK lijkt met de Macchi van VQ te zijn. Er bestaan betere gelijkenissen op de Veltro (kan ik overigens niet wakker van liggen...).Dan zul je moeten bouwen van tekening. Bomt niet.
Naar wat ik gelezen heb over de VQ's vliegen deze goed. Na te speuren op RC-Groups.

https://www.google.nl/search?q=VQ+Macchi&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=0rKkVoXIFsuna-DhtZAI

http://www.vqmodel.com/NewVQModel_46size/Macchi.html

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=988167

Hier gaat de zaag in de grotere broer... (voor hen die nieuwsgierig zijn)
http://www.rcuniverse.com/forum/rc-...00728-new-hk-75-30cc-macchi-c-205-veltro.html

Veltro in Milaan

1308184.jpg

En zie je dat de cabine wat fors is uitgevallen... maar het 'trekt' toch een beetje aan alle kanten... meer een vorm-impressie dus.
De P-40 van VQ is beter gelukt... behalve de Cowl. Overigens komt deze weer in productie... met de lelijke cowl... maar andere opdruk dan in het verleden. Ok de VQ P-40 vliegt behoorlijk.

Alvast veel plezier er mee! En volg de tips van Dries.
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Back