Goede tekeningen?

• Topicstarter Topicstarter J3r03n
  • Startdatum Startdatum
J

J3r03n

Guest
Hallo allemaal,

Ik zou graag een graafmachine bouwen maar ik zit wat in de problemen met de tekeningen.
Dit mijn eerste model daarom heb ik dus problemen met het schaal gedoe ik weet niet of dergelijke tekeningen
als deze goed zijn. Zijn de maten correct als je ze verschaald of zijn deze tekeningen niet echt correct? Het is
anders zowat de enige goede wat ik kan vinden over graafmachines over autos en dergelijke vindt je veel meer blueprints...

Dit is gewoon uit de brochure ik heb een screenshot genomen en dan in Paint geplakt, uitgeknipt.
Ik hoop dat dit niks veranderd, ik heb zelf niks groter of kleiner gemaakt dus normaal niet... Maar je weet maar
nooit dus.
Voor het verschalen heb ik hier ergens iets gelezen om het in Excel te doen of met een scanner...
Zijn er nog andere manieren die ook goed of beter zijn? Op een Duits forum zei er iemand dat dit ook
mogenlijk is met Correldraw maar mijn Duits is nu niet echt goed (eigenlijk zeer slecht :roll: )... Iemand
die hier meer over weet mag het gerust posten.

Oh, dit is nog niet het type dat ik ga bouwen ofzo maar ik denk dat als deze afbeelding juist is het
voor de andere gravers ook wel geld. En ik weet ook nog niet in welke schaal ik ga bouwen ik zou gewoon
de algemene methode willen weten hoe de anderen het doen.

Alvast bedankt, groetjes Jeroen...

Omschalen

Hoi,

Het omschalen zelf is niet zo moeilijk, alleen veel werk.
Je kunt het ook tijdens het bouwen doen, gewoon alles met dezelfde factor vergroten (of verkleinen)
Bij mij is het kiezen van de schaal ook een probleempje, hoe kleiner je te bouwen model, hoe moeilijker het wordt om de besturing etc. er in te proppen.
Daarom nemen veel graafmachinebouwers schaal 1:14, maar dan moet je ook nog en machine nemen die in het echt ook niet al te klein is, want dan heb je nog te weinig inbouwruimte.

Zelf heb ik een stalen schaalmodel gekocht in schaal 1:32 (Komatsu 450 LC)
Als ik die wil tekenen in schaal 1:14 neem ik telkens de zelfde factor.

32 : 14 = 2.285714 voor het gemak neem je dan factor 2.3

Meet ik bijvoorbeeld de bovenwagenbreedte = 98 mm, dan doe ik die x 2.3 = 225.4 mm

Zo doe je dat met alle maten, trouwens ik heb gemerkt dat je aan de brochures niet veel hebt, alleen om details van de foto's te halen.
De tekeningen kloppen niet met de maten die er bij staan.

Succes

Back