Goedkoop is waarschijnlijk Duurkoop

Hallo Beste mensen,

Ik zie dat er nog steeds met mij meegedacht wordt en dat is prettig . Ik ben vanmiddag is even op pad geweest voor rotorbladen die ik helaas niet kon krijgen. De modelbouwwinkel raad mij een Graupner Bell 47-G aan.
http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/advertentie/Advertentie_pagina_2.htm
Ik denk toch dat het goed is om met wat eenvoudigs te beginnen. Ik schrok van de kracht en de grootte van een outdoor toestel wat hij had staan. Daar kun je volgens mij bij onkundig gebruik ernstige ongelukken en letsel mee veroorzaken. Dus toch eerst maar eens een tijdje basic.

Mijn vraag is wat jullie van dit toestel en het advies vinden. Het is een indoor toestel als ik het goed begrepen heb. Hiervan zijn in ieder geval de onderdelen ruim verkrijgbaar iets wat zeker voor een beginneling belangrijk is want een aantal malen crashen en schade is uiteraard niet ondenkbaar.

groet

Laatst bewerkt:
@ferro: klopt wel een beetje maar van knutselen leer je een hoop en de onderdelen zijn betaalbaar, voor van een E-sky HB zeker, de zeer slechte vliegeigenschappen kan ik alleen niet onderstrepen mijn piccolotje snort al vele tientallen uren probleemloos rond en kan ik op de een vierkante decimeter landen. Al wat ik daarvan door de jaren heen heb moeten vervangen is een centraal hub en de tailmotor en afgelopen week pas 2 nieuwe servotjes

Goedkoop en probleemloos is inderdaad 1 ..maar een 450 crashen..... daar koop je een halve fp aan onderdelen voor.
Mijn idee is daarom, en dat hoeft natuurlijk niet die van idereen te zijn, begin met een leuke FP

@frako
okay, goed ..een coax dus. Is inderdaad erg leuk om de eerste ( met nadruk op echt de aller eerste) beginselen van helivliegen mee te leren, en , ook weer mijn persoonlijke mening, ik zou alleen geen Graupner nemen maar eerder richting een Esky lama v3 of v4 gaan ... goedkoper in onderdelen, zelfs leuk te tunen en algemeen verkrijgbaar via het internet met razendsnelle levertijden.
Er is een hele mooi en lange draad over geschreven

suc6
Ferdy

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Ferry,

De Lama waar is die goed en zo goedkoop mogelijk verkrijgbaar? Die is wat mij betreft het overdenken waard.

groet

Hoi Frako,
ook welkom en alvast veel plezier met heli vliegen...
een site waar je zou kunnen kijken voor esky is www.4rc.nl, levert snel.
En zeker niet voor graupner gaan,heb er niks tegen,maar je bent gebonden aan hun reserve onderdelen/bladen.

mvg Don

Hier nog een goedkope goede shop.

Een beproeft concept is beginnen met een fp (walkera 04 oid) en later als je in alle posities kunt hoveren en achtjes vliegen, overstappen naar een cp.
Volgens mij is leren helivliegen met een coax zoiets als rc auto's leren rijden met een slotcar. Het is leuk en je leert er best wel wat van maar staat toch redelijk ver van het 'echte' werk.

Het hangt toch veel af van wat je wilt en wat je mogelijkheden zijn.
Als je volwaardig met een heli wilt gaan rondvliegen buiten zal je toch naar een collective pitch 450 size of groter moeten gaan. Om dan met een co-axiaal te beginnen is gewoon zonde van het geld. De aan te raden weg is hier een goedkopen collective pitch kopen en hulp zoeken van een ervaren vlieger bij een club in de buurt. Laat de ervaren vlieger de heli afstellen en invliegen + je wat begeleiden bij je eerste hoovertjes.

Een goedkope collective 450 heli : http://www.hobbycity.com/hobbycity/...t_Name=HK-450_CCPM_3D_Electric_Helicopter_Kit voor 36 dollar + $25 verzending.
Hierbij moet je nogwel motor, regelaar, servo's, gyro, ontvanger en zender kopen, dus uiteindelijk kom je toch op 150 euro of meer uit.

Wil je echter voor weinig geld even je vrienden imponeren die verder niks van vliegen of heli's kennen, dan kan je met een co-axiaaltje en wat op jezelf oefenen wel volstaan. Je gaat daar echter geen jaren plezier aan beleven.

Je hebt echter al een co-axiaaltje. Nu nog een nieuw co-axiaaltje kopen is zonde vind ik. Kan je beter ervaring opbouwen (wat je nu dus aan't doen bent) in het repareren of in het besturen van een collective pitch.

Tot slot : heli vliegen is echt moeilijk en vergt veel oefening. Het is al proberen een knikker op een glazen plaat houden. Dat lukt je ook pas nadat die knikker er zeer vaak is afgerold...

Ik heb nu 6 heli's. 1 fixed pitch dragonfly (1e toestel) en 5 collective pitchen. Die dragonfly heeft mij (alles samen) met stip het meeste geld gekost. Die dragonfly heeft ontelbare keren gecrashed. Van de anderen hebben er 3 nog nooit gecrashed, eentje 1x en eentje een 5-tal keer.

Goedkoop is duurkoop is niet altijd waar. Bij goedkoop dien je echter wat tijd te investeren in research.

PS. zoek ook maar eens in google naar Helisimrc. dit is een gratis simulator voor het vliegen met een 450 collective pitch heli. Bij een crash gewoon op spatie drukken en hij is opnieuw gerepareerd en perfect afgesteld :-)
http://www.marksfiles.net/HeliSimRC/index.htm

Laatst bewerkt:
Beste mensen,

De argumenten van Ferry hebben voor mij de doorslag gegeven. Het is een Lama V4 geworden. Ik heb hem besteld en als het goed gaat heb ik hem morgen. Met name de prijs en de verkrijgbaarheid van de onderdelen vond ik een belangrijk argument. Ook het feit dat hij bij rustig weer buiten kan vliegen. Er wordt ook een kabel bijgeleverd om de zender aan je computer aan te sluiten. Dan kun je op een simulator oefenen. Deze laatste wordt niet meegeleverd jammer genoeg. Is er ergens freeware op dit gebied te verkrijgen? Het lijkt mij wel goed om eerst met de eigen zender op de computer te kunnen oefenen. Dit forum is trouwens erg leuk. Dus iedereen nogmaals bedankt voor de reacties en adviesen tot nu toe.

groet

Grappig. Ik heb een Lama V4 gekocht en nu blijken de rotorbladen met de helikoter van de zwarte markt overeen te komen, Ik bestel wat extra bladen en dan kan mijn zoon zich erop uitleven.

groet

Frako laat dat bestellen maar, die bladen krijg je van me als je hier bent met die Lama.

Ik gebruik die zwarte bladen toch niet meer en heb hier meerdere setjes liggen, dus 1 setje minder maakt voor mij niet zoveel uit.

Laatst bewerkt:
Frako,

suc6 met je V4, kijk voor het goed afstellen van je 4in1 eens naar deze draad.

Groeten
Ferdy

Als je moeite hebt met het afstellen van een heli, of je vertrouwt het niet helemaal laat hem dan nakijken door een heli expert!

Stel hem tevens al je vragen en woon presentaties bij over modelbouw helicopters bij PitchPlay 2009.

Meer informatie:

pitch-play-2009-a

Hallo goedemorgen,

Heb ongeveer hetzelfde verhaal als Frako, afgelopen zondag in Beverwijk ook een heli gekocht voor mijn zoon, merk Weizuan Toys , model : Copter , Item no. : 2789-11, en excact hetzelfde verhaal, ook dat verkopertje vertelde dat alles heel makkelijk op internet te verkrijgen is van spare-parts, en ook het verhaal van een half uurtje opladen en 20 minuten kunnen vliegen, helaas ook dit klopt niet, het laden wel maar vliegen precies 7.30 minuten, ook hier eenzelfde probleem, bij dalen onderdeel van bevestiging rotorbladen (part waar rotorbladen aan bevestigd worden) breekt af, gelukkig zit er een spare set rotorbladen bij alleen niet het onderdeel waarop ze bevestigd dienen te worden, heeft iemand een idee waar deze te verkrijgen zijn ?
Wij gaan a.s. dinsdag op vakantie en hij wil hem dolgraag meenemen naar Spanje.

Met vriendelijke groeten,

Ik ben bang dat de dichtstbijzijnde onderdelenleverancier (en waarschijnlijk ook de enige) hier Weizuan craft & toys co,.ltd. te vinden is ... als je Chinees goed is kan je ze ook bellen op Tel:0579-5292338 (wel eerst 0086 draaien voor China).

Als je "iets" mee wilt nemen naar Spanje ... koop er dan nu eentje bij de "erkende" modelbouwwinkelier van een merk waarbij de onderdelen leveranties in ieder geval voor een paar jaar gegarandeerd worden ... en rap terug naar Beverwijk in de (ijdele) hoop dat je je geld terug krijgt (wettelijk heb je daar recht op)

Laatst bewerkt:
Back