Goedkoop vacuum ombouwverslagje

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Niels1275, 31 okt 2013.

  1. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Jalours op franck zijn vleugels moest ik natuurlijk ook een vacuum pomp.

    Ik dus ook opzoek naar een Superfish pompje, en wat blijkt..... Voor 16 euro heb je een dubbelwerkend excemplaar met twee membramen
    Als je niet veel kan bouwen moet er natuurlijk harder gezogen worden ;-) dus de pomp gekocht met het plan de balgjes in serie te zetten.

    Dit blijkt super makkelijk en lijkt behoorlijk effectief

    Alles klaar gezet, inc koffie
    [​IMG]

    Pompje open gemaakt
    [​IMG]

    Na het verwijderen van de motor kan het pompje er eenvoudig uit

    [​IMG] [​IMG]


    Normaal zuigen beide pompjes aan door het witte slangetje, met een stel schroef kan je de hoeveelheid lucht regelen.
    Door aan de rechterkant de ventielen om te draaien (gewoon het blauwe ventielblokje 180 graden verdraaien) gaat deze zuigen, het slangetje is afgesloten en aangezien het linkerbalgje gewoon op uitblazen staat staan ze dus nu opeens in serie.....

    Pompje weer dicht en getest.

    Als je je vinger op de zuig kant doet zie je beide balgjes indeuken, en doe je hem op de blaas kant dan worden ze beide bol

    Cp79xl58PCg[/media] vacuum pompje - YouTube

    Natuurlijk wilde ik ook zuigkracht testen
    Dus keukenweegschaal in een boterham zakje, slangetje er in en afgeplakt met dubbelzijdig tape, binnen no time ging hij over de drie kilo wat het maximum van het weegschaaltje is!

    [​IMG]

    Oppervlak is 15 x 15 dus in de oude grootheden is dit dus 3 kg / 225 is dus 0,013 kg/cm..... Das 0,013 bar drukverschil...... Nog niet indrukwekkend dus ik moet eerst even kijken hoe ik beter kan meten.... Ik heb geen kwik en waterkolom wordt weer gedoe....

    In iedergeval zuigt ie als een ..... Nou ja vul dat zelf maar in

    Groetjes

    Niels
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Dat is een goeie manier van testen, ga ik ook eens doen met mijn tetra pompje
     
  3. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Hoi robert,

    Ik ben benieuwd waar jij op uit komt!

    Ik ga morgen op mijn werk even een stukje foli mee nemen en dan mijn personen weegschaal baggen.


    Die gaat tot 150 kilo en is ongeveer 30 x30cm. Dus dat is dan 150 / 900 is bijna 0,16kg/cm

    Ben benieuwd!
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    En ?

    bij onze germanische buren is zuigen blasen :D D:

    Ziet er goed uit....moet voldoende zijn voor een kek vleugeltje. Mijn pompje zuigt na inlopen 250mbar / 150 kilo stenen op 1 vleugelhelftje / 4 volwassen kerels op 1 zak met 2 helftjes.
     
  5. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Helaas nog geen tijd gehad voor de weegschaal test.... Ik hoop morgen ff een uurtje te vinden!
     
  6. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    0.7 bar

    Voor het vacumeren van DLG vleugels is een onderdruk nodig die minstens 0.7 bar is en liever nog iets hoger. Dit is nodig om de mylars goed om het foam te laten krommen en om voldoende hechting te krijgen bij de extreem droge layups die nodig zijn om licht te bouwen.
    Zo'n weegschaal test van 0.16 bar zegt dus helemaal niets. Geen idee of een aqauriumpompje dit haalt. Een pomp uit een afgedankte koelkast (25 euro bij kringloop of soms gratis bij het lokale vuilinzamelpunt)is waarschijnlijk beter.
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Klopt helemaal als je extreem droge layups gebruikt, als je ze iets minder droog maakt (zoals ik) gaat het met een pompje als dit prima hoor. Het laatste mimi vleugeltje is errug goed gelukt, goede hechting, en met iets flexibeler mylar wordt de kromming prima gevolgd. Nu 70 gram. Het kan ongetwijfeld veel lichter, ik ga vanavond nieuwe kerntjes snijden van geel eps schuim 28kg/m3 (ipv 40kg/m3), nu met carbon liggers ipv hout...theoretisch moet ik uitkomen op een vleugeltje +50 gram....lichter hoeft voor mij echt niet :D

    Het is toch niet zooo simpel om een koelkastpomp te regelen hoor (tenminste voor mij niet) dat maakt deze oplossing met een aquariumpompje toch wel geinig.
     
  8. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)

    Hoi Alex,

    Ik begrijp absoluut dat er betere resultaten te halen zijn, maar ik zie dit als een mooie oevening voor het grote werk, en de mylar van action buigt gelukkig een stuk beter ;-)

    Eerst maar eens leren eens strak mimi vleugeltje te bagen zoals frank nu doet, ik houd wel van een beet je alternative projecten terwijl je van te voren weet dat het beter kan! Beetje een leer proces inplaats van in een keer naar het eind doel, dan zie je ook mooi het verschil later!
    Als dit goed lukt dan ga ik wellicht naar full size en komt er ook wel een koelkast pomp, carbon en andere zaken!!!

    Ik ben benieuwd!

    Groet

    Niels
     
  9. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Tis natuurlijk ook wel n leuke sport om van nagenoeg goedkope spulletjes leuke dlg-tjes te maken! En idd een goed leerproces, zo kom je er door schade en schande achter wat wel en niet kan. Keep it up!;)
     
  10. fireforx309

    fireforx309 Guest

    Hoe is het gesteld met mijn vleugeltje franck? Of krijg ik eentje van t nieuwe schuim?
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik ben nu aan't snijden en plakken....En omdat het volledige kerntje / schuim voor gehele vleugel nu slechts op 24 gram komt....ben ik bang dat ik het blauwe schuim maar ga bewaren voor de Mini Nimbus van Secondelijm (das er wel een met een span van 3,5 meter...en dat heb ik nog net liggen :D)
     
  12. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Mylar van de action??

    Mylar van de action??? dat is nieuw voor mij. Vertel waar deze te vinden is, ik gebruik altijd de kadofolie van de action om een zak te maken waarin de vleugel wordt gelegd met op de vleugels de mylar.
    graag wat informatie, zul je velen onder ons mogelijk blij mee maken.

    gr

    Gait
     
  13. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    De tip kwam uit het Mimi deel op het forum
    De A3 file holder mappen schijnen goed te werken!

    Uiteraard zoals het hoort de bron vermelding bij goede tips:
    Tip van Jeroen en getest door Franck

    Ik heb gister 6 mapen gehaald a 0,79 cent per stuk.... En meteen ook acrylaat kit a 0,89 cent en 6 onbreekbare geodriehoeken a 23 cent per stuk (dat worden instelhoek meters :)

    Ik was er nog nooit geweest maar wat een top hobby zaak!
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hihi..idd ze werken prima, tip van jeroen k!

    Voordeel is goedkoper, en veel flexibeler dan de mylar van carbonwinkel...met een zware pomp is het dikkere mylar geen geen probleem, maar met een aquariumpompje krijg ik de carbonwinkel mylars bijna niet om de rondingen. Wel ff checken wat de glanskant is, een kant van het mylar is wat doffer.

    Ik heb net een mimi vleugeltje in de zak gedaan, en de action mylars gewaxed (niet echt nodig want ze vallen er net niet af) en gespoten met een paar zwarte streepjes. ..werkt prima.

    [​IMG]
     
  15. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Wat een verrassing! Vandaag maar even een paar mappen halen.
    Bedankt voor de tip

    Gr

    Gait
     
  16. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    bedankt voor de beschrijving :D
    ik snap het niet, gebruiken jullie die actionmappen alleen om het oppervlak glad te maken of ook als zak voor de vacuum?
     
  17. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Hoi Joris, alles goed man?

    Je gebruikt de map het zelfde als waar Loet de mylar voor gebruikt in de bekende beschrijving op DLG

    Het voordeel is dat het kunstof van de map net iets soepeler is dan mylar dus je kan met wat minder vacuum af

    Oh enne natuurlijk dat die mappen geen bal kosten ;-)
     
  18. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    ah, nu snap ik wat ze op die site precies bedoelen, ik moet dus eerst glasvezel en epoxy op die epoxy doen en pas dan het geheel op de vleugelkern doen.
    erg verwarrend, want op de meeting zag ik dat veel dlg's afgeronde voorlijsten hebben, dus dat doen ze er dus later afschuren?

    zal dit goed zijn als scharnier?
     
  19. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Hoi Joris,

    Oeh zo ver ben ik nog niet maar ik denk dat dit niet goed is!
    De tape die je laat zien heeft alle vezels in de lengte! Ik denk dat je een keper weefsel oid nodig heb maar dat weet ik niet helemaal zeker.

    Ja het glas en evt carbon rol je in met epoxy op het kunststof mylar.
    Dan gaan deze om de kern, en met de vacuum zak zorg je dat de mylar om het profielbuigt.

    Bij de neuslijst gaat dit mischien niet 100 % ik denk dat er daarom eerst een carbon matje op geplakt word.

    Na uitharden gaat de mylar er af, dit hecht niet aan epoxy, en werk je een en ander met een schuurpapiertje bij

    Let op, ik denk dat het zo gaat, ik heb zelf nog niet heel eel ervaring!!
     
  20. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    [​IMG]

    Ik de tape die je benoemt gebruikt voor de voorlijst en het scharnier. Werkt prima! Enkel ga ik nu gewoon 60gr kevlar kopen omdat die strepen er zeker niet netjes uitzien :hammer:

    De foto bovenstaande zie je hoe ik het heb gebruikt en om het :eek:ntopic: te houden heb ik hem helemaal gedaan met een omgebouwd vacuumpompje met de carbonwinkel 0.1mm vacuumzak gebruikt al mylar!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina