Een tijdje geleden had ik een reactie geplaatst over hoe je hele goedkope goedvliegende zwevers kan bouwen.
Zie:
Bij de Gamma hebben ze alles om spotgoedkoop de beste zwevers te maken.
1 Pak Piepschuim 3cm dikke platen = 9,99 euro
is genoeg voor 1 grote of 2 kleine zwevers
2x grenen lat als hoofdligger = 6 euro
2x boutje / moertje + ringetje M6 = 1,- euro
1x fles PU lijm of houtlijm = 14,- euro
2x rol tape = 1,49 euro ( bij de Action = 0,59 ct )
Alles bij mekaar = 32,50 euro
De zender en servo's reken ik er niet bij omdat je daar jaren mee kan doen.
Ik heb net een 4,60 meter zwever gebouwd. Kosten... 30 eurie
Hier een filmpie hoe 30,- euro van de Gamma vliegt.
Video of gamma EZ - Photobucket - Video and Image Hosting
Video of xl vlieger +ez - Photobucket - Video and Image Hosting
Op de volgende link laat ik aan de hand van foto's zie hoe je redelijk eenvoudig een Boeing 747 kan bouwen. Aan gereedschap heb je nodig:
-Een groot ijzerzaag blad
-Een grove met een fijne vijl
-Bij voorkeur een Draadsnijapparaat of zoiets
-Een stanley mes
-Een schroevedraaier
-Decoupeerzaag ( voor het afschuinen van de ligger )
-Bandschuurmachine werkt hier ook perfect voor
-Voor luie mensen een trilschuurmachine en anders schuurpapier
-Een stift en een liniaal
Een bouwtekening gebruik ik eigenlijk nooit. Mijn tekeningen zijn foto's die ik van google afhaal. Tegenwoordig kan je van elk toestel erg gedetailleerde foto's vinden. Voor de Boeing had ik alleen een aantal foto's. Bij elke foto had ik een referentie van een orginele maat. Dus ik hoefde de maten alleen maar om te rekenen naar de echte maten en deze weer terug brengen naar de grootte van het schaalmodel. Voor de eerste keer is het ff lastig maar daarna teken je zo alles over van foto op een piepschuime plaat.
Als je eenmaal een plaat hebt met de tekening daarop, zaag je deze zorgvuldig uit. Het uitgezaagde stuk leg je weer op een nieuwe plaat en zo creeer je dikte. Hoe dikker de romp, hoe meer platen je op elkaar stapelt. Als de Dikte juist is lijm je alles op elkaar met hout of constructielijm. Daarna teken je op de boven en onderkant van de stapel de bovenvorm van het vliegtuig. Deze zaag je dan uit. Je houdt nu een ruwe vorm van de romp over. Deze kan je moet een ruwe vijl in vorm vijlen. Let op, de tuin wordt er erg wit van... Na het vijlen schuur je de romp en corrigeer je oneffenheden met de vijl. Als de vorm goed is schuur je de romp helemaal af. De romp kan nu bespannen worden met gamma tape. Dit doe je door banen voor naar achteren of andersom te trekken. Door de spanning trekt de romp krom. Daarom moet je steeds de linker en rechterzijde om en om doen. Dan blijft de romp uiteindelijk recht. Bij de vleugels werkt dit net zo. En dan begin je aan de voorkant van de vleugel en werk je naar achteren toe.
De vleugels zijn makkelijk om te maken. Je tekent de vorm uit op de plaat piepschuim. Deze zaag je uit. Om de plaat een vleugelprofiel te geven moet de achterzijde van de vleugel schuin naar beneden aflopen. Het is de kunst de achterkant van de vleugel zo nauwkeurig en zo glad mogelijk in een puntvorm af te snijden. (de achterzijde van het vleugelprofiel) De voorzijde moet zo rond mogelijk zijn. Dit kan met een vijl en met schuurpapier gedaan worden. Het vleugelprofiel is voor dit soort toestellen en echt belangrijk. Omdat het omslagpunt (waar de lucht van de vleugel los laat) toch op 15% van de voorkant van de vleugel ligt. Dit geeft het toestel wel zeer vergevelijke en makkelijke vliegeigenschappen.
Als de vleugel in vorm is, wordt de vleugel helemaal uitgelegd. Met een stift trek je een rechte lijn over de lengte van de vleugel. Deze lijn ligt ongeveer 20 - 30 % van de voorkant. (zie foto). Hier wordt de hoofdligger in gelegd. Deze wordt met hout/constructie lijm vast gezet. Voordat de ligger verlijmd wordt moeten eerst twee gaten in het midden geboord worden om de twee vleugels aan elkaar vast te schroeven. De liggers worden in een hoek gelegd om een V-stelling te krijgen. Dan wordt er een gat links en rechts van het midden ( kleiner dan de dikte van de romp) in de ligger geboord.
En zo moet je een beetje aanklooien. Of je nu een twee meter zwever of 5 meter zwever maakt voor het geld maakt het weinig uit en ook de manier van bouwen.
De foto's van het bouwen zijn te zien op:
Thijs, photos, zwevertje bouwen - Hyves.net - Always in touch with your friends
Veel succes
Zie:
Bij de Gamma hebben ze alles om spotgoedkoop de beste zwevers te maken.
1 Pak Piepschuim 3cm dikke platen = 9,99 euro
is genoeg voor 1 grote of 2 kleine zwevers
2x grenen lat als hoofdligger = 6 euro
2x boutje / moertje + ringetje M6 = 1,- euro
1x fles PU lijm of houtlijm = 14,- euro
2x rol tape = 1,49 euro ( bij de Action = 0,59 ct )
Alles bij mekaar = 32,50 euro
De zender en servo's reken ik er niet bij omdat je daar jaren mee kan doen.
Ik heb net een 4,60 meter zwever gebouwd. Kosten... 30 eurie
Hier een filmpie hoe 30,- euro van de Gamma vliegt.
Video of gamma EZ - Photobucket - Video and Image Hosting
Video of xl vlieger +ez - Photobucket - Video and Image Hosting



Op de volgende link laat ik aan de hand van foto's zie hoe je redelijk eenvoudig een Boeing 747 kan bouwen. Aan gereedschap heb je nodig:
-Een groot ijzerzaag blad
-Een grove met een fijne vijl
-Bij voorkeur een Draadsnijapparaat of zoiets
-Een stanley mes
-Een schroevedraaier
-Decoupeerzaag ( voor het afschuinen van de ligger )
-Bandschuurmachine werkt hier ook perfect voor
-Voor luie mensen een trilschuurmachine en anders schuurpapier
-Een stift en een liniaal
Een bouwtekening gebruik ik eigenlijk nooit. Mijn tekeningen zijn foto's die ik van google afhaal. Tegenwoordig kan je van elk toestel erg gedetailleerde foto's vinden. Voor de Boeing had ik alleen een aantal foto's. Bij elke foto had ik een referentie van een orginele maat. Dus ik hoefde de maten alleen maar om te rekenen naar de echte maten en deze weer terug brengen naar de grootte van het schaalmodel. Voor de eerste keer is het ff lastig maar daarna teken je zo alles over van foto op een piepschuime plaat.
Als je eenmaal een plaat hebt met de tekening daarop, zaag je deze zorgvuldig uit. Het uitgezaagde stuk leg je weer op een nieuwe plaat en zo creeer je dikte. Hoe dikker de romp, hoe meer platen je op elkaar stapelt. Als de Dikte juist is lijm je alles op elkaar met hout of constructielijm. Daarna teken je op de boven en onderkant van de stapel de bovenvorm van het vliegtuig. Deze zaag je dan uit. Je houdt nu een ruwe vorm van de romp over. Deze kan je moet een ruwe vijl in vorm vijlen. Let op, de tuin wordt er erg wit van... Na het vijlen schuur je de romp en corrigeer je oneffenheden met de vijl. Als de vorm goed is schuur je de romp helemaal af. De romp kan nu bespannen worden met gamma tape. Dit doe je door banen voor naar achteren of andersom te trekken. Door de spanning trekt de romp krom. Daarom moet je steeds de linker en rechterzijde om en om doen. Dan blijft de romp uiteindelijk recht. Bij de vleugels werkt dit net zo. En dan begin je aan de voorkant van de vleugel en werk je naar achteren toe.
De vleugels zijn makkelijk om te maken. Je tekent de vorm uit op de plaat piepschuim. Deze zaag je uit. Om de plaat een vleugelprofiel te geven moet de achterzijde van de vleugel schuin naar beneden aflopen. Het is de kunst de achterkant van de vleugel zo nauwkeurig en zo glad mogelijk in een puntvorm af te snijden. (de achterzijde van het vleugelprofiel) De voorzijde moet zo rond mogelijk zijn. Dit kan met een vijl en met schuurpapier gedaan worden. Het vleugelprofiel is voor dit soort toestellen en echt belangrijk. Omdat het omslagpunt (waar de lucht van de vleugel los laat) toch op 15% van de voorkant van de vleugel ligt. Dit geeft het toestel wel zeer vergevelijke en makkelijke vliegeigenschappen.
Als de vleugel in vorm is, wordt de vleugel helemaal uitgelegd. Met een stift trek je een rechte lijn over de lengte van de vleugel. Deze lijn ligt ongeveer 20 - 30 % van de voorkant. (zie foto). Hier wordt de hoofdligger in gelegd. Deze wordt met hout/constructie lijm vast gezet. Voordat de ligger verlijmd wordt moeten eerst twee gaten in het midden geboord worden om de twee vleugels aan elkaar vast te schroeven. De liggers worden in een hoek gelegd om een V-stelling te krijgen. Dan wordt er een gat links en rechts van het midden ( kleiner dan de dikte van de romp) in de ligger geboord.
En zo moet je een beetje aanklooien. Of je nu een twee meter zwever of 5 meter zwever maakt voor het geld maakt het weinig uit en ook de manier van bouwen.
De foto's van het bouwen zijn te zien op:
Thijs, photos, zwevertje bouwen - Hyves.net - Always in touch with your friends
Veel succes