Goedkoopste en crashbestendige zwevers

Een tijdje geleden had ik een reactie geplaatst over hoe je hele goedkope goedvliegende zwevers kan bouwen.

Zie:
Bij de Gamma hebben ze alles om spotgoedkoop de beste zwevers te maken.

1 Pak Piepschuim 3cm dikke platen = 9,99 euro
is genoeg voor 1 grote of 2 kleine zwevers
2x grenen lat als hoofdligger = 6 euro
2x boutje / moertje + ringetje M6 = 1,- euro
1x fles PU lijm of houtlijm = 14,- euro
2x rol tape = 1,49 euro ( bij de Action = 0,59 ct )
Alles bij mekaar = 32,50 euro
De zender en servo's reken ik er niet bij omdat je daar jaren mee kan doen.
Ik heb net een 4,60 meter zwever gebouwd. Kosten... 30 eurie

Hier een filmpie hoe 30,- euro van de Gamma vliegt.

Video of gamma EZ - Photobucket - Video and Image Hosting

Video of xl vlieger +ez - Photobucket - Video and Image Hosting
user_online.gif
progress.gif

Op de volgende link laat ik aan de hand van foto's zie hoe je redelijk eenvoudig een Boeing 747 kan bouwen. Aan gereedschap heb je nodig:

-Een groot ijzerzaag blad
-Een grove met een fijne vijl
-Bij voorkeur een Draadsnijapparaat of zoiets
-Een stanley mes
-Een schroevedraaier
-Decoupeerzaag ( voor het afschuinen van de ligger )
-Bandschuurmachine werkt hier ook perfect voor
-Voor luie mensen een trilschuurmachine en anders schuurpapier
-Een stift en een liniaal

Een bouwtekening gebruik ik eigenlijk nooit. Mijn tekeningen zijn foto's die ik van google afhaal. Tegenwoordig kan je van elk toestel erg gedetailleerde foto's vinden. Voor de Boeing had ik alleen een aantal foto's. Bij elke foto had ik een referentie van een orginele maat. Dus ik hoefde de maten alleen maar om te rekenen naar de echte maten en deze weer terug brengen naar de grootte van het schaalmodel. Voor de eerste keer is het ff lastig maar daarna teken je zo alles over van foto op een piepschuime plaat.

Als je eenmaal een plaat hebt met de tekening daarop, zaag je deze zorgvuldig uit. Het uitgezaagde stuk leg je weer op een nieuwe plaat en zo creeer je dikte. Hoe dikker de romp, hoe meer platen je op elkaar stapelt. Als de Dikte juist is lijm je alles op elkaar met hout of constructielijm. Daarna teken je op de boven en onderkant van de stapel de bovenvorm van het vliegtuig. Deze zaag je dan uit. Je houdt nu een ruwe vorm van de romp over. Deze kan je moet een ruwe vijl in vorm vijlen. Let op, de tuin wordt er erg wit van... Na het vijlen schuur je de romp en corrigeer je oneffenheden met de vijl. Als de vorm goed is schuur je de romp helemaal af. De romp kan nu bespannen worden met gamma tape. Dit doe je door banen voor naar achteren of andersom te trekken. Door de spanning trekt de romp krom. Daarom moet je steeds de linker en rechterzijde om en om doen. Dan blijft de romp uiteindelijk recht. Bij de vleugels werkt dit net zo. En dan begin je aan de voorkant van de vleugel en werk je naar achteren toe.

De vleugels zijn makkelijk om te maken. Je tekent de vorm uit op de plaat piepschuim. Deze zaag je uit. Om de plaat een vleugelprofiel te geven moet de achterzijde van de vleugel schuin naar beneden aflopen. Het is de kunst de achterkant van de vleugel zo nauwkeurig en zo glad mogelijk in een puntvorm af te snijden. (de achterzijde van het vleugelprofiel) De voorzijde moet zo rond mogelijk zijn. Dit kan met een vijl en met schuurpapier gedaan worden. Het vleugelprofiel is voor dit soort toestellen en echt belangrijk. Omdat het omslagpunt (waar de lucht van de vleugel los laat) toch op 15% van de voorkant van de vleugel ligt. Dit geeft het toestel wel zeer vergevelijke en makkelijke vliegeigenschappen.

Als de vleugel in vorm is, wordt de vleugel helemaal uitgelegd. Met een stift trek je een rechte lijn over de lengte van de vleugel. Deze lijn ligt ongeveer 20 - 30 % van de voorkant. (zie foto). Hier wordt de hoofdligger in gelegd. Deze wordt met hout/constructie lijm vast gezet. Voordat de ligger verlijmd wordt moeten eerst twee gaten in het midden geboord worden om de twee vleugels aan elkaar vast te schroeven. De liggers worden in een hoek gelegd om een V-stelling te krijgen. Dan wordt er een gat links en rechts van het midden ( kleiner dan de dikte van de romp) in de ligger geboord.

En zo moet je een beetje aanklooien. Of je nu een twee meter zwever of 5 meter zwever maakt voor het geld maakt het weinig uit en ook de manier van bouwen.

De foto's van het bouwen zijn te zien op:

Thijs, photos, zwevertje bouwen - Hyves.net - Always in touch with your friends

Veel succes

Ik zit al een tijdje te zoeken naar tekeningen van een B737, maar kan niets geschikts vinden en zelfbouw leek me te moeilijk. Als ik jouw bouwfoto's van de 747 zie moet ik misschien ook eens zo'n project gaan maken. Erg leuk om dit zo van de duinen af te gooien. En misschien ook nog eens motoriseren.
Inspiratie borrelt op..... Thanks!

Ja, tekeningen genoeg te vinden van een B737. Ik heb hier zelfs een B737 handboek liggen ;). Maar bouwtekeningen voor een model is een stuk lastiger, die zijn er dus blijkbaar niet, idem voor een Fokker50. Misschien ga ik wel zo'n schuimding proberen (en dan met een grote groene cirkel met T op de staart).

Het ziet er hardstikke goed uit, complimenten. Maar echt simpel lijkt het me niet... hoeveel tijd steek je in zo'n model, bijvoorbeeld die grote zwever?

Hmmm enn grote groene cirkel en een T .... dat klinkt als een bedrijf waar ik destijds salarisadministrateur ben geweest ;-) Alleen was er toen nog geen groene cirkel .....

Ja, tekeningen genoeg te vinden van een B737. Ik heb hier zelfs een B737 handboek liggen ;). Maar bouwtekeningen voor een model is een stuk lastiger, die zijn er dus blijkbaar niet, idem voor een Fokker50. Misschien ga ik wel zo'n schuimding proberen (en dan met een grote groene cirkel met T op de staart).

Groene komkommer/banaan? Dan hebben we het over dezelfde ;). Was ook een mooi schema, maar ik wil dan toch de nieuwe maken. Is denk ik ook wat makkelijker met het simpele sigarenbandje.

wat een glijhoek heeft dat ding zeg, super !
Als ik er de tijd voor had bouwde ik er ook 1, maar dat gaat voorlopig niet lukken gok ik :D

Groetjes, Jesse.

De boeing was een uitzondering, daar was ik 4 weken mee bezig. Dat kwam eigenlijk doordat ik moest uitvogelen hoe ik de liggers met elkaar moest verbinden door de grote pijlstelling van de vleugels en het maken van fowler flaps....

Normaal gesproken vogel in een zwever in 4 dagen (4 x 2 uur ) in elkaar. Dus al met al 8 uurtjes. Het laten drogen van de lijm kost het meeste tijd.

Hallo Mike,allen, graag wil ik weten of ik alle afmetingen van mijn Graupner Junior Electro gewoon X 2 moet nemen om op deze (gamma) manier zelf een 4 meter Graupner Junior te kunnen bouwen.
Dus ook de vleugel breedte en dikte?

alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Even ter verduidelijking, hij bedoelt de 4 meter zwever uit het filmpje en nee, hij heeft niet genoeg aan een 3-view ;)

Zijn er overigens nog foto's van dat toestel, het hyves album bestaat niet meer.. Ben wel benieuwd naar de opbouw (ribben, massief schuim, bekleding, inbouw electronica etc)

Ik heb wel interresse in een 3m versie van de zwever, zouden er foto's tekningen of beschrijvingen worden gepost/ mailt over de bouw van de zwever, een shockzwever zou me wel lukken, maar dat is niet wat ik zoek ;)
Jakko

Aan het begin van dit draadje wordt er gesproken over bouwfoto's van het "gammatoestel". Deze foto's zijn niet meer te zien. Weet iemand of ze ergens anders wel te zien zijn?

Aan het begin van dit draadje wordt er gesproken over bouwfoto's van het "gammatoestel". Deze foto's zijn niet meer te zien. Weet iemand of ze ergens anders wel te zien zijn?
Ja klopt. Heeft u uw album van hyves verwijderd:(. We zijn allemaal erg naar uw bouwfoto's
mvg Rick

Back