goedkope beginners boot gezocht

• Topicstarter Topicstarter dres
  • Startdatum Startdatum
D

dres

Guest
Hallo,

voor de verjaardag van mijn broer zoek ik een goedkope zeilboot om mee te beginnen.
Ik heb al eens rondgekeken, maar de boten die ik kan vinden zijn nogal prijzig.
Iemand suggesties?

Thx

Hallo Dres,

Welke boten heb je kunnen vinden dan?

Een 'goedkope' zeilboot bouw je zelf (als je de uren niet meerekent).

Hoe groot moet de boot zijn, moet er een zender, ontvanger, servo, accupack, oplader e.d bij?

Moet het RTS zijn, of een bouwpakket?

Hoe groot is je budget?

Groeten, Jan.

Hallo,

voor de verjaardag van mijn broer zoek ik een goedkope zeilboot om mee te beginnen.
Ik heb al eens rondgekeken, maar de boten die ik kan vinden zijn nogal prijzig.
Iemand suggesties?

Thx

Ken dat probleem heb er ook geen onder de 5 euro voor mijn neefie gevonden.

Prijzig is relatief wil ik alleen maar zeggen.

Zeg ik ik heb een dure boot, zegt de ander verkocht, slik boot weg.

Wat Jan al zegt, waar heb je naar gekeken cq interesse en wat is voor jou je pijngrens.

Tja,

het is al aangegeven: wil je echt goedkoop moet je zelf bouwen. Ik heb 3 Footy's gebouwd voor zo'n 40 Euro.
(Dus 40 Euro voor 3 Footy's = ongeveer 15 Euro per stuk)

(Uiteraard ex zender etc.)

(Verslag: zie de link in mijn handtekening)

Wim

Ik zal het anders stellen: vanaf welk budget kan ik iets vinden?
Op zich is zelfbouwen geen enkel probleem, dat deed hij met super ingewikkelde statische boten ook. Maar ik dacht dat die juist duurder waren. Als ik zie wat zo een statisch model al kost...

Hallo Dres,

Het kleinste commercieel verkrijgbare model dat nog goed zeilt is de Micro Magic van Graupner.
Als je verder niks hebt, dan kost een complete set €300,00.
www.rczeilen.nl

De Sirius RS 32 schijnt ook een goed zeilende boot te zijn, hier als set, met zender ontvanger voor €249,00 (dezelfde site, maar ik krijg geen werkende link).

Iets groter (en sneller) is de Graupner Saphir, maar da's een bouwdoos en bovendien bij Graupner uit het assortiment gehaald ten faveure van de TrueBlue, een typich lichtweer gebakje. In het buitenland wordt de Saphir nog verkocht als de Venus (fabrikant Monteleone).

Dan kom je in de boten van Thunder Tiger met z'n ETNZ (of de witte Voyager 2, met dezelfde romp en dezelfde rotzooi erbij geleverd), een goede romp en mast, maar abominabel slechte onderdelen, die je allemaal moet vervangen door metalen delen.
Hier een verbeterde ETNZ:<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

De Kyosho Seawind zeilt ook goed.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Dres,

In antwoord op je PB:

Ik heb tekeningen opgehaald van de Footy klasse pagina
Doorklikken naar "Plans"
Je hebt daar keuze uit een aantal soorten.
De Papaya is een tekeningen set die uitgebreid beschreven is.
Kun je maken van een paar plaatjes balsa (1,5 of 2 mm dik) en wat triplex. (Kun je bij de Groenteman bietsen)
Vliegerstokken en doek via een vliegerwinkel bij je in de buurt of via internet.
Wat klein spul wat je hier en daar wel kunt vinden.
Omdat de Papaya zo uitgebreid is beschreven is dit een heel leuke instapper.
Wanneer je verder bent kun je eens kijken bij de andere scheepjes.
Als je vertouwen genoeg hebt in je improvistaie kunsten kun je bijvoorbeeld ook eens kijken bij de Razor.

Lees mijn verslag eens door. De link staat in mijn handtekening.
Laat je niet van de wijs brengen door het eerste deel. Da's een expiriment wat niet geheel geslaagd is. Ik heb er overigens wel veel van geleerd.

Ik je info staat niet waar je woont. Wellicht is er iemand in je buurt die zich ook bezig houdt met zeilen. Kun je misschien wel info krijgen en later samen zeilen.

Als je inderdaad besluit een Footy te bouwen kun je overwegen er een officieel zeilnummer voor aan te vragen. Kost je niets.

2 Fora die zich bezig houden met Footy's:
Het Engelstalige (en veel gebruikte) forum van RC Sailing
En het wat minder gebruikte, Duitstalige forum
Via de home page van het Duitstalige forum kun je je registreren.
3 Mensen zijn je reeds voorgegaan, ik ben d'r eentje van.

Succes in ieder geval met je keuze.

Wat het ook wordt: RC zeilen is een leuke hobby!

Wim

Back