Goedkope brandstof?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door mikeon, 29 jun 2010.

  1. mikeon

    mikeon

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Zoetermeer
    Waar haal je goedkope brandstof vandaan? (Maar wel van redelijke qualiteit)

    Ik heb overwogen om het zelf te mengen, aangezien een paar topic's hier aangeven dat je dan met 25% ongeveer op 5 á 6 €/L komt, maar omdat het nogal een gedoe is en je met veel nadelen zit wil ik het toch liever kopen.

    Ook heb ik hier gelezen dat je bij 2brothers relatief goedkoop brandstof kan kopen, maar ik vind nergens de prijzen? Weet iemand die misschien?

    En tot slot: Het buitenland? Is het daar niet goedkoper?
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2010
  2. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    pitstop @ zoetermeer
     
  3. mikeon

    mikeon

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Zoetermeer
    En hoezo is dat "goedkoop"?
    Daar staat gewoon tornado voor de normale prijs...:confused:
     
  4. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    Dat was, als ik me niet vergis, ongeveer 16 eu voor 2,5 liter. Dit was wel iets van 4/5 jaar geleden, dus kan veranderd zijn ;).

    Groeten,

    Ruben
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Waarom perse goedkope brandstof :?:

    Als je het te veel vind kosten heb je de verkeerde hobby gekozen ....

    Brandstof kost nou eenmaal geld en als je het goedkoper wil moet je het groter inkopen....
     
  6. ik had 2,5 liter merlin 16% voor 25 euro
     
  7. mikeon

    mikeon

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat gaat natuurlijk nergens over... Als ik het te veel vind kosten heb ik nog niet de verkeerde hobby gekozen :???:! Dat word steeds geroepen maar ik vind het nergens over gaan. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt!

    Maar aangezien ik nogal veel rijd en alleen maar een bijbaantje heb naast me studie zou ik het idd fijn vinden te kunnen besparen op de brandstof. En andere optie zou zijn: minder rijden. Maar daar kan ik altijd nog voor kiezen, eerst kijken of ik goedkoper uit kan zijn met me brandstof.
     
  8. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    in dit geval van besparing op goede brandstof is goedkoop duurkoop.
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Tjah .. Zeg het gewoon zoals ik het zie (en genoeg anderen met mij) .....

    Als je de brandstof te duur vind heb je gewoon een verkeerde keuze gemaakt , die brandstof is nou eenmaal niet goedkoop en dat had je van te voren kunnen weten.

    Van goedkope brandstof wordt je over het algemeen ook niet vrolijk , het spul is niet voor niks goedkoper in vergelijk met andere ;)

    De bestandsdelen van een goeie brandstof zijn gewoon duur en zelf mengen is eigenlijk alleen de moeite waard als je heeeeel veeel verbruikt.

    De enige manier van goedkoper is dan groter inkopen .... 2,5 liter kost je vaak al gauw 30,- terwijl een 5 liter blik je dan 50,- kost ...
     
  10. mikeon

    mikeon

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Zoetermeer
    Oke maar als ik het zelf meng, dan is het dus wel goed qua kwaliteit? Dan snap ik niet waarom ik niet gewoon bij een modelbouw-winkel-gemende-brandstof kan kopen? Dat is dan toch dezelfde kwaliteit?
     
  11. Okan

    Okan

    Lid geworden:
    25 apr 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik kan je niet echt helpen met brandstof sinds ik zelf geen nitro-auto heb:rolleyes:, maar ik kan je wel 2 dingen vertellen;
    1. Brandstof uit het buitenland kan niet, tenzij je het zelf ophaalt. Brandstof-vervoer is namelijk verboden:mad:
    2. Nitro-brandstof kost idd erg veel ja. Je kunt beter een grotere blik kopen, ik snap dat het ook meer kost, maar relatief natuurlijk minder en je kunt ook wat minder rijden en harder werken:rolleyes:; maar goed dat kun je aan jezelf overlaten.
    Zelf-mengen lijkt me niet handig omdat je dan ook nog alle spullen moet gaan halen/kopen, maar als het je echt 15 euro voor 2,5 liter scheelt... moet je dat serieus overwegen dan!
    En mensen, deze hobby kost idd veel maar de kosten drukken is geen slechte zaak, ieder heeft een hobby en sommigen meerdere; ik geef toch ook niet alles aan mijn elektroauto uit, ik wil ook nog sparen om mn computerhobby uit te buiten:cool:, dus dan druk ik ook op sommige plaatsen de kosten; ik koop niet een 80 euro dure LiPo in Nl terwijl ik die ook voor 40$ uit Hong Kong kan krijgen:eek:ntopic:
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Als je de juiste spullen er voor aanschaft wel , maar zoals ik al zei ... Das alleen interressant als je heeeeel veeeeel verbruikt.

    Met alleen nitro en methanol ben je er nog niet , je moet ook nog een goeie olie kopen..

    Alles bij elkaar ben je dan met kleine hoeveelheden net zo duur of misschien wel duurder uit als je een keertje een mengfoutje maakt .....
     
  13. mikeon

    mikeon

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ja maar ik ga het dan ook zelf halen, dus is het dan intressant?
     
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Waar wil je dan helemaal heen ???

    Zo veel goedkoper zal het niet wezen en dankrijg je de brandstofkosten van het halen nog .....
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Brandstof bestaat in principe uit 3 ingredienten:
    - methanol
    - nitromethaan
    - olie

    De prijs van de eerste twee is vrij constant. Het verschil in prijs zal voornamelijk zitten in de kwaliteit van de gebruikte olie (en natuurlijk, als het om bekende merken gaat, een deel R&D, verpakking, marketing, etc.)

    Als je een bekend/populair merk koopt, weet je zeker dat het goed spul is, maar betaal je wel de hoofdprijs.
    Een "huismerk" kan om diverse redenen goedkoper zijn, maar je weet niet welke ingredienten worden gebruikt. Je bent dus afhankelijk van ervaringen van andere huismerkgebruikers.
    Als je zelf mengt, en weet waar je mee bezig bent, zul je ook best goede brandstof kunnen produceren. Maar je zult ook rekening moeten houden met de nadelen (o.a. opslag van grote hoeveelheden brandbare vloeistof, wat niet ongevaarlijk is en dus ook niet zomaar is toegestaan)

    Oftewel: wil je, om een paar Euro te besparen, al dat ongemak op je hals halen? In het eerste topic dat je aanmaakte (net een maand geleden), maakte je nog niet zoveel problemen hierover. Why the change?
     
  16. mikeon

    mikeon

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Zoetermeer
    Brandstof van de baas ;) dus dat is gratis.
    En duitsland of belgië?
     
  17. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    hoi

    ik heb de mogelijkheid om zelf te mengen en heb daar ook de grondstoffen voor.
    ik meng met klotz en wonderolie nitro en methanol natuurlijk.
    deze zelf gemengde brandstof werk heel goed voor recreatie gebruik, en is niet aan te raden voor wedstrijd doeleinde.

    mvg Hans
     
  18. mikeon

    mikeon

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een paar euro's? Als de prijs dus daadwerkelijk van €5 (zelf mengen) tot €15 euro (tornado 25% 1L) loopt, dan scheeld dat €10 de liter. En aangezien ik 5 tot 8 liter per maand gebruik, scheeld dat dus 50 tot 80 euro. Of tewel, na 6 maandjes kan ik van het bespaarde geld een nieuwe auto kopen?

    Maar daar gaat het nu niet om, want zelf mengen ben ik niet van plan. Maar als voorbeeld: er zijn heel veel mensen tevreden met de brandstof van 2brothers, en deze schijnt stuk goedkoper te zijn dan die van tornado. (weet alleen niet hoe veel want dat kan ik dus niet vinden..)
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    De formules met de Castrol oliën die meerdere malen op dit forum te vinden is werkt zeer goed, ik heb er zo'n 15 jaar lang probleemloos op gereden alleen zijn nu die Castrol oliën niet meer standaard leverbaar. Die oliën zijn nog wel te vinden bij Castrol Classic maar ik vrees dat je per tray (12x 1 liter) moet kopen. Vergeet niet dat een fatsoenlijk maatglas ook belangrijk is, kost wel de nodige pegels bij de apotheek.
    Merken zoals Motuul en Putoline hebben speciale modelbouw oliën. We hebben goede ervaringen met Shell Racing-M al hou je er wel een pikzwarte zuiger aan over, bij de vliegers veel gebruikt zijn Castrol R40, Castrol R30, Castrol A747 en er is nog iets als Rizol. Uiteraard is er veel meer, belangrijk is dat het zich laat mengen met methanol en racespecs kent voor de hoge snelheden die de zuiger en de glijlagers kent.

    Het goedkoopste wat ik tot nu toe heb gezien was RB brandstof. 5 liter 25% voor 40 euro en dan zit je heel dicht bij de zelfmeng prijzen. Met Merlin Expert kan je niet fout gaan, daar hebben we gewoon goede resultaten mee, 5 liter 25% voor een 48 euro.
     

Deel Deze Pagina