Goedkope brandstof?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door mikeon, 29 jun 2010.

  1. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
  2. mikeon

    mikeon

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nou laat ik me er dan ook maar mee bemoeien... Misschien is het wel sneller, (mijn elektro was ook sneller dan de nitro die ik nu heb) maar daar gaat het voor mij niet om ;) Het sleutellen aan je motortje, alles in het klein, het geluid, de geur, het geeft gewoon veel meer die kick dan je met electro kan krijgen. En daar zijn de meeste brandstof rijders het denk ik wel mee eens ;)
     
  3. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Als ik die moderne omgebouwde brushless elektro 1:8 Buggy's en Truggy's over de baan zie gaan, dan is het net racen voor doofstommen... :p
     
  4. mikeon

    mikeon

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Zoetermeer
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Wel even opmerken dat die meter op het filmpje heel veel uitlopende waardes had gegeven en dus zijn meting niet optimaal is. Motortje was een experimentje, de cilinderbus had het die dag niet overleeft.

    Maar ik zal mij er wel bij moeten neerleggen, electro gaat harder..... :(
     
  6. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    De nieuwe elektro auto's gaan hard ja, maar kun je die snelheid ook omzetten in snelle rondetijden op het circuit?
    Hard rechtuit rijden kan iedereen wel, maar snel rondjes rijden valt dan vaak snel tegen.

    M.v.g. Mark
     
  7. Okan

    Okan

    Lid geworden:
    25 apr 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Rotterdam
    Da's juist het voordeel en nadeel aan brandstof-
    of je vind het heeeeeel leuk om er elke keer zoveel aan te sleutelen, of het is juist belachelijk dat je meer sleutelt dan rijdt; ieder daar zijn eigen voorkeur toch?
    En wat zit je nou te grollen Richard, wat denk je dan van bijvoorbeeld een E-Revo met Mamba motor??? Kijk maar bij bijvoorbeeld Traxxas, de 3.3 motoren zijn niet eens even snel als de Rustler met LiPo (Jato vs Rustler).
    Sommige brandstof, en sommige elektro's zijn sneller:rolling:
    @ mARK0126; Inderdaad kan ik met mijn Stampede niet heel snel over een circuit, dan begint hij snel door de veren en over de kop te slaan hehehee (plat circuit; als er wat gekantelde hellingen zijn gaat het wel ok- bijvoorbeeld bij het Bergsche Bos, daar is een baan, rijdt de Stampede wel lekker maar bij de vlakke bochten gaat het mis)
    Maar goed daarom rijd ik ook off-road of op gras.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2010
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dan moet je eerst maar eens met een goed afgestelde Jato 3.3 gaan rijden....

    Weet uit persoonlijke ervaring dat je dat zelfs met een Rustler op 3s niet bij gaat houden.... ;)

    Moet nog ff kijken wat de nu getunede 3.3 gaat doen op m'n Jato :D

    Electro kan snel wezen .... Maar dan zal je toch minimaal op 2 of 3s lipo moeten rijden , met nimh ga je echt geen goede nitro bijhouden.
     
  9. Thrustmaster

    Thrustmaster

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    229
    Hmm, een vergelijking zou je pas goed kunnen maken door 2 onroads te nemen bijv. de 966 en de 966E. ;)
     
  10. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Juistem ... nu komen we ergens ... een 1 op een vergelijk ... Je ziet dan dat, volgens eigen opgave van Serpent, bij de 966E is ingeleverd op de snelheid, om zelfs maar de 5 minuten te kunnen halen.

    Op het moment dat je met een 1:8 4WD 10-15 minuten kunt rijden, zonder in hoeven te leveren op snelheid t.o.v. de huidige 3,5cc wedstrijdmotoren, en zonder dat een regelaar of motor uitfikt, dan pas gaat het interessant worden. Is ongetwijfeld een kwestie van tijd, gezien de ontwikkelingen op het gebied van elektromotoren, regelaars en accu's. Je zou dan een 30 minuten finale kunnen rijden met bijv. 1 of 2 accu wissel(s).

    Toch stroomt bij mij (en ik weet zeker bij Roelof ook) echt methanol + nitromethaan door mijn aderen, en het geluid van een jankende 3,5cc motoren en versnellingsbak, rookpluimpje ernaast/achter, de heerlijke geur van de verbrande race 2-takt olie, razend over de NL circuits klinkt toch als muziek in mijn oren. Dat kan geen enkele elektro auto ooit compenseren.
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    :yes: ....... Das hier niet anders :rolling:
    Ik hou het alleen bij offroad , dat vliegen bij een sprong is net dat beetje extra ;)
     
  12. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    niks aan toe te voegen :)
    en met de tijd zullen de brandstof motoren ook steeds geavanceerder worden en sneller gaan
     
  13. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    De ontwikkelingen zullen zeker nog wel wat doorgaan, maar de brandstof zal enkel maar duurder worden.
    Batterijen daarentegen zullen evenduur blijven, maar telkens meer en meer capaciteit gaan krijgen. Verder zullen ook de elektro motoren verder ontwikkeld worden om nog meer rendement te halen.

    Het zal een moeilijke strijd worden, maar voor- en tegenstanders zullen er altijd zijn. Ik ben pro voor beide en ga dus ook een elektro wagen bijkopen.
     
  14. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Al 30 jaar ben ik met Nitro motoren bezig, maar ik moet toegeven dat de brushless motoren de nitro's met vlag en wimpel verslaan.
    Er is geen een Nitro motor die 80.000 toeren haalt met daarbij enorm veel koppel.
    De huidige brushless motoren hebben 8 polen en draaien makkelijk 80k aan toeren.
    In de vliegscene en de vaarscene is de nitromotor al ruim verslagen.
    200+km met boten en als ik het goed is is de 350km voor vliegen al gehaald.
    Martin van MrHobby haalde zelf geprepareerde E-Savage bij 75km per nog gewoon zo'n wheelie dat de wagen onderuit getrokken werd...(lees achterover trok) maw, er was nog heel erg veel over qua kracht en toeren.

    De dagen van de beste / meeste kracht / toeren voor Nitro moteren is echt helaas voorbij, en ook ruim voorbij. Gelukkig zijn die motoren, ESC en de LiPo's nog zo duur, dat Nitro the best next thing is.

    Echter vind ik zelf een brandstof motor leuker, puur voor de herrie, stank en onderhoud.
    Zal zo ook altijd blijven ;)

    John
     
  15. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Voor meer ontwikkeling aan toeren is het wel over met de motoren.
    De rede is simpelweg dat de toeren zo hoog zijn dat de zuigers bij meer toeren gaan smelten.
    Bij de Zenoah's ligt dat bij max 34.000 toeren, daarboven smelt de zuiger.
    Het maximale wat ik gezien heb aan toeren was een Zenoah 260 PUM en NOS, deze haalde een piek van 40.000 toeten (loos) en 32.000 onder bedrijf.
    Dit duurde ong. 4 tanken en de geheel nieuwe motor was echt versleten. (maar dan ook echt versleten :))

    John
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Vanwege mijn hoge bloeddruk is mijn bloed vele malen gecontroleerd en is er nooit iets vreemds aan mijn bloed gevonden, ook alle waardes liggen goed in de grenzen (ook al zie je dat niet aan mij). Of die methanol wordt niet gemeten of het zit er niet maar ik voel het wel ;)

    Toeren doet een zuiger niet smelten, de hitte wel. Als je de hitte kunt afvoeren kan je proberen meer energie op te wekken. De ontwikkelingen zijn nog lang niet over maar worden eerder commercieel op een op een bep. niveau gehouden om teamrijders wel dat stukje meer te geven.
    Een mooi voorbeeld dat het kan is de Orion Wasp CRF die op de testbank 56.000 rpm heeft gehaald.
    De motoren waar ik mee bezig ben heeft een aluminium integraal cilinder en koelt dus maximaal. Als de zuiger goed ingelopen is is een bedrijfstemperatuur van 65 graden celcius niet ongewoon maar een 80 graden is vrij normaal. Dat geeft veel meer ruimte om onder de grens te blijven waarbij de sterkte in elkaar zakt. Maar vergeet niet de ontwikkelingen in materialen, een goed stukje zuigermateriaal kan veel meer hebben maar zal jij nooit in een RC motor zien omdat de productiekosten in beperking moet blijven. Wij hebben zo'n materiaal wat gewoon een beitel kost om te draaien maar volledig mishandeld kan worden zonder aangetast te raken.
     
  17. mikeon

    mikeon

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Zoetermeer
    Waarom? Het is geen fossiele brandstof?
     
  18. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Ok, dat is met de nu gebruikte materialen. Je weet nooit met wat ze op de proppen komen. Er valt altijd nog wel wat meer vermogen/koppel uit een motor te halen. hiervoor is niet altijd een verhoging in toerental nodig.

    Maar de echte toekomst zal wss elektrisch zijn.

    Ik wil de elektrische vooral omdat dit sneller eens uit de kast gehaald kan worden en je dan onmiddelijk aan het rijden bent zonder te tanken enzo.
    Verder kan ik dan in een wijk ofzo ook rijden, wil de mensen die er wonen niet teveel storen.
     
  19. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Kijk dat zijn hele goeie, maar wel totaal andere, argumenten om (soms) Elektro te rijden. Daarom rij ik ook soms een clubwedstrijdje met een 1:10 4WD of met een Robitronic Scalpel op ons indoor circuit in de winterperiode. Maar het blijft SURROGAAT … Sterker nog … hoe meer ik ’s winters binnen met Elektro rij, des te erger wordt de drang om in de lente eindelijk weer met mijn 1:8 het circuit op te kunnen. :D;):cool:
     
  20. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    @ Roelof,

    Klopt helemaal, maar jij snapt dat die materialen niet voor de recreatieve rijders komen.
    Deze worden vaak speciaal / op aanvraag gemaakt en is peperduur.
    voor de "huis, tuin en keuken rijders" is dit niet verkrijgbaar of je hebt echt heel veel geld over.
    Ik ken mensen die zelf een motor gemaakt / ontwikkeld hebben, en dat het lastig is om perfecte / beste materialen te vinden.

    @ Stewie,
    Het vervaardigen van nieuwe materialen of de materialen die nu verkrijgbaar zijn zullen niet echt meer door ontwikkelt worden omdat de opkomst van de borstelloze motoren en de daarbij behorende krachten niet opwegen tegen het maken van nwe of de bestaande
    materialen.
    Natuurlijk zal er hier en daar nog wel een ontwikkeling plaatsvinden, maar geen hele nieuwe meer.
     

Deel Deze Pagina