Goedkope heli voor vliegnoob

Hallo,

Onlangs kreeg een kameraad van mij een welbekend piepschuimen helikoptertje, zo 1'tje van 30 euro waar je niet veel mee kan maar toch wel plezier aan kan beleven. Hierdoor kreeg ik wel interesse in een tikje serieuzer werk, laten we zeggen 100 en max. 150 inclusief alles, als het even kan.

Ik heb alleen geen totaal idee hoe en wat. Ik heb de guides al wel wat doorgelezen.

in het begin zat ik wat willekeurig op marktplaats te bieden op helikopters, maar ik besefte dat ik daar niet echt van leerde en mogelijk zelfs een verkeerde aankoop zou doen.

Ik ben zelfs nog niet helemaal zeker of ik voor heli of vliegtuig wil gaan. Beide zou ik gewoon zelf willen doen op een grasveldje of indoor, aangezien ik niet zo extreem veel tijd en geld heb om helemaal bij een vereniging aan te sluiten.

Ik zag bijvoorbeeld laatst een topic op dit forum (kan hem helaas niet vinden) van een leuk schattig cessna'tje die maar 120 euro was en op youtube zeer mooi vloog. Echter ben ik een totale nieuwkomer op het gebied van dit alles, maar om te beginnen met zo'n esthetisch onverantwoord vliegtuigje van piepschuim te beginnen vind ik wel erg jammer.

Hebben jullie tips of iets dergelijks, of kunnen jullie me overtuigen om voor een van de 2 (heli of 'normaal') te kiezen? Of eventueel een beter alternatief?

Het liefst zou ik voor 150,- klaar willen zijn inclusief zender.

Bedankt mensen :).

Die HoneyBee lijkt me eventueel wel wat. Die anderen zijn toch coaxiaal? Daar kan je uiteindelijk toch minder mee? Ik zie trouwens wel in de filmpjes dat die honeybee wat statisch horizontaal vliegt. Scheef vliegen e.d. kan niet met deze? Of verwacht ik iets teveel? :).

Is een vliegtuig trouwens te doen zonder club? Het lijkt me eigenlijk leuker, maar ook minder haalbaar, omdat je echt zal moeten leren normaal op te stijgen en landen. En je dus makkelijker crasht lijkt me? Bovendien lijkt het me niet legaal om zomaar in mn eentje te vliegen met zo'n vliegtuig. Ik zal dat cessna'tje wat ik bedoel nog even zoeken.

Ik denk dat het je nog zwaar zal tegen vallen, een heli besturen is de moeilijkste tak van rc sport.
En een cessna word ook niet echt aangeraden als beginners vliegtuig, dan kan je beter voor een easystar gaan.

Zo'n easystar is toch van dat piepschuimenspul? Zo'n cessna is totaal niet haalbaar als beginner? Ik vind hem toch net even wat leuker :).

maar bijvoorbeeld zoiets: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > is dat weer beter dan die HoneyBee?

En het klopt dus wel dat die honeybee niet scheef kan?

EDIT:

Ik zie dat zo'n Robbe Charter ook wel wordt aangeraden als beginner vliegtuig. Is dat ook zo of valt dat tegen? Deze vind ik namelijk wat leuker dan zo'n piepschuimen geval.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een HoneyBee kan ook schuin door de bochten vliegen, je hebt dan wel de ruimte nodig. De Piccolo is vergelijkbaar met de HoneyBee.

De Charter is een bouwdoos vol houten onderdelen, die moet je zelf in elkaar lijmen. Daarna moet je alles wat er nog bij hoort apart aanschaffen (motor, regelaar, besturing). Dat gaat heel wat meer kosten dan 150 euro.

Ik zie bijvoorbeeld voor iets meer geld ook een HoneyBee King CP2 of een Belt CP. De meerprijs ten opzichte van bijvoorbeeld de honeybee FP is niet echt significant te noemen. Wat ik lees is wel dat deze helikopters moeilijker zijn, maar je kan er wel meer mee. Kan je niet met zo'n helikopter ook gewoon heel voorzichtig beginnen e.d.? Ik leer het liever meteen goed dan dat ik over een paar maanden al uit ben gekeken op een simpel model.

Ik ben met de King2 begonnen en die is op zich een goede beginner. Maar ik zou toch aanraden om eerst een FP te kopen om te kijken of het je bevalt of niet. Dan ben je niet direct veel geld kwijt. Ook ben je dan al veel tijd kwijt om het überhaupt te kunnen. Daarna kun je verder kijken naar CP heli's en dan wel direct goed doen.

Als je met helivliegen begint dan ga je sowieso crashen. Er is geen manier om het heel voorzichtig te leren. Maar gelukkig zijn er min of meer crashbestendige heli's zoals de HoneyBee FP. Soms gaat het goed mis en daarmee heb je vaak weinig of geen schade.

Met een King zul je geheid veel meer schade hebben en die is moeilijker te repareren dan de HoneyBee FP.

Ik zal er nog even wat over nadenken.

Punt is dus dat ik bijv de king 2 of de cp zie voor maar 20 euro meer. Dan vind ik het bijna zonde om een mindere te kopen :), maar ja ik moet hem wel kunnen besturen. Zijn de basisdingen ook al moeilijker bij de cp of king2? Dingen zoals hoveren enzo?

Ja het is inderdaad zo dat de king 2 niet zo heel veel duurder is, maar aangezien van het feit dat het ene must is om een brushless moter in de king te stoppen en een heading hold ben je al gauw zo'n 200 euro kwijt (dit weet ik niet helemaal zeker)
en dan moet je ook nog eens spartes voor als je crashed.
Ik denk ook niet echt dat je de honey bee fp snel zat word omdat de crash kosten zo laag zijn.

Maar het feit dat een King 2 een CP is, en ik het meteen goed aanleer ipv met een FP is onzin?

Ik kan namelijk een King 2 overnemen voor 90.

Ja het licht er ook een beetje aan wat je doel is, voor de meesten is dat dus uiteindelijk met een cp heli vliegen.
Het kan ook wel gewoon gelijk met een cp heli zoals de king 2 maar als je die onder controle heb zoek je tog uiteindelijk ook weer voor een wat grotere cp heli, die weer wat stabieler zijn en wat beter tegen die wind kunnen.

Ik denk dat ik inderdaad maar voor die FP moet gaan, dan maar geen CP in het begin, al voelt het een beetje jammer, dat ik er voor 20 eu technisch gezien op vooruit kan gaan :), maar lees overal, ook op engelse fora, dat die king en die Belt CP toch niet echt aan te raden zijn voor beginners en iedereen verwijst naar die FP omdat het dan maar een paar euro kost evt na een crash.

Wat maakt deze zo onverwoestbaar vergeleken met bijv de Belt CP? Ze hebben toch beide dezelfde opbouw?

EDIT: bij sommige winkels moet ik voor mode 1 of 2 kiezen. 2 is het meest gangbare (las ik) en wat raden jullie aan? Ik ben rechtshandig normaal.

Dan zou je denk ik het best voor mode 2 kunnen gaan, en er is wel een verschil tussen de belt cp en honey bee fp.
De belt cp is een colective pitch heli en de honey bee fp fixed pitch.
De belt cp heefd een veel hogere headspeed en het toerental blijft constant door dat de bladen een andere hoek krijgen stijgt de heli op.
Bij een fixed pitch heli staan de bladen vast op een bebaald soort hoek dus een fixed pitch heli stijgt op doormiddel van het optoeren, de bladen van een fixed pitch heli draaien daardoor veel zachter zodat als je carshed er helemaal niets aan de hand is of heel weinig.
Bij een colective pitch heli wil het na een crash eigenlijk altijd zeggen onderdelen rapen.

Ik hoop dat dit een beetje heefd geholpen, want ik weet dat me uitleg niet helemaal duidelijk is.

Ja het is prima duidelijk hoor :), maar het verschil met cp en fp had ik al wel door :), maar ik snap volgens mij wat je bedoeld:

Bedoel je dus dat als ik met een FP zit te vliegen en ik heb hem niet meer onder controle, en ik dan niet meer vol gas ga geven, dat hij dan relatief zacht draaiend crasht. Terwijl je bij een CP enkel de hoek van de rotoren bedient en niet de rotatie snelheid, waardoor hij vol draaiend crasht?

juist!

en qua lol ga je er in het begin met een FP niet op achteruit, vlieg er zelf ook 1 en heb egt de grootste schik als die de lucht in gaat.

en als je met een fp begint ben je uiteindelijk goedkoper uit vanwege de crashes met onderdelen, met fp heb je minder snel reparatie en als het zo is is het nooit veel en de onderdelen zijn erg goedkoop.

dus als je alles bij elkaar optelt hou je in princiepe geld over om een nog grote cp te kopen!!

Back