Goedkope Li-Ion accu`s en lader`s!!!!

  • Topicstarter Topicstarter Semafoor
  • Startdatum Startdatum
@Bert: Hou ons svp op de hoogte, ik denk dat ieder die het uiterste uit de Kokams wil halen zonder ze te slopen hier baat bij heeft.

@Andre: Heb je een schema van het schakelingetje dat Bert in de Holiday uittest?
 
prototype high intensity led

Hoi bert ik heb ook nog een 6V uitvoering gemaakt
dezelfde werking als de 9v maar dan met 6v


6.14Volt=uit 6.00=volledig aan

ik ga deze op de I.F.O. zetten om te kijken wat het doet met 2 KoKam's

als je deze ook wilt testen moet je het maar zeggen

Als deze voldoen aan de verwachtingen
kan ik deze controle high intensity led voor ieder bouwen
de printjes en de onderdelen heb ik op vooraad
maar ik wil even afwachten wat ze in praktijk gaan doen
het moet wel een goede eigenschap hebben waar je wat aan hebt


Groeten André
 
Inmiddels is de "lipo save" goed uitgetest en in orde bevonden. Je krijgt ruim op tijd de eerste waarschuwing. (Led gaat af en toe aan bij grote belasting.) Pas als de led alleen onder halfgas uitgaat is het verstandig om te stoppen met vliegen. Op deze manier kun je de grote capaciteit van de Lipo's ten volle benutten zonder ze kapot te maken.
 
Bert zei:
Inmiddels is de "lipo save" goed uitgetest en in orde bevonden. Je krijgt ruim op tijd de eerste waarschuwing. (Led gaat af en toe aan bij grote belasting.) Pas als de led alleen onder halfgas uitgaat is het verstandig om te stoppen met vliegen. Op deze manier kun je de grote capaciteit van de Lipo's ten volle benutten zonder ze kapot te maken.

Mag dit? :oops:
Maar intussen de LiPo-safe voor 2, 3 en 4 cellen te bestellen bij www.rrelektronics.nl

groeten Rudie Roessink
 
En zo ziet het er uit na de installatie in een Holiday. Het LED lensje steekt door de linker rompzijkant en mikt een beetje op de linker vleugel onderkant, die geheel rood oplicht als de LED aan gaat. Ook van grote afstand niet te missen.
afb578.jpg

Vooral in zo'n overpowerd model als deze Holiday kun je eigenlijk niet zonder akku spannings bewaking. Het aanvangs vermogen (met volle Lipo's 3x Kokam 880 of 1020) is 74 Watt of te wel ruim 430 Watt/Kg. Als de cellen bijna leeg zijn heb je nog 34 Watt ter beschikking, maar door het lage model gewicht (170 gram, vooral door het gebruik van de Kokam cellen.) komt dit overeen met nog steeds bijna 200Watt/Kg, een waarde die veel elektro modellen zelfs met bomvolle NiCad's niet halen.

De zeer lange vliegtijd en de wat langere laadtijd van deze cellen betekenen dat je in de praktijk vaak meerdere vluchten op 1 akku lading maakt, wat de "boekhouding" van verbruikte akku capaciteit lastig te beoordelen maakt. Zo'n LEDje is dan een mooie controle.

Overigens heb ik zo al wel vast kunnen stellen dat de capaciteit bij het vliegen in extreme koude (-3graden, brrr, leuk dat testwerk, en dan nog 25 minuten vliegen ook!) van de Kokams zo'n 15% minder is. Het opwarmen van de akku voor het vliegen tot lichaams temperatuur (hoe je dat het beste doet laat ik aan je eigen fantasie over...) en het dicht plakken van alle akku koel openingen brengt de te benutten capaciteit weer op 100%.
 
Ik heb pakketjes van 3 lion accu's. Nu heb ik een lader hiervoor die eigenlijk 18 volt aan de ingang wil hebben. Heeft iemand een idee of ik met de infinity 2 deze spanning kan maken uit een 12 volt accu.
Ik dacht zelf aan een klein accupakket van 14 cellen; maar dit wordt al snel groot en zwaar om mee te nemen.
Wie heeft een idee hiervoor ????



Geert
 
spanningsverdubbelaar, zoals oa ook in de infinitie en schulze laders zitten.

Ea electronist springt hieronder er vast wel op in..
 
Niek, In die infinity zit niet een "verdubbelaar", maar een ding dat nog wel meer spanning maakt. 45 of 50V wel.

18v uit je infinity halen is dus wat onhandig.

Die 14 cellen vind ik zo gek nog niet.

Kijk anders eens of je een noteboek voeding kan vinden. Die zijn vaak 15 of 18 volt (omdat ze 3 Li-ions moeten laden :lol: )

6volt (loodaccutje, of paar nicad cellen) in serie met de 12 volt (accu of voeding) die je voor je infinity gebruikt en je bent er ook.
5 of 6 NiCads is toch niet te zwaar?? Anders neem je toch daar ook weer kokams voor :lol:
 
Of zo'n converter van 12 naar 24V voor (vracht)autoaccessoires. Indien nodig is de stap van 24 naar 18V niet zo'n gedoe lijkt me...
 
Bert zei:
En zo ziet het er uit na de installatie in een Holiday. Het LED lensje steekt door de linker rompzijkant en mikt een beetje op de linker vleugel onderkant, die geheel rood oplicht als de LED aan gaat. Ook van grote afstand niet te missen.
afb578.jpg

Vooral in zo'n overpowerd model als deze Holiday kun je eigenlijk niet zonder akku spannings bewaking. Het aanvangs vermogen (met volle Lipo's 3x Kokam 880 of 1020) is 74 Watt of te wel ruim 430 Watt/Kg. Als de cellen bijna leeg zijn heb je nog 34 Watt ter beschikking, maar door het lage model gewicht (170 gram, vooral door het gebruik van de Kokam cellen.) komt dit overeen met nog steeds bijna 200Watt/Kg, een waarde die veel elektro modellen zelfs met bomvolle NiCad's niet halen.

De zeer lange vliegtijd en de wat langere laadtijd van deze cellen betekenen dat je in de praktijk vaak meerdere vluchten op 1 akku lading maakt, wat de "boekhouding" van verbruikte akku capaciteit lastig te beoordelen maakt. Zo'n LEDje is dan een mooie controle.

Overigens heb ik zo al wel vast kunnen stellen dat de capaciteit bij het vliegen in extreme koude (-3graden, brrr, leuk dat testwerk, en dan nog 25 minuten vliegen ook!) van de Kokams zo'n 15% minder is. Het opwarmen van de akku voor het vliegen tot lichaams temperatuur (hoe je dat het beste doet laat ik aan je eigen fantasie over...) en het dicht plakken van alle akku koel openingen brengt de te benutten capaciteit weer op 100%.

hej, waarom deze grove stekkers?
kunnen deze stekkers niet gewoon??
1600SBSpic.jpg

grtz, Bas
 
De foto van de holiday is nogal groot, dat vertekent misschien een beetje, maar het gaat gewoon om 2mm stekkertjes van Multi-Contact. Deze berillium-goud stekkers hebben zich uitstekend bewezen, van indoor modellen tot outdoor modellen tot 25 Ampere. Van een stekker voor een elektromodel zijn vooral belangerijk de overgangsweerstand en de betrouwbaarheid van de verbinding i.v.m. storing door het uitvallen van het BEC systeem. De kleine stekkertjes op de onderste foto van Bas ("Bazzz") voldoen naar mijn ervaring niet aan deze 2 voorwaarden.
 
gebruik je BEC-stekker (of zijn het stekers :?: :?: ) met te :!: hoge stromen dan worden het (vast)BAK-stekkers :cry: of zouden het dan FAST-BACKE-stekers zijn :?
 
Goedkope laders

Zo na wat sleutelen is de Li-Ion II lader nu ook klaar
deze is in te stellen op 1,2,3 cellen
en op 750 1000 1350 mA laden
Ook zijn andere laadstromen mogelijk


image005.jpg
 
Back
Top