Goedkope Li-Ion accu`s en lader`s!!!!

  • Topicstarter Topicstarter Semafoor
  • Startdatum Startdatum
S

Semafoor

Guest
http://lightflightrc.com

Bijvoorbeeld

BA-1600SBS2
7.2 V
1600 mAh Li-Ion
Handles up to 4.5 amps
Weighs 89.8g ± .5g
Side by Side configuration


1600SBSpic.jpg


$ 13.95


CH-S72.jpg


Bijbehorende Lader

$ 14.95
 
Heb gelezen op ezone dat je met deze accu een vliegtuig van +60 min kan behalen met een speed 280 !!!!

Ik zelf ben wel van plan om wat via deze site te bestellen. Meer geintresseerde????? Dan kunnen we de verzendskosten laag houden door het in 1 order te laten versturen.
 
lijken wel zulk soort cellen als ik uit mijn laptop accu heb gesloopt.
aleen die zijn 1100 mah en wegen 20 gr/stuk.
 
Semafoor zei:
Heb gelezen op ezone dat je met deze accu een vliegtuig van +60 min kan behalen met een speed 280 !!!!

Ik zelf ben wel van plan om wat via deze site te bestellen. Meer geintresseerde????? Dan kunnen we de verzendskosten laag houden door het in 1 order te laten versturen.

Li-ion...
Way histOOOory man!!!

Forum bij indoor en electra niet bijgehouden inzake Kokam cellen?
Li-polimeer
http://members.home.nl/lipo

7.4 V, 1020 mah, 4 tot 6 amp belastbaar, 41 gr!! € 25,-
(ze zijn iets duurder geworden dan op de site staat)
 
Niek zei:
Semafoor zei:
Heb gelezen op ezone dat je met deze accu een vliegtuig van +60 min kan behalen met een speed 280 !!!!

Ik zelf ben wel van plan om wat via deze site te bestellen. Meer geintresseerde????? Dan kunnen we de verzendskosten laag houden door het in 1 order te laten versturen.

Li-ion...
Way histOOOory man!!!

Forum bij indoor en electra niet bijgehouden inzake Kokam cellen?
Li-polimeer
http://members.home.nl/lipo

7.4 V, 1020 mah, 4 tot 6 amp belastbaar, 41 gr!! € 25,-
(ze zijn iets duurder geworden dan op de site staat)

Zit wel veel verschil in vliegduur tussen 1020 en 1600mAmp.

Die 1020 pakketten wegen ongeveer 50 gram ( gok ik ) compleet met draden en stekkertjes en die 1600 wegen 90gram. Niet zo heel veel verschil dus als je nagaat dat de ene 1600 is en dan ander 1020.
 
Semafoor> "Niet zo heel veel verschil "

Ja hoor, doe maar even de helft vh gewicht van de accu erbij!!!
= normaal 1/3 tot 1/2 van het totaal gewicht van je model...

TIENtallen grammen uitsparen op een slowflyer, (van ca 200 - 250 gr)

Neuh, helemaal niet nodig... :evil:

Effe gokje, 2 Li-poly cellen van 2020 ma zouden samen 80 gr wegen...

Toch weer effe 10 gr MINDER en 400 ma MEER dan dat andere ding...
En dan stromen tot 8 amp haalbaar.
 
Niek zei:
Joost zei:
is er behalve het gewicht nog een verschil tussen L-ion accu's en kokam accu's?

Prijs en max haalbare stroom

BA-2040SBS4
• 7.2 V
• 2040 mAh
• Handles up to 6 amps
• Weighs 90.0g ± .5g
• 2 cells in parallel and 2 cells in series


Li-Ion wegen in dat geval maar 10 gram meer. Deze zijn wel errug duur!!
 
Is dit geschikt voor een speed 280 ?

Kokam cel
MODEL: SLPB 524374
RATED CAPACITY (mAh): 1600
NOMINAL VOLTAGE: 3,7 v
WEIGHT (g): 32 gram

CHARGE CONDITION Max. CURRENT 1.0CmA
VOLTAGE 4.2V ¡¾ 0.03V

DISCHARGE CONDITION Max. CURRENT": 2.0CmA
VOLTAGE: 3.0V

OPERATING TEMPERATURE CHARGE: 0¡É~45¡É
DISCHARGE: -20¡É~60¡É
 
Als je de 280 vervangt door een effficiëntere speed 300 7,2V motor volstaan 2xKokam 1020 cellen. Een compleet pakket weegt bij mij 43 gram incl. draadjes en 2mm goudstekkers. Zoals Niek al vertelde is de grote gewichtsafname door gebruik van deze accu's enorm voordelig voor de vliegeigenschappen bij dit soort kleine modellen.

Het grote verschil tussen Lithium-Ion en Lithium-Polymeer cellen is dat door het ontbreken van een metalen omhulsel het gewicht veel lager is bij Li-Poly's en dat er geen druk opbouw in de cel kan plaats vinden bij mishandeling zodat ze niet kunnen exploderen.

Om het explosie gevaar van lithium-Ion cellen wat te verminderen zijn deze meestal voorzien van een intern stroom begrenzings circuit wat de toepasbaarheid in RC-modelvliegtuigen beperkt tot een uur lang rondjes "cruisen".

Lithium-Polymeer cellen (en dan eigenlijk alleen die van Kokam) kunnen kortstondig (enkele seconden zoals voor een looping) stromen van 7C leveren. Ze kunnen ongeveer 1 minuut lang achter elkaar 5C leveren (Zoals bij prophangen met een IFO). Je moet wel zorgen dat de totale motorlooptijd niet onder het kwartier komt (Effektief gemiddelde<4C)

Zaterdag heb ik nog even de enorme kortstondige belastbaarheid van deze Lipoly's kunnen zien in de Holliday, nu uitgerust met een pakket van 3x88o Kokams. (12Volt dus!). Het is nu meer een Kanolliday! kruising van een raket / pylon racer / Kangaroo / slomo / indoortrainer.
 
Maar wel met de borstelloze (astro 10?) ipv de sp280 als motorisering op die kanolliday?
 
Jawel, Niek, met de astro 010 brushless. Overigens maakt dat voor de akku keuze niks uit, met een günther propje is de stroomsterkte tussen de 7 en 10 Volt precies gelijk aan die van de speed 300 7,2V. Alleen het toerental is zo'n 10% hoger (33% beter rendement).
 
ik moet er niet eens aan denken, een borstelloze holiday met 12 volt aan kokams.

tende seconde niet opletten en poef weg holiday :twisted:
 
Kokam + Speed motor

Hallo Bert,

Als ik het goed begrijp is het dus mogelijk om een Speed 300 7,2V met een Gunther propje op Kokams (2x 1020 of 3x 880) te laten lopen. Dit alles gemonteerd in een Holiday.

In hoeverre moet je dan opletten met je vlieg-gedrag (max. secondes volgas) om van je Kokams geen boterkuipjes te maken. Vloog met mijn Holiday (Speed 280 6V, 7xGP600 NiMH, Slim10) meestal zo'n 10+ minuten, soms ook wel korter maar dan was de accu nog niet leeg. Lag meer aan het uitdagende karakter van de Holiday, oh stond daar een boom, lastig te ontwijken op zijn rug.

Zijn er nog andere wijzigingen aan te bevelen voor de Holiday, heb begrepen dat je van experimenteren en optimaliseren houdt.

Ben geintresseerd in het 'Holiday' pakket, 2x 1020 Kokam + 12Volt 750 maH lader.

m.vr.gr.

Rick
 
Hoi, Rick. Met 2xKokam 1020 in een Holiday met speed 300 7,2V en Günther propje kan je je behoorlijk uitleven. De maximale stroom komt dan op ongeveer 4,5 Amp uit en dat kunnen de Kokams met gemak 1 minuut lang achter elkaar volhouden. Je moet wel af en toe een beetje sparen om in totaal aan minimaal 20 minuten vliegtijd te komen. Het motor vermogen is in absolute zin vergelijkbaar met de door jouw gebruikte 7xGP 600 cellen, maar doordat het Kokam pakket 56 gram lichter is kun je er toch veel meer mee doen. Niet alleen kun je veel sneller klimmen maar ook het langzaam vliegen is door de gewichtsafname sterk verbeterd. Met een Holiday van onder de 200 gram kun je met een beetje stuurmanskunst zelfs al aardig indoor vliegen.
 
Ik ben ook van plan om deze Kokams voor de Holiday te gaan gebruiken. Nu vraag ik me eigenlijk af hoe je bepaalt dat je niet onder de kritische 3?V ontlaad zodat ze kapot gaan. Tijd bijhouden of net als anders op afnemende prestatie?
 
Met 2 Kokams is het geen probleem. Met een belasting van 3C mogen de Kokams tot 2,6 Volt per cel ontladen worden, zodra de belasting weggenomen word springt de onbelaste spanning weer boven de 3Volt. De meeste regelaars slaan af bij 5,4 Volt, dus dat is nog een veilige marge.

Met 3 Kokams word het een beetje anders. Zelfs met lege akkus heb je nog zoveel spanning dat je nog genoeg lol kunt hebben met een Holiday.
Ik heb van forumlid Andre een prototype high intensity led gekregen met een micro printje dat er voor zorgt dat de led aan gaat bij het onderschrijden van de 9 Volt grens. Voor het bepalen van de juiste grens moet ik nog wat testvluchtjes maken en een Voltmeter gebruiken om na het vliegen de belaste en onbelaste spanning te meten. Helaas werkt het weer nog niet erg mee maar ik zal het resultaat laten weten.

Ik zie dat de markt hier leuk op reageert en er zijn al enkele regelaars te koop met een instelbare onderspannings afslag te programmeren voor 2, 3 en 4 Kokams.
 
Ik had ook het idee met een LED/comperator te werken maar dacht dat het te omslachtig zou zijn... niet dus.

Het is dus niet zo dat je bij 3 cellen je LED gewoon veiligheidshalve laat branden bij 3x3=9V zodat je dan nog ruimschoots de gelegenheid hebt om de brandende LED te zien en te landen? Je bent dan immers al geruime tijd aan het vliegen... :wink:
 
Jawel, gewoon onder de 9Volt aan laten gaan. De vraag die nog met experimenteren beantwoord moet worden is wanneer je met vliegen moet stoppen. De verwachting is dat de led eerst af en toe heel even brand bij volgas passages en vervolgens steeds langer aanblijft tot dat ie alleen nog uitgaat bij gas dicht. Op welk moment je moet stoppen moet ik nog vliegend uittesten.
 
Back
Top