Goedkope Lipo Lader

Voor mijn Ultimate project ben ik op zoek naar een Lipolader.
Daarbij heb ik de volgende uitgangspunten:

- 1 en 3 cellen laden mogelijk vanaf 12V Loodaccu (1 cel is nodig om zelf accupacks te kunnen maken)

- Hoeft geen 'oude' (NiCd, etc.) cellen te kunnen, reeds snellader voor aanwezig.

- Budget tot 50 Euro

- Liefst geen zelfbouw, afregelen lastig vanwege goedkope Multimeter

Op mijn zoektocht ben ik de Hobbico Quick Field Charger MKII tegen gekomen,

http://www.hobbico.com/chargers/hcap0290.html

Met een beetje zoeken kom je prijzen van rond de 50 Dollar tegen. Toevallig iemand ervaring met zo'n ding, of heeft een goed alternatief.

m.vr.gr.

Rick

Kijk ook eens bij Aircraft world naar de Apache laders. Ze zijn iets duurder dan jou budget maar wel goed en eenvoudig. Zij kunnen 1-4 cellen aan in diverse amperages. En werken gewoon vanaf iedere autoaccu. http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/smrtchg.htm
Manual setting with Auto Safety Override makes charging error-free.

ET-SMART4-L01.jpg

Ik gebruik deze nu al enkele weken zonder problemen.

Joost, volgens mij heb je gelijk. Heb eens op E-zone gezocht naar die Hobbico lader. En daar melden ze dat Lipo's niet voor de volle 100% werden geladen (zowel 3 als 2 cellen pakketen). Verder is door de bediening van de lader snel een fout te maken waardoor de Lipo's geladen worden als NiMh, met de te raden gevolgen. Dus toch maar op zoek naar iets anders.

Groetjes,

Rick

Als je een goedkope lader zoekt die tot 3 cellen kan laden..
kijk eens in het J-x3 draadje.

Zelfde prijs als de genoemde apache, maar dan met nicad ed erbij.

de graupner lipo lade 4 is ook een goede lader. is geen computerlader ofzoiets, maar ik heb nu al aardig wat keren met die lader geladen, en mijn 2S zit altijd mooi op de 8,4 V als deze volgeladen is

prijs bij albatros(belgie) is 15,80. In nederland ligt de prijs rond de 20 euro

heb nergens lipo lader 4 zien staan, behalve in mijn eigen post :lol: . Volgens mij bedoelde Roelof dezelfde lader

groetjes,
fabian

als we toch bezig zijn..

robbe lipoly 300, 1 tot 4 cellen, zelf laadstroom instellen (in tegenstellign tot graupner ding) tussen 300 en 3000 mA

voor 25 euro.

Robbe Lipoly 300, prima ladertje, ik heb er twee stuks in gebruik, zonder problemen. Voor die 25 euro kan ie dus tussen 1 tot 4 lipocellen laden met 12V als ingangsspanning, lader bepaalt zelf het aantal cellen (beter dus dan de Graupner lader waar je bij 4 cellen zelf moet instellen), stroom wel zelf instellen, (vind ik een voordeel :wink: ) max. 3A. Tussen de lader en het lipopack gebruik ik wel altijd een balancer :!:

fbk zei:
... Tussen de lader en het lipopack gebruik ik wel altijd een balancer :!: ...

Sorry dat ik dit draadje terug omhoog haal. Ik heb net mijn eerste R/C vliegtuig besteld en ben nu op zoek naar een alternatief voor de bijgeleverde lader. Die Robbe Lipoly 3000 had mijn aandacht al getrokken, maar wat voor balancer gebruikt u?

Is er ergens een website of lectuur in verband met LiPo laders en balancers? (Buiten hetgeen in de FAQ staat...)

Groeten,
Niels R.

fbk gebruikt een zelfgebouwde balancer ...

Een balancer die tot 6S lipo kost los iets van 30 a 40 euro.
bv. deze (heb er zelf ook 2 van) : http://www.2brothersrc.com/main.php...tion&subject=electronikaoverig&articleid=1400

Twee lipoly 300's gebruik ik al een hele tijd met volle tevredenheid, hoe ze dat voor dat geld kunnen maken is ongelooflijk ....

Theorie over balancen/ equalizen is er heel erg veel, het grappige is dat sommigen 'voorstander' zijn en sommigen 'tegenstander'. En sommige van de tegenstanders zijn inmiddels ook overstag en zien in dat regelmatig balancen/equalizen noodzakelijk is (je begrijpt wel bij welk 'kamp' ik hoor ....)
Laptop fabrikanten laden niet voor niets altijd de cellen per stuk op ...

Het ligt voor de hand, maar je kunt even google'en op "balancer" of "equalizer"

ik heb zelf een robbe equaliser tot 5 cellen (mn lader, robbe lipoly 300) gaat ook toch maar tot 4) en dat bevalt me tot nu toe prima :)

Back