Goedkope mini-regelaar

• Topicstarter Topicstarter Jugge
  • Startdatum Startdatum
J

Jugge

Guest
Hallo! Ik ben op zoek naar een kleine regelaar (voor- en achteruit) voor motoren rond de Speed 280-klasse.
Nou kwam ik op conrad.nl een Mini-Snelheidsregelaar tegen, deze kan 3 A piek aan. Maar de blokkeringesstroom van een Speed 280 is 9,3 A. De regelaar heeft geen BEC-systeem en hij zou dus doorbranden, als een Speed 280 blokkeert, als ik dat goed zie. Ik zou dan Speed 250 motortjes kunnen gebruiken, die zijn alleen ook weer minder krachtig. Maar ze hebben een blokkeringesstroom van 3 A.

Nou is mijn vraag heeft iemand misschien een schakelingetje van een regelaar met BEC-systeem die wel een Speed 280 aan kan of moet ik voor de conrad-regelaar gaan?

P.S. Goedkoper = beter; het is voor een experimentje...

Jurgen

Conrad regelaartje kopen en zwaardere fet’s er op zetten. Ik heb het nog nooit gedaan maar er is hier vast iemand die er meer over kan vertellen.
Ik heb al eens zo’n regelaartje gezien die omgebouwd was naar 14A.

Groeten Halmar

Had ik ook al aan zitten denken, maar aangezien ik niet zo veel verstand heb van electronica, dus verder niet aan gedacht. Bij ons op school is een electronica-club. Zal daar eens binnenlopen en kijken of ze me daar kunnen helpen

Jurgen

als je de regelaar gaat upgraden met zwaardere fets kun je ook beter de printsporen verzwareb door er een koperdraad op te solderen

Mannen, ik weet dat ik met moeite het boek 'electronica voor absolute dummies' heb doorgeworsteld, en dat mijn antwoord willicht nergens op slaat (waarvoor bij voorbaat excuses) maar....

Wat dacht je ervan om een zekering op te nemen in je leiding tussen accu en regelaar? Op het moment dat je motor (te) veel stroom neemt (door een vastloper) klapt je zekering eruit en niet je regelaartje...

Kosten dezes ongeveer 20 eurocent (met vermakelijkheidsbelasting en BTW)

Of ben ik nu een beetje achterlijk?
Roel

Denk dat het om te testen wel een goede oplossing is, maar lijkt me niet echt de oplossing als ik hem in een zeppelin ga bouwen...Elke keer als de motor zwaar belast word moet ik landen en dan weer een nieuwe zekering erin zetten :P

Maar wel goed idee, scheelt bij het testen in ieder geval weer een regelaar :)

Jurgen

ja, is allemaal leuk en aardig, maar wat voor motor heb je eigenlijk als deze een stroom van 9.3 ampere kan trekken (bij blokkeren dus) En waarom heeft een zappelin zo'n zware motor nodig? Het is nog al wat hoor, 9.3 A

Was ik niet direct van plan, maar stel dat hij blokkeert, dan ben ik wel men regelaar kwijt...
Welk formaat lijkt jou dan beter voor een zeppelin van rond de 1,50 m. met 2 motoren voor de aandrijving (appart geregeld)?

Jurgen

nou, het spijt me, maar ik geloof er niet in. volgens mij trekken mijn speed 400 motoren uit mn boot zelfs die stroom niet als ze blokkeren. En helemaal bij een zappelin, zal de motor niet snel blokkeren neem ik aan. Als ik jou was zou ik gewoon die regelaar van 3 A gebruiken. Ik las dat die speed 280 0.45 A opnam bij normaal lopen, dus het zou naar mijn idee echt zonde zijn om een dure regelaar te kopen voor het geval de motor vast zou slaan. Als het toch zelden of nooit gebeurt stop er dan een zekering tussen voor de zekerheid, van ongeveer 2.5 A maximaal. Zo weet je zeker dat je je regelaar niet opblaast.

Ja, ik weet het niet... ik stond er ook echt van te kijken toen ik het las. Ik denk dat ik dan maar de conrad-regelaar ga kopen en zekeringetjes :)

Jurgen

Jurgen,

De specificaties die Graupner opgeeft lijken mij helemaal niet zo vreemd.
Praktijk testje: Bij het verzwaren van de last van de Speed280 neemt de stroom een waarde aan > 5Amp bij 6 Volt. Hierbij staat de motor nog lang niet stil (ik wil hem ook nog heel houden :wink: ). Een stilstaande motor zal een nog hogere stroom trekken.

Met dit berichtje kom je niet dichter bij je gewenste regelaar, maar het geeft je wel een idee welke stromen er in de praktijk lopen.

Mvgr, Fred

Ik denk dat ik op zoek ga naar een nog kleinere motor. Misschien Speed 250, denk dat ik toch niet zo groot nodig heb. Morgen even navragen bij meneer Wouters :P (modelbouwwinkel) hoe kleine motortjes hij heeft. Ik ga daarvoor de Conrad-regelaartjes bestellen.
Propellor ben ik nog niet helemaal over uit. Ik denk dat een Günther bijna al te zwaar is voor zulke kleine motortjes en ik wil het liefst een propellor hebben die achteruit hetzelfde rendement heeft als vooruit. Ook nog even voor kijken, anders word het inderdaad een Günther.

@Fred, dankjewel. Ik ben zelf ook aan het meten geweest. Had echt niet verwacht dat de stroom over een onbelaste motor zoveel kleiner zou zij als die over een belaste/geblokkeerde motor, maar het klopt toch allemaal

Jurgen

Als je een Günther op een sp280 of sp300/7.2V zet trekt het max. 4A... Moet de motor beide kanten op kunnen draaien? De Zeppelin kan toch gewoon keren? Dan kun je een gewone vliegregelaar gebruiken :wink: .

voor zo'n zeppelin zou ik toch kleinere motortjes gebruiken. Hoeveel lift heeft de ballon? 2*speed 280 plus prop is 100gram... ik zou motortjes die de lade van een cd-romdrive bedienen gebruiken ofzo (motortje die de cd doet draaien niet weggooien ;) )...power genoeg, dient enkel om te sturen, niet?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat helium 1 gram per dm² lift was? wat is de inhoud?

Niels

De motoren worden voor het sturen en aandrijving. Op de ontvanger komt een electronisch differentieel en daarop komen de motoren. Als ik dan naar links stuur, gaat de linker motor achteruit en de rechter motor vooruit, als ik naar voren stuur gaan ze alletwee vooruit enz. En dan komt er nog een motortje dat recht naar beneden/boven blaast om te stijgen/dalen.

Afmetingen weet ik nog niet precies. Zal in de buurt van de m³ komen. Lengte iets van 1,5 m. Ik weet het verder niet precies. Ik ben al met mijn natuurkunde leraar aan het rekenen geweest maar ik ben er nog niet precies over uit.

Zat ook aan zo een soort motortje te denken. Moet nog even verder zoeken, heb geen CD-Rom drives over :P

Jurgen

Ik weet niet hoe klein het moet zijn, maar je zou de regelaar automatisch kunnen laten uitschakelen bij een te hoge stroom. Maar aan het achteruit lopen van de motor maakt het geheel wat groter, voor een goede brug schakeling met fets moet de extra electronika gebruiken. Ik heb ontwerpen gemaakt met optocouplers en met speciale driver chips.
Met een fet de stroom naar massa schakelen is simpel, maar vanaf de + moet de fet boven de aangesloten spanning aangestuurd worden.
Bij de optocoupler uitvoering had ik met een cascade 5 volt bovenop de accu spanning gezet zodat de brug goed kon schakelen. Maar om het geheel heel snel te kunnen schakelen moet je een fet driver gebruiken.
Voor een brug gebruik je er 2. Ik stuur een zware actuator alle kanten op en bij sluiting (zeer zware belasting) schakelt de microcontroller de fets uit.

Verhaal is misschien niet helemaal duidelijk te volgen, indien gewenst leg ik het uitgebreider uit.

maar wil je het klein omdat het niet zwaar mag wegen? anders wil ik wel overwegen een ontwerp te maken voor een knappe regelaar welke de motor 2 kanten op kan laten lopen.

Ik zat te denken aan:
knuppel in het midden = motor uit (1,5ms puls)
knuppel omhoog = motor vooruit (1,6.....2ms) (of zoiets)
knuppel omlaag = motor achteruit (1,4....1ms (of zoiets)

Rob

@Jurgen, kijk maar eens bij IMA/RC-Zeppelin op de site ..... een "blimp" (= luchtschip zonder frame) van 1,65 meter kan rond de 200 liter helium bevatten...de hefkracht van 200 liter helium = 200 gram.... dus het complete luchtschip mag maar 200 gram wegen.... SP280'ers zijn dus veel te zwaar.... 020 motortjes (~5 gram) komen eerder in aanmerking.....

En hier dan de link naar "ZG-1" blimp

Back