goedkope NimH AA accu's: slechte eruit halen

• Topicstarter Topicstarter wim40
  • Startdatum Startdatum
W

wim40

Guest
Hi,

Voor de gewone prulletjes, speelgoed , fototoestel, ed gebruik ik oplaadbare NiMh batterijen van Ansmann, GP, memorex, whatever.

Om deze te laden gebruik in mijn ansmann energy 8 lader, deze laadt tot 6 cellen tegelijk op.
Als ik een aantal accu's tegelijk laad die bijvoorbeeld uit mijn fietsverlichting komen, dan is er regelmatig 1 cel die er veel langer over doet om vol te geraken. Die ene cel wordt ook warmer (volgende keer zal ik dit meten). 'k Zal beginnen om die cellen te markeren met alcoholstift oid.

1) Is dit dan een slechte cel ?
2) Zou ik deze cel misschien beter aan mijn Robbe Profi Home lader hangen om te testen of is het sop de kolen niet waard ?
3) Op welke manier haal je de slechte cellen eruit ? Elke cel individueel laden en ontladen ?

Thx

Wim

NiMH accu's van verschillende fabrikanten (en ook van verschillende series) hebben een verschillende inwendige weerstand, dit komt o.a. in de laadsnelheid tot uiting.

Als beide genoemde cellen van exact het zelfde type en levensfase (nagenoeg het zelfde aantal laad/ontlaad cycli) ... dan is die cel waarschijnlijk niet goed meer .... (goedkope "aanbieding" accu's kunnen binnen één serie zelfs grote verschillen tonen) ....

Verder is het wel prettig om te weten of de lader in serie of parallel laad (bij serie laden dienen alle cellen van gelijke type's te zijn, bij parallel, mits elke cel zijn eigen laadcircuitje heeft kan je "vanalles" doorelkaar laden)

Aan de Robbe lader krijg je in iedergeval iets meer informatie over laadstroom/geladen capaciteit/etc. (cellen wel per stuk laden als dat kan) ....

Hi,

Bedankt voor je antwoord

De twee onduidelijkheden
1) In een toepassing gebruik ik altijd hetzelfde soort van accu, ik gebruik dus niet de verschillende soorten of capaciteiten door elkaar.
2) De ansmann lader laadt elke cel afzonderlijk op, elk met zijn eigen deltapiek circuit. Deze lader heeft 8 laadcircuit zodat je tot 8 cellen parallel kan laden.

'kzal eens een 4 tal houders voor 1 aa cel moeten aanschaffen om de cellen aan de robbe lader te hangen.

Wim

wim40 zei:
.... De ansmann lader laadt elke cel afzonderlijk op, elk met zijn eigen deltapiek circuit. Deze lader heeft 8 laadcircuit zodat je tot 8 cellen parallel kan laden.
De oorzaak zou mogelijk ook in de lader kunnen zitten. Misschien werkt één van die 8 laders niet helemaal goed en laad hij te lang door. Je zou dat eens kunnen testen door een cel die "verkeerd" lijkt te zijn als je hem weer gaat laden in een ander vakje laden dus in één van de 7 andere "laders".

Back