Goedkopere hoofdlagers in een Novarossi Virtus.

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
De huidige hoofdlagers van de topmodellen van Novarossi gebruiken een appart "gepatenteerd" hoofdlager met een smallere binnenschaal. Omdat het gepatenteerd is zie je deze lagers niet bij de bekende RC lager leveranciers en kosten de originele ruim 100 euro. Bij TKO kost een normaal lager in deze binnen en buitenmaat een 30 euro. En de claim dat deze "inovatieve" constructie brandstof bespaart is niet eens bewezen.

Hier een foto hoe Novarossi het bedacht heeft:
NRKeepOFF-3.jpg

Op RCTECH had ik al eens aangegeven dat alsi ik zo'n motor had en een nieuw lager nodig had ik de motor zou aanpassen. Nu werd mij het gevraagd om het te doen.

Eerst een opspanmal maken zodat de behuizing recht in de draaibak past:

lager1.jpg

Met een afgeschuinde bout maak ik een klem:

lager2.jpg

Gemonteerd en duidelijk zicht op de rand die gevlakt moet worden:

lager3.jpg

Op de draaibank:

lager4.jpg

Na het wegdraaien van het randje:

lager5.jpg

Nu is alles pas met een normaal 14.5 x 26 lager:

lager6.jpg

70+ euro bespaart.

Waarom denk je dat ze het gedaan hebben? Puur om geld te verdienen?
Snap niet wat voor voordeel het zou moeten hebben. Heeft die lager volgens hun minder weerstand?
Wat is het idee hier achter?

Goeie actie Roelof, de nauwkeurigheid van de opspanning en bewerking zijn niet eens zo kritisch zie ik. Mooi duidelijke foto's en netjes gedaan.

Goed werk, zoals altijd!
Mag ik vragen wat voor freesbank u heeft?

@ ErwinRacer : In de post geeft Roelof aan dat Novarossi claimt dat de motor minder brandstof verbruikt zo.

Goed werk, zoals altijd!

@ ErwinRacer : In de post geeft Roelof aan dat Novarossi claimt dat de motor minder brandstof verbruikt zo.
Dat weet ik, maar dan is de vraag, waarom zou dat zo zijn?
Waarom zou het minder verbruiken op deze manier.

Laatst bewerkt:
Waarom denk je dat ze het gedaan hebben? Puur om geld te verdienen?
Snap niet wat voor voordeel het zou moeten hebben. Heeft die lager volgens hun minder weerstand?
Wat is het idee hier achter?

Ik gaf aan dat dit volgens hun zeggen brandstof zou besparen.
Ik geloof daar niet in. Ondertussen hebben we wel geaccepteerd dat deze lagers snel kapot kunnen gaan en zijn er mensen die ze zelfs preventief vervangen. 100 euro op een 500 euro motor klinkt als een acceptabele investering maar als je na gaat dat een normaal lager minder dan 3 tienjes kan kosten moet het haast wel geldklopperij zijn.

Goed werk, zoals altijd!

Ik heb een HMB300 draaibank met de nodige tools zoals ook digitale uitlezing, een HMB X1 freesbank met ook een verdeeltafel, een Ferm electrieke figuurzaag, de nodige dremels en handgereedschappen.

Dat zijn de betere machines, ik wil tzt ook nog een freesbank.

Maar zijn de lagers die standaard in de motor zitten minder goed dan de set lossen?
Of zet de fabriek ze er wat te hard in oid, dat zelf erin zetten beter is?
Omdat u het over preventief vervangen heeft?

Alleen met een freesbank kom je niet ver met construeren als je ook geen draaibank hebt. Met een draaibank kan je met een extra hoogtesupport ook enigzins wat freeswerk doen en het mooiste is een draai-frees combo in 1

Lagers zijn vanaf fabriek soms slecht maar ik moet ook oegeven dat ons soort onroad gebruik het de lagers ook niet makkelijk maakt. Een lage smering, veel toeren en koppelingen die pas bij 23.000 rpm erin klappen vergt nogal wat.

Een draaibank erbij is ook mooi inderdaad, maar eerst maar eens het geld sparen :)
Ik heb juist eens gehoord dat een draai frees combo minder precies is, maar dat ligt natuurlijk ook aan het merk.

Dat zijn inderdaad niet de fijnste conditie's voor lagers inderdaad :)
Maar wat zou het voordeel zijn om ze preventief te vervangen, als het om hetzelfde type lagers gaat?
Of zijn dat mensen met geld te veel?

Een draaibank erbij is ook mooi inderdaad, maar eerst maar eens het geld sparen :)
Ik heb juist eens gehoord dat een draai frees combo minder precies is, maar dat ligt natuurlijk ook aan het merk.

Maar wat zou het voordeel zijn om ze preventief te vervangen, als het om hetzelfde type lagers gaat?
Denk dat hij bedoelt dat mensen ze preventief vervangen als de motor toch uit elkaar moet. Dan gelijk een nieuwe(andere) lager erin, omdat het een risicopuntje is.

Waarom minder precies? Bij een combo is de bijtelhouder van de draaibank afneembaar en dient he plateau als kruistafel voor de frees die er boven hangt.
Vaak is de frees dan optioneel voor de draaibank....

Het gaat om wedstrijden, dus om de zekerheid dat de motor optimaal presteert en geen defecten vertoond op de racedag.

Dat heb ik eens gelezen, ik moet mij er nog meer in verdiepen, bedankt voor de info!

Ah, dus om het zekere voor het onzekere te nemen?

Goeie actie roelof.
Kan me wel bedenken dat zo'n lager sneller stuk gaat. met een smallere binnenring word het als het ware gewoon een smaller lager en dus ook kwetsbaarder.
Hebben de laatste RB motoren van vlak voor het faillissement ook deze constructie dat jij weet? De laatste motor die ik gekocht heb is een 2015 model met 14.5mm krukas.

De laatste aangekondigde RB zou naar horen zeggen ook dit lager hebben, van de topmodel zouden er dan 2 versies zijn waarvan 1 met dit lager.

Hmm.. ik heb de CXR en er is ook nog de CXRi... ga er vanuit dat de laatste dan dit speciale lager heeft. Ik ga het wel zien als ik een nieuw lager nodig heb.

Back