Goldberg Piper Cub

Je kan de complete kit, zoals bovenin de site van Goldberg kopen, staat misschien niet geheel duidelijk omschreven. Ik denk dat verschillende modelbouwzaken in nederland deze kunnen leveren. Probeer in ieder geval Hobby-in, Waalwijk, die deze rechtstreeks uit de V.S. importeert. De eronder aangegeven "deel"-kits zijn bedoeld voor mensen, die hiermee een gecrashde kist willen repareren. Het model vliegt, mits goed gebouwd en afgetrimd goed en goedmoedig, en is, zoals de meeste Amerikaanse kits, goed te bouwen, zelfs voor minder ervaren bouwers, met een goede bouwbeschrijving met duidelijke illustraties (wel in het Engels).

Dag Peter,

Leuk model.
Behoorlijk degelijk.
Goldbergkits zijn best leuk om te bouwen. Goede fotobouwhandleiding. Alleen niet lasergesneden, dus mist daar de perfecte passing van.

Goldberg gebruikt "strip" ailerons (over hele lengte vleugel), origineel heeft "tip" ailerons (1/3 van de vleugel). Goldberg noemt dit dan ook "Stand-Off Scale", oftewel van een afstandje lijkt hij er behoorlijk op.

Bij dit model zit een ABS motorkap, zou je aanraden deze te versterken met glasmat of nog liever door een volledig gfk exemplaar te vervangen. (waarschijnlijk heeft Hobby-In deze wel).

Model vliegt leuk met een bescheiden motor. De laatste die ik vloog was met een 10cc boxer. Ideale motor voor dit model.

Succes,
Gerben

Goldberg is onlangs overgenomen, ik dacht door Great Planes. De onder het nieuwe bewind vervaardigde bouwdozen zijn lasergesneden. Bij de importeur (Hobby-in, Waalwijk kan je wellicht informeren of hij al Goldberg Piper Cubs in de nieuwe uitvoering, dus lasergesneden, binnen heeft gekregen.

@Gerben:
Jah dat van die ailerons is jammer... Maar je hebt dan tenminste niet nog eens 2 servo-tjes nodig...
Jij gebruikt een 10cc, maar vliegt ie ook goed met een 6,5? :?:

@Paul Tupker: Ik heb Hobby-In al gevraagd daarover, maar ik heb nog geen antwoord terug...

Peter.

Peter,

Hoewel ik wel regelmatig met de betreffende Piper vlieg, is hij van een clubgenoot, maar dat terzijde.
Ik had het over een 10c viertakt boxer. Een viertakt motor heeft over het algemeen wat minder vermogen als een 2 takt. Dit geld ook voor een boxer tov een 1 cylinder motor.

Een 6.5cc 2takt motor lijkt me iets aan de lichte kant. Dan zou ik voor een 7.5cc gaan. Hoewel een Piper natuurlijk eigenlijk een 4takt motor voorop hoort te hebben, kost natuurlijk wel wat meer.

Groeten,
Gerben

Maar is die van 155,50 dan ARF??
Nog een andere vraag: waarom is deze van Great Planes? En die ik bedoel Goldberg? (volgens mij verder wel hetzelfde :? :?: )

Peter.

Deze cub van Carl Goldberg is mijn meest gebruikte vliegtuigje. Ik bouwde het in 10 dagen tijd tijdens een vakantie in Spanje om er daar vervolgens drie weken mee te vliegen. 40 graden in de zon en geen schaduw, even afzien die hobby.....(toen van de Spaanse clubleden aldaar geleerd om het frame eerst te voorzien van een laagje sterk verdunde "colla contactico" (bleek later gewoon Bison kit te zijn sterk verdund met tolueen) alvorens er de Solartex op te strijken. Geen rimpeltje in te zien ondanks de zon en de temperatuur. Ik doe dat nu bij iedere "strijk" bekleding en het maakt een model maar ongeveer 10 gram zwaarder...)
Inmiddels bijna 13 jaar later is het vliegtuigje nog steeds qua frame in compleet originele staat. Nooit mee gecrashed oid terwijl de urenteller "zuivere vliegtijd" alleen dit jaar al op ruim 42 staat. (heb ook nog andere vliegtuigen gebruikt......maar dit is mijn tweede toestel voor mijn electronische experimenten) Het is wel al twee keer opnieuw bekleed ivm slijtage van de Solartex (er vielen bijna gaten in en begon te rafelen). De motor is een 8cc OS viertakt (0.52) en dit is de derde motor die erop zit. Ik begon met een 10 cc tweetakt maar dat vliegt niet als een Piper. Toen een 6.5 cc tweetakt. Vloog prima maar maakte geen bij het model passend geluid. Toen deze OS versleten was (bekleding van cylinder liet op verschillende punten los na ongeveer 100 loopuren..een bekend OS probleem) heb ik er de huidige motor op gezet. Vliegt op half gas prima en het blijft voor mij een prima vliegtuigje om mee te spelen. Sideslipppend landen bij dwarswind blijft een sport. Als hij ooit sneuvelt of uit elkaar valt omdat de cyanoverbindingen het begeven bouw ik meteen een nieuwe. Ik heb ook de grote versie van Great Planes maar die is lastig om te transporteren. (vleugel is 239 cm aan een stuk) Dit is een veel vriendelijker model. Let wel goed op de kwaliteit van de indekking van de vleugel. Het hout wat bij mijn kist zal was slecht en heb ik gedeeltelijk vervangen. Verder niets aan de bouw veranderd. Spijt heb ik van het feit dat ik de ailleron aansturing niet met twee servos in de vleugel heb gemaakt. Dat geeft veel minder speling en stuurt nauwkeuriger waarbij differentiering ook te regelen is.
Het motor kapje is nog origineel alleen heb ik het meteen aan de buitenkant voorzien van een laagje glasdoek met epoxy hars en het toen weer glad geschuurd. Daardoor is het lekker stevig geworden. Zonder dit scheurt het ABS na twee of drie vluchten al.
Vliegen is gemakkelijk maar mooi vliegen is wel lastig dwz je moet goed gecoordineerd het roer en de aillerons gebruiken bij het bochten. De start kan lastig zijn als je gewend bent volgas te geven en weg te wezen. Dat pikt dit model niet en het meteen een "groundloop" dwz het breekt naar rechts of links uit en maakt een korte cirkel en is niet of nauwelijks op koers te houden. Langzaam het gas naar voren met het starrtwiel tegen de grond gedrukt, tempo maken en dan staart los latenkomen en opstijgen. (lijkt zeer sterk op het gedrag van een echte Piper Cub). Het landingsgestel heb ik vervangen door een zlefgemaakt epoxy exemplaar. Ik gebruik nu het tweede stel wielen omdat de rrste versleten waren en het plastic van de naven brak.

Zoals je merkt: ik vind het een leuk vliegtuig en heb er veel plezier van. Van Harte aanbevolen.....

MVrGr Hans Delemarre

de .40 Cub van great PLanes is een ANDERE cub dan die van Goldberg! De maten en de instelhoeken zijn net even iets anders. Ik vind zelf de Goldberg versie plezieriger en de bouw is ook iets makkelijker. Verder lijkt de (later op de markt gekomen) GP versie op een kopie van de Goldberg versie qua konstruktie en opbouw. De Goldberg bouwt alleen sneller want er zijn minder truckjes nodig en de aillerons zijn een stuk eenvoudiger. (heb er ervaring mee......)De Gp versie is iets meer schaal (look alike)

Hans Delemarre

Back