Goldconnectors, welke maat kiezen?

Stilletjesaan ga ik het oude vertrouwde Tamiya-stekkertijdperk verlaten (na bijna 25 jaar, waar blijft de tijd :rolleyes: ).

Nu zijn er in goldconnectors verschillende maten, voor verschillende spanningen en stromen natuurlijk.
2mm, 3,5mm, 4mm, 6mm.

Maar welke moet ik nu kiezen, en welke zijn het meest courant?
Het liefst gebruik ik voor alle toepassingen dezelfde maat, lijkt me wel zo eenvoudig.

Ik vlieg met park/slowflyertjes (Speed 300/400) en niet al te grote toestellen van het formaat Easystar, Twinstar, etc...
Maximum verbruik dat ik (ooit) denk nodig te hebben is iets van een 25-30 Ampère.

Ik gebruik de 2 mm goudstekkers tot 20 ampere, bij hogere stromen ga ik dan over op de 4 mm. De 3,5 mm gebruik ik alleen tussen de regelaar en de motor bij de zwaardere setups waar gewicht niet direct een rol speelt, toestellen zwaarder dan 300 gram dus.

De MPX stekkers gaan mij te zwaar uit elkaar net zoals de Deans connectors.

Ik gebruik 4mm goudpluggen voor de verbinding tussen esc en motor, een beetje onnodig groot maar ja ooit aan begonnen en het is zo gebleven. Tussen esc en accu gebruik ik Deans connectoren, vervelend genoeg zijn deze moeilijk los te koppelen van elkaar als je ze een keertje te ver hebt doorgeduwt, maar goed, het went wel na verloop van tijd :)

De MPX stekkers gaan mij te zwaar uit elkaar net zoals de Deans connectors.
Dat is voor mij de belangrijkste reden om voor goudconnectors te gaan.

Lijkt mij dus het eenvoudigste dat ik gewoon 4mm-connectors gebruik vanaf het formaat Speed 400 en groter , en 2mm voor alles wat eronder zit.
Zo hoef ik maar met 2 systemen rekening te houden.

Natuurlijk de verbinding ESC-Motor vergeten, moet fool proof zijn bij mij. :rolleyes:
Daar misschien toch maar Deans-connectors gebruiken?

@H. de Winter: Handig linkje! gaat in mijn favorieten.

Tussen ESC en motor is het bijna gebruikelijk om 3,5mm goudpluggen te gebruiken. De vrouwtjes aan de ESC kant. Deze connectors gaan tot 80A, en zijn dus in veel gevallen prima. Meestal worden bij grotere stromen dan 80A, of juist bij heel kleine indoormodellen(waar gewicht belangrijk is) geen stekkers gebruikt. De draden worden dan gewoon gesoldeerd.

Nu zijn er in goldconnectors verschillende maten, voor verschillende spanningen en stromen natuurlijk.
Alle door "ons" gebruikte goud connectoren zijn alleen voor laagspanning (<50V) Dit heeft namelijk alleen te maken met de isolatie, en niet de dikte(oppervlak) van de stekker.

Zelf gebruik ik de groene MPX stekkers voor lage amperages (speed400) en vleugel verbidingen. Persoonlijk vindt ik ze helemaal niet zo zwaar uit elkaar gaan, in ieder geval niet zwaarder dan de 4mm goud stekkers. Voordeel van MPX is wel dat je eigenlijk geen fouten kunt maken in het aansluiten. Verder gebruik ik eigenlijk alleen maar 4mm goud en 6mm goud.

Voor connectoren tussen motor en esc gebruik ik 3,5mm goud of helemaal niets en heb ik ze gewoon aan elkaar gesoldeerd. Regelaars zitten toch meestal vast in het model. Nadeel van solderen, of het gebruik van deans/mpx stekkers is wel dat je niet snel even de draairichting kunt veranderen. Voor brushless vallen de Deans al af maar zou MPX nog wel eventueel kunnen.

Als je maar 35A denkt te gaan trekken, dan zou wellicht de deans/mpx optie het meest fool proof zijn. Die kun je dan gelijk voor alle toestellen gebruiken wat ook weer een boel verschillende laad kabels scheelt.

Laatst bewerkt:
Back