Goldfire 550 inlopen of niet

Dag Svund,

Indraaien: Goed idee
Onder water ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van. Op een lage spanning paar uurtjes laten draaien. (iets van 2 Volt)

Gerben

Water inlopen alleen voor als je haast hebt.

Een eenvoudige manier als je geen voeding hebt is met een paar tandjes gas gewoon op je vlieg accu en regelaar.

Inlopen,

Met een lage spanning +/-2volt beginnen maar hij moet wel netjes ronddraaien dus niet brommen.
Sluit ook de motor aan op een ampere meter aan dan zul je zien dat de stroom terugloopt na van loop van tijd.
Dit is het teken dat de spanning weer iets omhoog mag.
En zo ga je door tot je bedrijfsspanning.

Hou je temperatuur ook in de gaten houden zet er desnoods een ventilator naast voor de luchtstroom langs de motor.

Deze koeling is in de praktijk ook aanwezig

LET EROP DAT de koolborstel niet te veel vonken doen ze dit wel spanning en STROOM naar beneden!!!!

Als je dit doet loopt hij zooooo mooi.

succes, :P

Ik denk dat ik dan toch maar ga voor het "droog" inlopen van de motor.
geeft wat minder rotzooi..

Alleen is er een truukje om de uitgaande spanning van een 13.8V voeding terug te schroeven? Potmetertje is alleen voor het vermogen toch? of brand gelijk door met een dergelijke voeding.. :idea: :?:

Moet misschien mijn natuurkundeboeken er weer eens bijpakken.. :oops: :oops:

Ik heb alleen een 13,8v voeding, vandaar.
of werkt het inlopen evt. ook met 2of uiteindelijk meerdere seriegeschakelde penlights? of hebben die niet genoeg power?

bedankt alvast..

Potmeter op die 13.8 V moet erg veel vermogen aankunnen en die heb je denk ik niet, niet doen dus... zegt :blowup:

Misschien een deling maken met 2 vermogensweerstanden... Regelbare voeding kun je maken met een spanningsregelaar en transistoren op de uitgang....... beetje veel gedoe :? dus, gewoon 2 cellen gebruiken :D .

lamp ertussen.
Achterlicht van een auto, Mischien een halogeenlamp, dat soort dingen.
Probeer maar uit (laat vooral die natuurkundeboeken maar op zolder)

Heb je geen regelaar en aandrijfaccu dan?

:oops: dat kan ik natuurlijk ook doen, gewoon aanluiten op je accu met de regelaar en voltmeter ertussen.. :oops: dan kan je m natuurlijk gewoon rustig traploos regelen :idea:

thanks!
@harold, sorry had je eerste berichtje niet goeg gelezen. :oops:

Svund,

Er wonen eventueel wat ACK leden bij je in de buurt. Je zou kunnen overleggen of je een 2V accutje van ze mag lenen voor dit doel.
(let wel op dat je dat accutje dan niet helemaal leeg trekt, daar kan zo'n ding niet zo goed tegen)

Gerben

Eventueel wil ik hem hier wel even een paar uurtjes aan de voeding hangen.

Let op de prop die je op de Goldfire motor monteert. Ik deze zelf nooit gehad en gemeten, maar heb vernomen dat er een iets kleinere prop op moet als dat je normaal op een speed 600 type motor zou monteren. (ter voorkoming van een al snel verbrandde motor). Eigenlijk zou de stroom die loopt bij volgas met de gekozen prop gemeten moeten worden. Zou ik onder de 17Amp houden.

Gerben

paar uurtjes? 8) moet dat zolang inlopen dan?

Ik heb er geen idee van hoor. :oops:

De oplossing van Harold klink me ook wel vrij logisch in de oren, of is dat niet zo best voor je regelaar?

Gerben maakt een goede opmerking.
De goldfire550 komt overeen met een speed 600 7.2V. (*).
Met 7 cellen is een 7x3.5 prop normaal, 8x4.5 is groot. 8 x 4.5 prop gaat eventueel wel 9zeker na inlopen), maar stroom is wel aan de hoge kant.
Nog grotere prop of meer cellen kan bij deze motor niet.

Een speed 600 8.4V #3301 kan een celletje meer, of eventueel een iets grotere prop (9 x 5). Niet allebei dan weer.

7.2V = 19 turns, 8.4v = 24 turns.

Dus als ik het goed begrijp, kan ik er wel mijn 8X4.5 klapprop op hangen, als ik de motor maar goed in laat lopen.
Is het eventueel handig om na het inlopen van de motor eerst een paar keer met het bijgeleverde 8x4 propje te vliegen, en na een aantal bedijfsuren de klapprop erop te monteren?
Oh ja bedankt voor de uitleg van het verschil in turns en volts..

Inlopen van een electro-motor is iets anders dan het inlopen van een brandstof-motor...

Bij een electro-motor, en dan alleen één met borstels, moeten slechts de borstels inlopen.....

Zijn deze ingelopen goed dan kan je de motor direct volledeig belasten .....

Back