Good Brothers RC set

Discussie in 'VRC' gestart door Énke Blériot, 26 mrt 2020.

1. Frans Bal

Frans Bal The First Aviators

Lid geworden:
    16 apr 2005
  2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Die antenne van mij kan niet..of had iemand dat al gezegd?:eek::p

2 meter komt eerst..

Mooi filmpje Frans!!

3. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik nie snap nie

Ik heb een niet terug verende 2 standen schakelaar voor het hoogteroer.... is voor een tikkie up geven. ..dat werkt en het servo gaat van de ene naar de andere uiterste positie.

Maar..ik wil die 2 standen schakelaar graag vervangen door een drukknop.

De 2 standen schakelaar heeft 3 pootjes en de draden zitten er aan ( zie schroevendraaier punt).

IMG_20200406_194400.jpg

Ook de drukknop heeft 3 pootjes.
    IMG_20200406_194412.jpg

Ik heb midden aan midden gedaan en de buitenste aan de buitenste..en toen..toen ging de zender niet eens aan..schrik.

Weer los gesoldeerd en weer aan de 2 standenschakelaar...alles weer ok..pfff

Blijkbaar is midden geen midden bij de drukknop..

Wat betekenen de opschriften C NO NC ??

IMG_20200406_194422.jpg

Moet ik het middensnoertje op de print (wat dus wel midden is bij de 2 standen schakelaar) dus niet aan de middenpoot van de drukknop doen??

..

4. Rick NL

Rick NL The First Aviators

Lid geworden:
    18 apr 2008
    C = Common
    NO = Normally Open
    NC = Normally Closed

5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dus...??

Midden op de C en de 2 buitenste willekeurig op NO en NC???

6. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    C= Common ofwel het middencontact.
    NO= Normal Open, de verbinding tussen C en dit contact is in rust open.
    NC= Normal Closed, de verbinding tussen C en dit contact is in rust gesloten.

7. Ecstacy

Ecstacy

Lid geworden:
    28 aug 2013
    ... oude foto van jouw zender:
    FECCEA11-D7C8-4898-9833-A7D348CD03CB.jpeg

Énke Blériot vindt dit leuk.
  8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Nu de zender op een paar details na klaar is wordt het tijd voor de Scarab en de Manx Monarch op zoek te gaan naar plaatjes van een bijpassende ontvanger..

In de Impuls heb ik al een Evert Kreulen size dummy Rx...maar dit moet dus nog wel een slagje groter en zwaarder worden.

Iemand inspirerende afbeeldingen van ontvangers uit de fifties???

9. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
  10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Bedankt..die ED zie ik wel zitten om daar een dummy van te maken..( afbeeldingen zijn niet kopieerbaar...)

11. Ecstacy

Ecstacy

Lid geworden:
    28 aug 2013
    Laatst bewerkt: 11 apr 2020
  12. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Henk, om het nog echter te laten lijken zal je ook de anode aansluiting boven op de grote buis van een rode draad moeten voorzien. Op die aansluiting staat de hoge anaode spanning, voor een buis zoals deze kan dat wel tot 450V zijn. Meestal zat er een label om die kabel met de waarschuwing "HIGH VOLTAGE". :rolleyes::eek:;)

13. Ecstacy

Ecstacy

Lid geworden:
    28 aug 2013
    Good Brothers Receiver:
    B9E8AF43-9BFE-4438-ACDB-D515C9A36048.jpeg

7A753AE8-7EDA-475B-9E21-30E20509B583.jpeg
    037C8392-5E82-4E37-AA03-6238C9F848D6.jpeg
    10F78309-8732-4FDB-96A1-44ACF680345B.jpeg
    F3CCD10E-DCF3-4DAF-87A4-3B873DB2C4C8.jpeg

14. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Naar de hoogspanningsbatterijen inderdaad. Eventueel via een spoel. Halverwege die spoel maak je een aftakdraad die naar de antenne gaat. Die grote buis is namelijk de "eindbuis" die het signaal versterkt, dat versterkte signaal gaat dan naar de antenne.

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ok das duidelijk...

As ik nog fff mag zeuren..hoe zou zo'n spoel er uit moeten zien??
    Mag dat een "open" spoel zijn van dik koperdraad en een winding of 10..
    Zag zoiets in het filmpje...

Ik ga morgen lekker aan de zender klussen...

16. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Ja dat is precies de spoel die ik bedoel. Je kan daar mooi een stuk 1,5mm² voor gebruiken. Dat wikkel je over een 12mm kern heen die je er naderhand weer uit trekt. Dan soldeer je de antennedraad op de middelste wikkeling en het ziet er helemaal echt uit.

17. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Wikkel de spoel zo dat alle wikkelingen tegen elkaar liggen. Als dan de kern er uit is kan je de wikkelingen voorzichtig uit elkaar trekken zodat de afstand tussen de wikkelingen ongeveer even veel is als de draad dikte. Als 12mm spoel diameter te dun lijkt kan je die natuurlijk ook groter maken, net wat je het mooist vindt. ;)

18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De knopjes op het handkasje voelen prettig aan...

IMG_20200412_194513.jpg

En volgens mij werkt het vintage gedeelte nu echt!! Want....zodra ik de witte schakelaar uittrek en de zaak gevoed wordt vanuit de dikke ronde batterijen springt zowel bij ons als bij de buren de TV spontaan op het vintage testbeeld...
    c469012a2d7e15bd38e0990f83dea238.jpg

dus "beam me up Scotty" moet nu ook gaan lukken.....???

IMG_20200412_194631.jpg

Ecstacy en HBZWEEF vinden dit leuk.
  19. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Ziet er heel overtuigend uit. :thumbsup:
    (Zeur mode aan.)
    Eigenlijk moet je dat rare rode knopje ook vervangen door een mooi houten knopje. Dit is geen gezicht vind ik.:rolleyes:
    De aansluitingen van de spoel voeren de anode spanning. Door het opslingereffect in de spoel kan dat veel hoger oplopen. De piekspanningen kunnen tot een meervoud van de voedingsspanning oplopen. Je moet niet vreemd opkijken als dat wel 1000V kan worden. :eek::eek:
    Feitelijk moet je die spoel dus op porseleinen of glazen isolatoren monteren.
    (Zeurmode uit.)

Énke Blériot vindt dit leuk.
  20. DHZ

DHZ In Memoriam

Lid geworden:
    26 aug 2012
    Bij het aanschouwen van het interieur van Henks's "zender" moet ik onmiddelijk denken aan een ramp in de ouderlijke woning toen ik pakweg 10 jaar oud was.
    Mijn ouders hadden een Philips (buizen) radio die aan de achterzijde open was en daar enige gelijkenis vertoonde met dit instrument.
    Op een ochtend ging er iets mis, stokte het geluid en ontstond een brandgeur die elke beschrijving tart. Brandend bakkeliet?

Deel Deze Pagina