GoolRC 120A ESC loopt in veiligheidsmodus?

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Rob86, 5 jun 2022.

  1. Rob86

    Rob86

    Lid geworden:
    23 nov 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Reijmerstok
    Ik heb een GoolRC 120A ESC in combinatie met een 2068 brushless motor, 4 polig 2050kv en een 4S, 5500mAh LiPo 55C.
    Als alles is gekalibreerd en erna bij opnieuw aanzetten loopt de auto mooi proportioneel op het gas en ook op vol vermogen bij vol gas. Maar na kort rijden, ook bij heel rustig rijden, reageert hij niet meer proportioneel en heeft ook een lage maximumsnelheid. Dit terwijl hij wel vol optrekt tot deze snelheid.
    ESC voelt niet warm aan en ik heb een redelijk klein tandwiel (weet even het aantal tanden niet).

    Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk even naar de LVC setting. Veel regelaars schieten in een dergelijke langzaam modus als de regelaar denkt dat de accu leeg is.
     
  3. Rob86

    Rob86

    Lid geworden:
    23 nov 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Reijmerstok
    Mijn idee was ook dat het daar aan kan liggen, maar nadat ik de auto een tijd niet gebruikt had, reed hij wat langer goed met een nieuwe volle accu (enkele korte testrittjes). Nadat het toch weer gebeurde heb ik de accu weer helemaal opgeladen, maar dat hielp niet.
    Ik heb alle instellingen nog origineel staan, wat inhoudt dat de low voltage cutoff op automatisch staat. Ik kan de settings uitlezen met de programming card, maar als ik een waarde aanpas en vervolgens op ok druk dan staat de oude waarde weer in beeld. Ook gaat de VLC setting maar tot 11.1V, dus ik ga ervan uit dat dat per cell is, dus dan zou ik 3,2 moeten selecteren.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    vlak een kapotte cel niet uit qua gedrag.. accu is meestal het probleem bij dit type klachten
    stel, je zou een capaciteitsmeter (zo'n procent dingetje aan de balancer van de accu) in de auto eraan hangen, zou je het moeten zien..
    wel zorgen dat je een langdurige belasting maakt, zo'n dingetje pakt gemiddeldes, dus 1 tel gas registreert dat dingetje niet.

    automatische cut off kan best wel eens je probleem zijn
    meestal staat dit wat ruim. 3,2 volt per lipo cel is een goede instelling.
    bij heel heftige belastingen zou 3 volt per cel ook nog kunnen.
    in de regel is zo'n belasting toch een piekbelasting, en gaat de accu maar kort naar die 3 volt/cel toe.

    als de prog cart niet werkt: meestal hebben ze ook een handmatige manier om in te stellen.
    zonder prog cart,
    meestal is dat een kwestie volgas/geen gas, en piepjes tellen


    probeer trouwens ook eens of de servo iets rommelt.
    zwaar loopt, of de stuurinrichting zwaar loopt
    een BEC circuit (de voeding van je ontvanger een servo) met een overbelasting kan ook rare storingen in de regelaar geven.
    desnoods probeer je tijdens een testrit of de hoeveelheid sturen uitmaakt voor het probleem erin schiet.
     
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Doet mij denken aan mijn Hifei Swordfish 220A Esc. Die vertoonde hetzelfde gedrag. Weliswaar in een boot, maar precies dit.

    Ik had er telemetrie bij die per cel de 4S lipo realtime kon uitlezen.
    Zodoende kon ik een probleem met een cel uitsluiten, maar het probleem bleef en werd steeds erger.

    Nu had de vorige eigenaar de Esc slechts 1x gebruikt, en dit op camera vastgelegd. Die had een te grote spoed prop geplaatst waardoor de soldeer van de stekkers midden op het water gesmolten is uiteindelijk. Een soort failsave ;)

    Ik vermoed dus dat de Esc een fikse tik heeft gehad, ondanks dat hij niet de HCC heeft geactiveerd.


    Nu vaar ik al een tijdje bij toeval met een 160A GoolRC Esc die het prima doet. Dat Chineze merk wordt ook verkocht onder de namen Seal, ZTW en Boldclash. Wellicht vergroot dat je zoekbereik wat er mis mee kan zijn.

    Hoeft overigens niets te zeggen, immers kun je te maken hebben met een maandagmorgen exemplaar...
     
  6. Rob86

    Rob86

    Lid geworden:
    23 nov 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Reijmerstok
    Ik begin inderdaad ook steeds meer te denken dat de esc gewoon kapot is, de accu is net nieuw en gebalanceerd volledig opgeladen. De eerste paar testrondjes gingen wel goed, kan de lipo nu al kapot zijn? Ik heb hem nog eens gebalanceerd geladen om te kijken of dat verbetering gaf, maar de lader gaf geen fout.
    Als ik de auto op een kist met de wielen vrij, rustig laat draaien gaat het een 10-20 tal seconden goed en dan gaat hij op 1 toerental lopen, of ik nou veel of weinig gas geef. De esc heeft een led die rood, blauw of allebei (paars) kan branden. Normaal brand hij blauw, dan gaat hij even uit net voor het probleem en als hij in de andere modus springt dan blijft blauw aan en knippert rood erbij bij half gas, bij vol gas knippert alleen rood ondanks dat het toerental niet veranderd.

    Ik vertrouw de card niet helemaal, maar ik kan niet vinden hoe ik zonder kan programmeren. Ik heb wel al disabled en 3,2V als uitgelezen waarde gezien op het display van de program card, maar beide keren bleef het probleem. Ondanks dat vind ik in de handleiding die ik vind (deze) dat een knipperend rood led low voltage betekend...

    Sturen is verder geen probleem en gaat soepel, initieert ook het probleem niet.

    De esc wordt ook verkocht als Rocket Beast en Hobbystar, maar ik kan niks vinden waar ik verder mee kom helaas.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2022
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    De servo gaat via het BEC van de regelaar, hetgeen meestal een los circuit is van de aansturing van de motor.

    Ook ik heb de LVC op alle mogelijke standen geprobeerd, evenals uit. Geen enkele stand had invloed op het euvel.

    Je accu kun je eenvoudig met een voltmeter nameten. Dat zou je genoeg vertellen over de staat van je nieuwe lipo.
     
  8. Rob86

    Rob86

    Lid geworden:
    23 nov 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Reijmerstok
    Ik heb inderdaad even gemeten, de accu heeft 16,5 volt, dus dat zou het probleem niet moeten zijn...
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  9. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Via de balansstekker kun je ook per cel het voltage meten, om er zeker van te zijn dat er geen eentje afwijkt van de rest!

    Indien alles in orde, dan moet het wel aan de Esc liggen!
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    lipo's zijn soms rare dingen..
    ik heb lipo's gehad die zonder fouten van de lader af kwamen, gewoon gebalanceerd etc.
    in een toestel zag je onder (stevige) belasting dat 1 cel helemaal onderuit ging, LVC activeerde.
    toestel uit, accu eraf, en dan bij nameten zag je eigenlijk bijna niets meer aan die ene cel.
    dus als je de lipo verdenkt, moet er wel een goede belasting op de lipo staan als je meet.
    alleen vrij wielen ronddraaien telt dan nog niet.

    maar, zoals jij test is dit bijna zonder belasting.
    en dan komt de fout er al in.
    dus een low voltage kan dit bijna niet zijn.

    Ik heb wel eens gezien dat een fout in de BEC een fout veroorzaakte in de regelaar.
    in het kader, als de voltages omlaag vallen in de ontvanger, valt de ontvanger uit/of gaat snel herstarten om weer uit te vallen
    ook wel eens oververhittingsproblemen gezien, die met een losse BEC opeens volledig weg waren
    maar dit geeft in de regel andere foutbeelden..

    kan nog een andere verrassing zijn, misschien timing oid. alleen normaal zou de boel er niet van moeten stoppen..
    je weet op dit moment niet wat nu de fout/noodloop triggert.
    linksom of rechtsom, kun je er dan zelf iets aan doen?
    waarschijnlijk niet..
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Precies dat wat jij beschrijft onder last ook met een lipocel gehad. Dan is telemetrie per cel (en gelogd waardoor terug te zien) erg handig, maar erg complex om in te bouwen in een RC auto (plus een betaalbare pistoolzender met volledige telemetrie ben ik nog niet tegen gekomen, vaar daarom met vliegzender)

    Met een RC auto trek je zelden langer dan een paar seconden vollast, itt. vliegende en varende modellen.

    Overigens was voor mij de oplossing de lipo voor gebruik goed op te warmen tot 35° tot 40°C. Probleem van inzakken geheel weg! Maakt het gebruik ervan wel allemaal nog meer gedoe. Stiekem kijk ik weer naar brandstof...

    Wat betreft timing, op mijn Esc stond die voor een vierpolige inrunner verkeerd fabriek af/default settings.
    Dit resulteerde niet in merkbare problemen, behalve dat het maximale toerental net niet helemaal gehaald werd, alsook bij van halfgas abrupt naar volgas dat de motor een aantal keren achter elkaar blokkeerde. Heb dat op film staan, heel apart.

    Wellicht de moeite om dat na te kijken!
    Je weet maar nooit!
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    vaak wordt een motor ook erg heet als de timing fout staat..

    qua zakkende cellen:
    Ik zou dan bijvoorbeeld zo'n wagen tegen een muur zetten, wielen spinnen..
    wordt er iig iets van de accu gevraagd.
    als dat erg simpel gaat, kun je nog een tikkie op het frame duwen..
    wel met verstand doen natuurlijk.

    dan laat zo'n % metertje wel wat zien.
    gewoon ff 5sec of zoiets, dan zou het zich al moeten laten zien.
    langer heeft niet veel nut.
    als alle cellen ongeveer hetzelfde doen, is dat het in ieder geval niet.

    bij vliegtuigen is dit simpeler, daar zit een prop op de motor, dus die kun je vrij makkelijk testen.
    een helicopter is haast niet te testen, daar kun je niet bij in de buurt komen als hij draait:D
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    En natuurlijk de cellen onbelast meten zegt niet veel over de werkelijke status.
     
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dat is een probleem met een boot met waterjet aandrijving, waarbij al vanaf het laagste toerental een bypass vanaf de drukkamer van de pomp de waterkoeling voorziet ;)
    Temperatuursensor op de motor zelf, en die werd wel warmer dan normaal, maar nog steeds ruim binnen de normen!

    Ik heb zelf auto's, boten en vliegtuigen. En idd. bij auto's zijn dit soort problemen het lastigst te ontdekken.
    Zelf heb ik hier van die LVC alarmen die instelbaar zijn, en real-time het voltage via de balansstekker per cel meten.
    Die heb ik in een ballon met tie-wraps aan mijn auto vast gemaakt, omdat ik een Esc had die ook geen goede LVC leek te hebben.
    Echter dat was "user-error", omdat ik de eerste rit deed met de accu op storage niveau. Hierdoor schatte de Esc het aantal cellen verkeerd in.
    Vol opgeladen werkt hij prima, echter het is een fijn idee dat hij erop zit. Immers meet deze sensor ook onder last!

    Zodra het voltage van een van de cellen op het ingestelde niveau komen (ik heb ze op 3,5V gezet), hoor je een luid akoestisch signaal.
    Niet te missen!
    Hier een voorbeeld
     

Deel Deze Pagina