goudcontacten

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door TT-01 rcdriver, 13 apr 2005.

  1. hoe bouw je overal goudcontacten in. ik werk namelijk nog alleen met tamiya stekkers :oops:
     
  2. dibbes

    dibbes Guest

    tamiya stekker eraf knippen en goudkontakten erop solderen
     
  3. erop solderen? weet iemand niet een cursusje of fotootjes of voorbeelden ervan???
     
  4. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (Belgiƫ)
    een curcusje om een draad op een stekker te solderen. :?

    1. je neemt je draad en stript er een stukje van de plastiek vanover. Dan krijg je een stuk geisoleerde draad met achteraan een stukje 'bloot' metaal.

    Dat stukje metaal soldeer je vast op je stekkertje. (opletten of je eerst je plastiek behuizing erover moet steken of pas achteraf, dit verschild van stekker tot stekker).

    hoe soldeer ik:

    Je warmt je soldeerbout op.

    ik steek de goedstekker in de bankschroef (niet te hard zodat je de beentjes niet stuk nijpt)

    met de warme soldeerbout ga je naar het te solderen oppervlak en verwarm je dit goed.

    dan breng je je solduur (soldeersel) naar het wame oppervlak terwijl je blijft bijverwarmen. Het solduur zal vloeibaar worden en de 2 delen aan elkaar solderen.

    voila, draad hangt aan de stekker
     
  5. Roel

    Roel

    Lid geworden:
    4 jul 2003
    Berichten:
    404
    Locatie:
    Drunen
    Vergeet ook niet eerst even wat tin op de draad te doen.
     
  6. ik heb in de 1ste (middelbare school) bij handenarbeid
    aardig wat werkstukken gemaakt met soldeerboutjes :lol: 8)

    maare ik ben ff in de war......solduur?!? mijn leraar had er een ander woord voor, iets van x nog wat!! :? kan dat? of was mijn handearbeid leraar gewoon beetje gek :lol:

    maakt dat nou wat uit goud contacten?!?
    gaat er meer stroom doorheen of geleid het beter........
    ofzoiets..... :?
     
  7. neoblader

    neoblader Guest

    minder weerstand en is dus meer snelheid
    die tamiya stekker willen nog wel is slecht contact maken waardoor ze zichzelf vast kunnen lassen of heel veel weerstand kunnen bieden
    ik heb er tijdje geleden ook goudcontacten op gezet, en ik vind ze beter werken dan die tamiya stekkers die af en toe niet goed in elkaar wouden.
     
  8. kan ik ook met tamiya stekkers 19T rijden?
     
  9. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    wil je dat ze je uitlachen :lol: ?? 8O
     
  10. hehe, doen ze nu al... ik hou al die gastjes toch bij met tamiya stekkers... en een TT-01tje..
    maar goed, ik wou alleen weten of het kon...
     
  11. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    liever niet dus :D
     
  12. tim van loon

    tim van loon Guest

    ik merk ook dat alles een stuk minder warm word,
    weet iemand miss een handige manier om goud busjes op je accu te soldeeren wat ik ben altijd aan het kloten en daar worden ze niet mooier van :(
     
  13. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Een goede zware soldeerbout met een dikke punt met minder dan 40W niet eens aan beginnen.

    Wikkel wat soldeertin om het busje, druk op het op de cel, verhitten in klaar.
     
  14. d@nnis

    d@nnis

    Lid geworden:
    14 okt 2004
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Weert
    ik heb ook een 19t motor met tamiya stekkers :?

    heb zelfs effe met een 13t gereden met die stekkers...(wel een keer kabels gesmolten wegens te zware vertanding en te dunne kabels...daarna geen problemen meer mee gahad!)

    toch maar 's veranderen dan als ik dit lees :)

    ben altijd meer met brandstof bezig geweest, vandaar.....
     
  15. The_beyonder

    The_beyonder Guest

    Goudcontacten hebben alleen echt zin als het stroomverbruik hoog is, en laat dat nou meestal zijn bij motoren met weinig wikkelingen. Je kan prima met tamiya stekkers rijden met een 19T motor, goudcontacten zijn alleen beter. Beter wil niet zeggen dan dat die tamiya stekkers niet goed zijn maar je wil eigenlijk alle overgangen in het elektrische circuit zo laag mogelijk houden, des te meer spanning houd je over op je anker, en dus meer trekkracht en topspeed......
     
  16. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Op zich kun je met een 19T je pack ook wel in 5 minuten leegtrekken natuurlijk. Waar het dus eigenlijk om gaat is niet zozeer het aantal wikkelingen, maar veeleer hoe hard je wilt gaan. En we willen toch allemaal zo lang mogelijk zo hard mogelijk? :D
     
  17. ik ben intussen overgestapt op goudstekkers, wat wel een nadeel geeft voor ontladen en opladen, want daar zitten die ***stekkers nog op.
    en ook op me electrobuggy, en die kan ik nog neit ombouwen
     
  18. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Dan soldeer je ze daar toch ook op? Ik zie het probleem niet eigenlijk.
     
  19. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Gewoon een verloopkabeltje maken.

    PS: Tamiya stekkers zijn niet zo slecht als idereen zegt.
    je kunt de vergulde versie gebruiken en regelmatig controleren of ze schoon blijven, als ze eenmaal gaan vonken is het over.
    Je moet dan wel alle stekkers vervangen ook die van je regelaar.
    Na het rijden voelen of de stekker warm is, als dat niet zo is gaat het goed.

    Met 19 turns is ook zwaar vertand geen enkel probleem.
     
  20. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je ze iedere keer als je gaat rijden moet controleren, zijn ze wat mij betreft slecht. Waarom zou je het jezelf nou zo moeilijk maken en iedere keer nieuwe Tamiya-stekkers monteren op pack en regelaar, terwijl je voor een paar euro en wat solderen klaar kan zijn?
     

Deel Deze Pagina