Goudstekkers: mannetje, vrouwtje, hoe, wat en waar?

Ik ben die Deans-stekkers een beetje zat (gaan te moeilijk te los), dus ik heb voor de zwaardere regelaars en accu's een lading goudstekkers gekocht, 4 mm dik.

Zijn er nog bepaalde afspraken over waar je 't mannetje zet op de accu enzo? of op de accu zowel op plus als min een vrouwtje?
Wat is het beste?

Alvast bedankt...

Ik weet niet of er afspraken zijn. Ik doe zelf altijd de mannetjes op plekken waar geen spanning op komt te staan op het moment dat ze los zijn. Dus aan de regelaar aan de accu kant, en aan de motor.
De vrouwtjes doe ik aan de accu en aan de regelaar op de draden waar de motor komt. Uiteraard met krimpkous er omheen. Zodoende is het toch redelijk moeilijk om kortsluiting te krijgen.

eens; zo doe ik het ook tussen ESC en motor, maar hoe tussen ESC en accu?

als ik kijk op de site van ACW, dan zie ik het volgende voorbeeld om accu's parallel te schakelen:

harness-example.jpg

met andere woorden: zij gaan uit van een mannetje op de plus van de accu en op de min van de ESC
voordeel hiervan is dat je niet zo snel te verkeerde aansluiting op je ESC maakt (kan ie slecht tegen)

dus: wat is gebruikelijk?

Ik gebruik de vrouwtjes op de accu en de mannetjes op de esc net als heel veel mensen die met auto's rijden.

Wat gebruikelijk is weet ik niet en vind ik persoonlijk ook niet belangrijk, wat wel belangrijk is is dat er niets met de accu kan gebeuren als je twee vrouwtjes gebruikt want dan steekt er nergens wat uit dat stroom geleid. Er is vast wel een plaatje te vinden van iemand die twee mannetjes op de accu gebruikt en ook eentje met de mannetjes op de min en de vrouwtjes op de plus maar uiteindelijk gaat het erom wat je zelf handig vind.

Suc6

Bij de accu (de "meest" toegepaste ongeschreven standaard) aan de accuzijde "pa" aan de plus en "ma" aan de min .... bij een ESC de bus ("ma") aan alle pootjes aan de ESC-zijde (2 of 3) en aan de motor alleen maar "pa's" ........

Ook wel bekend onder de term: "power-pikkie-plus". Met power wordt de accu bedoeld, de rest spreekt vanzelf.

ZamBeZi zei:
eens; zo doe ik het ook tussen ESC en motor, maar hoe tussen ESC en accu?

als ik kijk op de site van ACW, dan zie ik het volgende voorbeeld om accu's parallel te schakelen:

harness-example.jpg

met andere woorden: zij gaan uit van een mannetje op de plus van de accu en op de min van de ESC
voordeel hiervan is dat je niet zo snel te verkeerde aansluiting op je ESC maakt (kan ie slecht tegen)

dus: wat is gebruikelijk?

Zo heb ik mn accus ook geschakeld (met natuurlijk de uitzondering dat ik weer vrouwtjes gebruik op de accu-plus.)

Wel oppassen dat je niet eens per ongeluk je accupolen kortsluit. Met de vermogens van de accus die ik gebruik blijkt in de praktijk dat soldeertin een goeie smeltveiligheid is 8O

Zoals Dirk al zegt ongeschreven maar wel meest toegepast pa=plus vanaf de accu gezien. De pa bescherm ik tegen kortsluiten met een stukje brandstofslang. Op deze manier kan ik op meetings met bijna iedereen die ik persoonlijk ken de accu's en de regelaars uitwisselen.

Bedankt mensen; ik ga voor de power-pappa-plus-optie en smijt die Deanspluggen er uit. Degelijk spul, maar veel te stroef; als je je nagel niet van je vinger trekt, dan beschadigt je kist en/of bedrading wel als je uitschiet! Je zal maar in een noodgeval ff snel de stroom er af willen halen...

Voor 't lichte spul blijf ik trouwens wel die Micro-Deans gebruiken; die bevallen een stuk beter.

Back