Governer modus, welke RPM range ?

Rhelie

Forum veteraan
Ik wil in mijn regelaar de governermodus inschakelen, nu lees ik in de beschrijving dat er 3 modussen zijn 8O
Rpm range : low, middle ,high

Welke range moet ik kiezen voor mijn Logo 10 ?

Hangt voornamelijk van je type motor af. Gebruik een low setting voor motoren met een hoge Kv, en de high setting voor een lage Kv.

Om wat voor een regelaar gaat het? De phoenix die ik gebruik op de Hummingbird 3D pro met een 400DF brushless staat op de medium range. Deze buitenloper maakt flink wat toeren voor de 3000 headspeed, en medium gaf bij mij een stabielere headspeed dan bij een high-setting.

Het gaat om een Hyperion 50 a regelaar. de motor heeft 1536 kv
wellicht zal ik beginnen in de middel range ?

Net even snel de manual van de Hyperion ESC opgezocht. Hier is ook nog wat info in te vinden:

Governer Mode: Active RPM Control
Range 1 Up to 20000 electrical rpm
Range 2 Up to 50000 electrical rpm
Range 3 Up to 100000 electrical rpm

Bij 3S kom je op ongeveer 17k rpm uit, dus de low setting. Maar waarschijnlijk zit je op 4S+, en kom je in de middle range uit.

De uitleg in de vorige mail is misschien wat misleidend, daar de Phoenix het precies andersom redeneert. Blij dat het voor de midden-setting niet uitmaakt :P

Gegroet,

Rik

Het zal per ESC verschillen.

Zelf heb ik een KONTRONIK Jazz 40-6-18 (Heli mode 4) op m'n Thunder Tiger Raptor mini Titan E325 3D met standaard TT OBL 29/36-10H motor.

Bij mij staan m'n Throttle curves op 0 (ESC regelt alles zelf) :D

Ik gebruik een 5s lipo, ik heb hem nu op middel staan en heb de governermodus ook weer uitgeschakeld.
Ik heb de regelaar op slow-start staan en blijkbaar is dat begrip bij Hyperion niet goed begrepen, of hebben zij altijd haast.
Hij houd het toerental netjes vast, maar het optoeren gaat veel te snel, ik ga dus met een gascurve werken.

Bedankt voor de reacties ! :D

Maybe zei:
Het zal per ESC verschillen.

Zelf heb ik een KONTRONIK Jazz 40-6-18 (Heli mode 4) op m'n Thunder Tiger Raptor mini Titan E325 3D met standaard TT OBL 29/36-10H motor.

Bij mij staan m'n Throttle curves op 0 (ESC regelt alles zelf) :D

:?: :?: :?:
De Jazz wordt aangestuurd in de govornor-modus met een lineaire schuif of horizontale gascurve.
Als alle waarden in de gascurve op 0 staan, betekent dat Motor Uit.
De Jazz kan pas gaan regelen als hem verteld wordt hoe hoog het toerental moet zijn in de govornormodus.
En dat gebeurt dan door aan elk punt van de gascurve dezelfde waarde toe te kennen of bij een schuif door deze op een bepaalde stand te zetten.
Althans zo staat het in de handleiding en zo werkt het bij mij en vele anderen met mij.

Als bij jou in alle throttle curves op 0 staan, dan is er volgens mij toch iets niet in orde.
Of begrijp ik je soms niet goed????

vr.gr.

Joyce

Rhelie zei:
maar het optoeren gaat veel te snel, ik ga dus met een gascurve werken.

Heeft je regelaar geen soft-start :?: Dan toert hij wel langzaam op.

Als bij jou in alle throttle curves op 0 staan, dan is er volgens mij toch iets niet in orde.

Dit zou je normaliter wel verwachten.

Ik weet niet wat de exacte oorzaak is (zender MX12 ?) maar dit is de enige goed werkende
oplossing.

Al m'n throttle curves staan flat op 0, somehow werkt dit naar behoren.
Bij Throttle dicht en throttle trim slider naar beneden rode ESC lampje aan.
Full Throttle (max pitch) of throttle trim slider 3/4 rode ESC lampje aan.
Tussen deze twee blijft het ESC lampje uit.

Zodra ik de throttle naar voren schuif (soft start) komt de rotorkop op toeren en blijft constant :D
Idem. throttle trim slider.

In theorie zou ik met een standaard OBL 29/36-10H motor en 13T pinion, 2746 RPM (3600 x 11 = 39600 13/150 x 0.8) op de kop moeten hebben.

Nu heb ik diverse malen m'n headspeed gemeten (digitale mini tachometer) en het klopt aardig, 2850 RPM bij 0 pitch.

Maybe,

Als de regelaar op een ander ontvangerkanaal dan kanaal 3 is aangesloten, dan wordt de throttle-curve in het throttle-menu niet gebruikt.
Dan kunnen de waarden inderdaad op 0% staan.
De regelaar kan dan bediend worden met bv een schuif.

Is dat misschien bij jou het geval??

vr.gr.

Joyce

Zou het misschien kunnen dat bij de MX12 "0" eigenlijk 50% inhoud?

M'n MX16 gaat namelijk ook van -100 tot +100 (-150 tot +150 zelfs), 0 is dus eigenlijk 50% als je het bereik als 0 tot 100% ziet.

Ja, dat zou ook nog kunnen............ ik ken die zender niet goed genoeg om dat te kunnen beoordelen.

vr.gr.

Joyce

Als de regelaar op een ander ontvangerkanaal dan kanaal 3 is aangesloten, dan wordt de throttle-curve in het throttle-menu niet gebruikt.

Volgens de Heli handleiding (MX12) is kanaal 3 voorbehouden aan de Elevator servo.
Kanaal is voorbehouden aan de Throttle (ESC).

Begrijpen doe ik het ook niet :( maar naar veel geprobeer, bleek dit de enige oplossing.

Back