GP 2100 AA NiMH cells - Deltapiek piekt niet?

Ik heb een set wat oudere GP 2100mAh cellen die vreemd doen,
om een of andere reden vangen mijn laders hun deltapiek niet op.
Mijn X-peak 3 ziet het niet, mijn nieuwe Quattro ziet et ook niet,
ze gaan gewoon door met laden tot de safety timer afloopt.
Enkel mijn goedkope chinese "echte" AA lader lukt het,
maar die laat enkel een soort energy metertje zien,
daarom kan ik helaas niet zien wat de capaciteit nog is.

Zijn de cellen gewoon gaar, of werken GP cells gewoon anders?
Mijn andere GP cellen (2500 en 2700) hebben soms ook rare fratsen.

Wie weet wat er aan de hand is?

- Sven

Hallo Sven,

Met welke stroom laad je de cellen?
Als de stroom erg laag is (300-500 mAh) zal de lader moeite hebben om de deltapeak te detecteren, bij een forse laadstroom (1-2 A) zou de lader de piek moeten 'zien'.

Groeten, Jan.

Ik laad met slechts 600mAh, omdat de cellen anders bloed en bloed heet worden.
Hoe zou ik dit op kunnen lossen? Koel tunneltje en dan maar gewoon harder gassen?

NiMH accu's produceren een kleinere delta piek dan NiCad accu's. Wanneer jij een NiCad lader gebruikt is het dus goed mogelijk dat die lader de kleine piek niet kan zien.
Ik ben het met Jan eens dat de grootte van de delta piek ook afhankelijk is van de laadstroom. Hoe hoger de laadstroom hoe hoger de delta piek. Je moet natuurlijk binnen de veilige grenzen van jou accu blijven. Gelukkig kan je vrijwel alle NiMH accu's veilig laden met 0,5C en heel veel ook nog met 1C. De laadstroom opschroeven tot die waarde zou dus moeten kunnen.
Probeer dat eens maar let wel goed op dat de lader dan wel op tijd stopt. Als de lader niet binnen 2 uur (0,5C) of 1 uur (1C) stopt moet je zelf de lader stoppen. Overladen met deze vrij hoge laadstromen zal je accu behoorlijk kunnen beschadigen.

Hoi Ernst,

Dat NiMH wat subtieler is met pieken wist ik,
maar de lader staat immers op een NiMH programma en dan moet het ook lukken neem ik aan.
Met mijn sushine cellen doet hij het prima, ook met de lage 0.6A laadstroom.
Dat de cell kan beschadigen is niet zon ramp, ze zijn al stok oud, maar of ze op zijn kan ik dus niet zien.
Het enige probleem met het opschroeven van de stroom, is dat die krengen zo heet worden dat mijn houdertjes smelten.
Dat deugd volgens mij ook niet helemaal, ofwel? ;)
En ik heb ze al eens uit elkaar zien knallen ergens, er zit best veel geweld in die metale kogels.

Gelukkig heeft mijn lader een automatische afslag van 90 minuten, dus dat is best veilig.

Na 90 minuten heeft de lader pas 900 mA geladen als ie ingesteld staat op 600 mA. Als de cellen nog steeds tot 2100 mA geladen kunnen worden, kun je zelfs twee keer achter elkaar dezelfde laadinstellingen gebruiken en dan nog slaat de lader af op de safety timer. Misschien zit het 'm daar in. Bij de derde keer achter elkaar laden zou de lader in ieder geval wel de delta peak moeten vinden.

Helaas niet, zelfs met de timer uit ziet hij niets en gaat hij ruim voorbij de 2100 die erin moet.

Hoi Ernst,

Dat NiMH wat subtieler is met pieken wist ik,
maar de lader staat immers op een NiMH programma en dan moet het ook lukken neem ik aan.
Ik wist niet welke lader je gebruikte maar als hij voor NiMH geschikt is zou het moeten werken!

Met mijn sushine cellen doet hij het prima, ook met de lage 0.6A laadstroom.
Dat de cell kan beschadigen is niet zon ramp, ze zijn al stok oud, maar of ze op zijn kan ik dus niet zien.
Het enige probleem met het opschroeven van de stroom, is dat die krengen zo heet worden dat mijn houdertjes smelten.
Dat deugd volgens mij ook niet helemaal, ofwel? ;)
Oude accu's kunnen van alles mankeren daar is niets met zekerheid over te zeggen. Als tijdens het laden de cellen zo heet worden dat je houdertje dreigt te smelten is dat absoluut NIET goed. Het lijkt erop dat de inwendige weerstand van de cellen enorm is opgelopen. Het kan ook zo zijn dat de chemie van slag is en dat de stroom niet meer opgeslagen wordt maar omgezet wordt in warmte. Ook dat is niet goed!

En ik heb ze al eens uit elkaar zien knallen ergens, er zit best veel geweld in die metale kogels.

Gelukkig heeft mijn lader een automatische afslag van 90 minuten, dus dat is best veilig.
Dat effect ken ik ook van dichtbij, het is beide keren gelukkig zonder letsel van enige aard afgelopen. Het zou anders hebben kunnen zijn. 8O

Op je quatro kun je de deltapiek instellen, op 5mv, (lager wil die niet) zou het moeten. 15mv is voor nicad. (richtwaarden).

Bij die bantams (en clonen)staan de nimh setting , op 15mv, wat veel te veel is...

Back