GP 3300 pack formeren met ISL6-330D

Hi,

Afgelopen week 4 nieuwe packs binnen gekregen: Hopf NiMH P&M GP3300 8 cellen. Gisteren begonnen met formeren van de packs met m'n ISL6-330D lader......

In de handleiding wordt gezegd dat het 3LE (3*laden/ontladen) programma hiervoor geschikt is. Ik ben eigenwijs en wil ze met 0.1C, 0.5C en 1C formeren en heb dus een eerste laadronde aangezet met 0.25A (dit is het enige programma dat geen tijdsbeperking heeft; 0.3 zou netter zijn maar dan slaat de lader na een tijdje uit). Vanmorgen had ik al een respectabele hoeveelheid van 6300 ma geladen 8O Lijkt dat de delta-peak niet heeft gewerkt :? Pack keurig ontladen en d'r gaan dan 3040 ma uit (wat weinig...).

Ik ben nu sterk aan het twijfelen of m'n idee van 0.1C, 0.5C en 1C wel zinvol is en of ik niet gewoon het standaard 3LE programma moet gebruiken........ iemand die d'r iets zinvols over kan zeggen?

Groet en alvast weer bedankt, Vincent

Echt formeren is niet nodig. Als je de accupacks een keer of twee langzaam laad en ontlaad zijn alle cellen vrijwel gelijk aan elkaar en kan je de accu "normaal" gaan gebruiken. Houd er wel rekening mee dan NiMH accu's minder snel geladen kunnen worden dan NiCad's en dat ze ook minder hoge stromen kunnen leveren. Het is dus niet uitgesloten dat je auto(?) iets minder zal presteren dan met NiCad's. Daar staat tegenover dat je veel langer kunt rijden voordat de accu leeg is.

Ehhm Ernst, we hebben het hier over de GP3300 cel.

De F5B jongens trekken hier zon 175A uit. En dit bij een betere celspanning als een nicad kan leveren.

Het overigens wel belangrijk de pakketten niet te koud gebruiken. Zo'n 40graden is optimaal. Een pakket op de huidige buitentemperaturen geeft een sterk verlaagde cpaciteit en spanning af.

Formeren zou ik een keer of 2 op .5C doen.
En pakketten goed in de gaten houden. Als ze warm worden van de lader halen. Door de ongelijke toestand van nieuwe cellen, met elk hun eigen delta-piek, wil de lader in het begin nog wel eens moeite hebben op het juiste moment af te slaan.

Groeten,
Gerben

Bij de 330 kan je de capaciteit van de accu instellen. Dan stopt hij gewoon met laden als die bereikt is.

Gerben zei:
De F5B jongens trekken hier zon 175A uit. En dit bij een betere celspanning als een nicad kan leveren.
Zijn ze al zo ver opgeschoten met de NiMH? Ik kan me het haast niet voorstellen. Vrijwel alle NiMH waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad waren echt de mindere van de NiCad's. De inwendige weerstand is niet zo zeer hoger maar de chemische processen in de cellen verlopen nu eenmaal niet zo snel dat er hele grote stromen geleverd kunnen worden.
Maar goed de ontwikkelingen staan niet stil en mijn laatste testen zijn al weer zowat twee jaar geleden. Ondanks de niet zo hoog gespannen verwachtingen toen is men er kennelijk toch in geslaagd hele hoge stromen uit deze cellen te trekken.
Overigens klopt het van die temperatuur! De ideale temperatuur voor de snelste en meest effectieve werking van NiMH cellen is tussen de 30 en 45 graden Celsius. Warmer dan ongveer 60 graden Celsius moet je de cellen niet laten worden omdat anders de waterstof uit de hydride kan ontsnappen. Als dat gebeurt ben je een deel van de capaciteid kwijt.

Ik vlieg nu 1 jaar met GP 3300 met 125 A en dat gaat prima, ik gebruik ze in een hotliner en trek hem met stootjes van 10 a 20 sec. leeg in 15 a 20 min. en dan zijn ze een graad of 50 als ik land. Ze zijn een stuk beter dan de 2400 cellen die vroeger gebruikt werden. Het is het beste als je het pakket een tijdje wil gebruiken dat je ze niet hellemaal leegvliegt, ongeveer 3/4 dan gaan ze lang mee. Ze presteren het beste als ze lekker warm zijn en dat merk je heel erg duidelijk als het pakket er koud in gaat, dan zie je hem na een paar sec. versnellen.
Ik hang hem voor het vliegen altijd even aan de lader (als de accu al vol zit) om hem op te stoken, maar daar moet je mee opletten want hij slaat dan niet automatisch af en dan moet je hem niet vergeten want ik heb wel eens gehad dat ik hem niet meer vast kon houden maar het pakketje leeft nog steeds.

Yep, NiCd is wat mij betreft "not done" als het om vermogen gaat. :-)
De GP3300 laat de RC2400 (beste SUB-C NiCd?) ver achter zich.

Zoals Ernst zei is een temp van 30-45 graden belangrijk voor goede prestaties. Wil je nog meer vermogen kan je ze opwarmen tot bijvoorbeeld 70 graden celcius maar dit gaat uiteraard ten koste van de levensduur.
Het ergste wat ik op foto's gezien heb was een accu die met 100 graden (oven handschoenen erbij) het model inging en er koeler uitkwam. 8O En dat bij een vlucht van minder dan 80 seconden en een stroom van ruim 100 Ampere.

On topic,
De gekozen laadstroom was zo laag gekozen de lader het "volpunt" niet fantsoenlijk kon detecteren om dit minder duidelijk aanwezig is bij een lage laadstroom.

Paul

Ben op zoek naar een leverancier van deze 3300's. Ik heb er 16 nodig voor mijn Robbe Diamant. Waar kan ik deze het beste kopen ?

Kan iemand mij duidelijk maken hoe je stromen van 125-175 amperes meet en hoe dik de snoeren zijn waar deze stromen doorheen lopen?

Hans Delemarre

Met Electro auto's gebruiken "we" gewoon 14AWG (of 12AWG) draad.
Een beetje electro motor trekt zo 150Amp. (Gemeten op de dyno)

Ik heb zelf een Ampère meter van Jepe en die zet je tussen de accu en de regelaar maar die gaat ‘maar’ tot 100A.
Ik heb van iemand een ampère tang geleend die tot 200 A :o gaat en dat werkt heel eenvoudig : je klemt de tang over een kabel en je leest de stoom af. Ik gebruik speciale hoogstroom stekkers van €5,- per stuk :P en zo kort mogelijk 4 kwadraat kabel om alle verliezen beperkt te houden.
4 mm goudstekkers die stook je na een paar keer vliegen helemaal op. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik denk dat ik een auto wel kan starten met 10 X GP 3300 het is er wel de tijd voor platte autoaccu’s, als er iemand bij ons in de straat een lege accu heeft zal ik eens hulp aanbieden.
:D
Hier kun je ze ook vinden: http://www.unipros.com/cbpsite/loosecells.asp?session_id=54431
http://www.modelelectronicscorp.com/

Back