GPS Logger...

Ik heb een variant gekocht bij Deal extreme.
$24.89 - USB GPS Tracker Stick Data Logger Dongle - GPS Gadgets
Zij hebben steeds weer wat andere varianten, en mijne kostte $ 26.11 inclusief porto, snel thuis. Inderdaad maar € 18,?? afgeschreven van mijn credit card.
Heb hem nog niet in een model gebruikt maar wel een paar autoritten mee gelogd en dat ging prima. Maximale update rate 1 sec. Zeer ruim geheugen voor lange vluchten.
De SM heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden en waarschijnlijk meer kwaliteit bij een lager gewicht.
Rick

Rick,

Ik had 'm ook al gezien op dx. Over een paar dingetjes heb ik nog wat vragen:

... Zeer ruim geheugen voor lange vluchten.

Ik lees op de DealExtreme site dat deze dongle wordt geleverd zonder flashmemory (chipje ontbreekt). Was dat bij die van jou ook zo?

Ook ben ik benieuwd hoe je 'm van spanning voorziet tijdens een vlucht. Zit er een batterijtje in ofzo?

...De SM heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden en waarschijnlijk meer kwaliteit bij een lager gewicht.
Rick
Hoeveel weegt de logger en wat zijn de afmetingen?

Jaap

Ik heb de dongle zelf even nier hier in de buurt, wel de voeding.
Hij heeft 5 volt (USB) nodig die ik van ee 2 cellen 250 mAh NiMH accutje haal.
Een BEC stekker aan een USB contra en klaar is kees.
full

In principe zou de voeding uit de ontvanger accu kunnen komen maar ik vond dit makkelijker.
Voor een zwever op de helling met windkracht 6 of meer is wat extra gewicht ook geen probleem.
De dongle weegt 23 gram en de voeding zoals ik hem gebruikte 33 gram.
Voor een DLG is er vast veel gewicht te besparen.
De afmetingen zijn globaal zo'n 50 x 25 x 15 mm, dit uit mijn geheugen.

Mijn dongle werd geleverd inclusief flash geheugen, zo uit de doos gebruikt.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
De SM-Modellbau GPS logger die JohanvG noemde is een super ding, vooral als je het samen met een Multiplex M-LINK systeem gebruikt, want het werkt ook nog eens als barometrische vario- en hoogtemeter sensor en geeft wat extra GPS gerelateerde telemetry door zoals snelheid, koers enz. Verder logt het naast de GPS gegevens ook alle telemetry data op de M-LINK bus (iets wat Multiplex nog niets voor verkoopt) zodat je achteraf de vluchtgegevens kan analyseren. Het komt met software om het te configureren en de NMEA data te exporteren naar CSV of Google Earth (KMZ). Het gebruikt de stroom van je RX accu (doordat je het met een servo stekker aan de RX koppelt) dus je hebt geen aparte accu voor nodig. Als geheugen gebruikt het een micro-SD kaart.

Verder heb ik de Sanav ML-7. Het is nog lichter, maar minder klein en minder nauwkeurig, en verder heeft het geen extra features.

Laatst bewerkt:
@Rick NL

Die GPS tracker, is dat gewoon plug en play? En heb jij enige problemen ondervonden met het er uit halen van de gegevens? Ik wil gewoon weten hoe hoog ik ben geweest met mijn zwever, snelheid is leuk maar niet noodzakelijk.

Ja de logger is plug and play. 5 Volt en hij begint te loggen na eerst te wachten op een GPS fix.
Met de software via de bijgeleverde link is het simpel inpluggen van de dongle in een USB poort, de software starten en op inlezen klikken. Alles wijst zich dan vanzelf.
Heb nog even de stroom gemeten en deze is 84 mA, mijn accu zou het dus 3 uur moeten volhouden. Wanneer ik de spanning terugbreng tot 3.5 volt blijft de stroomopname gelijk. Dit lijkt erop dat inwendig de logger werkt op 3.3 volt. Een enkele LiPo zou dan ook voldoende moeten zijn.
De 50 mm die ik noemde is voor de basis behuizing, met de connector is hij langer.
full

De software geeft ook de mogelijkheid de data als kmz file te exporteren, om deze in google earth en diverse andere programma's te tonen.

De SM GPS logger is natuurlijk veel mooier zeker in verbinding met de MPX M-Link.
Ik heb wel de SM Unilog en sinds kort de kabeltjes om hem via mijn MPX M-Link aan te sluiten maar daarmee heb ik nog niet gevlogen.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Rick,

Wil jij even kijken elke CD erbij zat? Knife-edge en ik hebben wat problemen met het programma.... Na wat prutsen krijg ik het programma wel werken, enkel alleen als er een internetverbinding is. En dat vind ik vreemd, want waarvoor heb ik die verbinding nodig?

Kunnen er zo meer mensen mee kijken? (echt plug en play is het niet, en zoals het er nu naar uit ziet verdwijnt ie straks gewoon in de prullenbak.....

Laatst bewerkt:
Beste vrienden,

kent iemand hier deze logger,, A tiny GPS Logger for RC Aircraft that weighs 18g. Log Position, Altitude and Speed data once every second.
wat ik kan lezen..... een leuk hebbedingetje,,, !! of niet,,,?

groet,

Jeedee

Volgens ik zo op het eerste gezicht zie is deze dezelfde GPS logger als de mijne...

Install the software and drivers.
Before use, must be connected to a Windows PC to configure the logging behaviour. The GPS should also be allowed to initialize itself and download some information from the GPS satellites to allow a fast start up in the field (called a GPS Almanac). If this step is skipped you may need to wait for a few minutes in the field upon first use – it’s no big deal though.

Put the CD in your Windows PC.
In My Computer, open the CD and install the software in your language.
The English one is here:
\GPS USB Dongle\Data logger software (OPTION)\GPS USB Dongle with Data Logger (English version)\ GPS PhotoTagger(Data Logger)_install.exe
This will install the software and the required drivers. You will need the software KEY which is on the CD envelope. Once done, you can connect the GPS to your PC.
Check the GPS performance
You can check the GPS performance by running another program on the CD.
\GPS USB Dongle\GPS USB Dongle (English version)\GPS Viewer.exe
Click on the button labelled “Scan All” in the bottom left corner to establish a connection with the GPS.
Now you can watch which satellites are in view and the signal strength. If the GPS can see 4 or more satellites it will get a fix and configure itself properly. You may not get much signal inside a building, so move near a window or take your PC outside if possible.

Synchronize digital camera clock with GPS
If you are going to do Aerial Photography, you should to synchronize the time on your digital camera with the time on the GPS using the GPS Viewer program described in the previous step. Once the GPS has satellite reception you will see the time displayed on your PC. Try to set the time & date on your camera as close as possible (to the second). This way the time recorded with the image will correlate with your logged position in the GPS.
Configure GPS Logging
To configure the logging before a flight, start the photo tagger program in Windows.
START | All Programs | GPS Photo Tagger
Now connect the GPS if not already connected. Choose:
File | Config GPS
Set it as follows:

Auto Scan GPS Module : ON
GPS Log Setting: General
Log Every : 1 Seconds
Log Every x meters/feet can be OFF.
Log Over: Set the speed that you want logging to start. A few kph/mph is good.

Click OK to apply the changes.
Choose: Tools | Options Set your preferred units (Metric or Imperial).
Set the option for “Group photos when distance is less than:” to 0.
This is important if you want to tag your photographs later.

The GPS is now set up and you can disconnect it from your PC
Logging a flight
Use the supplied R/C adapter to connect the GPS to a spare channel on your aircraft's receiver. If you have no spare channels, use a 'Y' cable to share the channel with another one. The GPS only draws power from the connector, teh R/C signal is not used.
In the field, give the GPS time to initialize before taking off.
It will usually take a few seconds, but will take longer if the GPS has not been used for a few days or has been moved a long way from when it was last operated.
Once the GREEN LED light on the GPS is flashing, you are good to go.
If you are going to be taking photographs from your aircraft, it helps if you have an image which you can synchronise the log to.
I like to snap one shot right as the aircraft starts moving. The best option is to ensure the clock on your camera is synchronised, but that is not always easy to get right on some cameras. Now complete your flight. The GPS will log whenever it gets power. You can turn it off at any point, the log never seems to get corrupted – neat huh?

Viewing the log.
Connect the GPS to the PC, start up the GPS Photo Tagger program.
File | Read Device Log
You’ll see a list of all the logged sets of data.
Put a check mark next to the one(s) you want to see.
You then be shown a map with the logged data presented.
You can add your photographs and adjust the time offset using the photo/Media menu (one you set the correct time for one photograph, it adjusts all the rest).

Viewing in Google Earth (in 3D).
There’s two options/button at the top of the screen to View in Google Earth or Export KMZ (Google Earth format). By default, the altitude will not be shown when you look at the data in Google Earth.
Click “View in Google Earth”.
Google Earth will open and show your logged flight as a line on the ground.
In the Sidebar (Choose “View | Sidebar “ if not visible), right click on Track.kml which is in “Temporary Places” and open the properties.
Click the Altitude Tab and Select Absolute. Now you can see the flight in 3D.
Links to relevant GPS sites/software/information.

Nu alleen de juiste CD/software vinden en dan zal het wel lukken...

Dat weet ik wel zeker, want met de software die wij nu hebben gaat het zeker niet lukken! Knipperen doet ie wel, als ik m in de ontvanger steek. (5 volt)

Nu nog de juiste software idd...

Zo eens even tussen neus en lippen door; Heeft iemand die behuizing van dat ding wel eens open gehad?
Lijkt me dat het vervangen daarvan door een stuk krimpkous o.i.d. al weer een cm en wat grammetjes scheelt?
Tenslotte hoeft die toch ook niet aan je sleutelhanger te hangen?

Zo eens even tussen neus en lippen door; Heeft iemand die behuizing van dat ding wel eens open gehad?
Lijkt me dat het vervangen daarvan door een stuk krimpkous o.i.d. al weer een cm en wat grammetjes scheelt?
Tenslotte hoeft die toch ook niet aan je sleutelhanger te hangen?

Moet zekers kunnen...Heb die van mij al eens opengemaakt:)
In de originele behuizing is hij wel beter beschermd.

Back