GPS route RC duikboot

Discussie in 'Duikboten' gestart door Blup-blup, 3 jan 2011.

  1. Blup-blup

    Blup-blup Guest

    Ladies en Gentlemen,

    ik ben vrij nieuw wat dit betreft, maar heb eindelijk de stap gezet om te beginnen met het bouwen van een RC duikboot. Een leuke aanbieding heeft mij tot de U-boot U-31 geleid en de bouw verloopt al voorspoedig!

    Echter heb ik de ambitie om het door middel van GPS een gecontroleerd rondje te laten varen, maar kan ik er vrij weinig over vinden. Ik ben bij DIY drones terecht gekomen die autopiloot systemen verkopen voor RC toepassingen.
    Heeft iemand hier ervaring mee ( qua inbouw, werking ed ) of kent iemand een alternatief?

    (Plz in noob taal :p)

    Gr
     
  2. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.898
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    ik geloof niet dat iemand "van onze club" daar ervaring mee heeft.persoonlijk zie ik van zoiets ook het nut niet in tenzij het puur om het bouwen gaat.maar het is wel iets aparts.
     
  3. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Blup-Blup,

    Helmuth Huhn in Duitsland laat zijn boten zo varen.
    Hij heeft 7 stuks en ik weet dat 5 stuks in convooi varen via kompas.
    Helmuth is hier al wel me in Nederland geweest.
    Ik zal een foto opzoeken.

    Hein
     
  4. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    als ik het goed heb is "Walrusklasse" (iemands nickname hier op het forum)
    daar ook mee bezig stuur hem maar eens een pb (persoonlijk bericht)
     
  5. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Alvorens dit te gaan bouwen zou ik eerst adviseren uit te zoeken of je überhaupt gps ontvangst hebt onder water. De boten uit Duitsland zijn volgens mij met een kompas en versnellingsmeters uitgevoerd zodat zij hun afgelegde weg kunnen uitrekenen.

    Vergeet ook niet dat gps maar een beperkte nauwkeurigheid heeft. Een paar meter is voor een auto navigatie systeem niet slecht maar kan voor ons wel een probleem zijn.

    Als je dit idee toch wilt doorzetten laat je dan beslist niet door mijn opmerkingen hiervan weerhouden. Ik wens ik je er veel succes mee en ben heel erg benieuwd naar je vorderingen.

    M.v.g.

    Mathijs
     
  6. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Mathijs,
    bij de boten van Helmuth steekt altijd de antenne boven water als ze op "kompas" varen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit zijn foto's van de 7 boten van Helmuth en zijn een 12 jaar geleden in Oberursel gemaakt.

    Hein
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2011
  7. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.898
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    SODEJU.

    daar wordt ik helemaal gek van.
    wat een draden
     
  8. Kippetje75

    Kippetje75

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Midden Limburg
    Hoi Heren

    Ik weet wel dat een boot afgelopen jaar bij de SUBSAIL in Biddinghuize was die zelf zijn koers ging bepalen(hij was nog niet af maar er zat genoeg elektronica in)
    Maar die deed volgens mijn niet met gps werken( geen signaal onderwater)
    Maar de boot had drukmeters aan boord om zijn diepte te bepalen en sonar om obstakels te "zien"
    Maar deze man wilde de boot via pc aansturen via sonar(lees geluids informatie overdracht)

    Als je de boot via GPS een plaatsbepaling wil geven moet je toch de antenne boven water zien te houden.
    Eigenlijk het zelfde als live videobeelden boven water krijgen.
    Onder de waterlijn gaan veel hoge frequenties(vhf) verloren.
    :)
     
  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @marc 2,
    dit is dus ook niets voor jou?
    Die boten van Helmuth zitten echt vol.
    Ik snap er ook niet veel meer van hoor.
    En zijn boten heeft hij al ongeveer 25 tot 30 jaar, als het niet langer is
    Wel steeds ge update en steeds een boot erbij.
    In 1990 had hij er 5.
    En het nieuwe systeem wat hij samen met Heinrich heeft is helemaal te gek.
    Ze staan samen ook op beurzen er mee.
    De eerst volgende beurs waar ze wel zullen zijn is in Lingen 15 en 16 januari.

    Hein
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2011
  10. Hein.
    De modelbouwbeurs in Lingen.
    De data moet volgens mij 15/16 Jan.011 zijn.
     
  11. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Klopt Harry,
    ik heb verkeerd op de kalender gekeken.
    Ga jij ook?

    Hein
     
  12. Blup-blup

    Blup-blup Guest

    Jeetttjeee minaaa, wat een kabels haha :eek: Ik heb contact gehad met een aantal leveranciers uit Amerika en die leveren Autopilot systemen voor modelvliegtuigen, maar moeten ook gwn functioneren onder water volgens hem! Het GPS signaal noemden zij inderdaad ook als probleem, maar met een drijvende externe GPS ontvanger zou dit opgelost moeten zijn neem ik aan. En hij moet een grote 8 varen in een behoorlijk grote afgesloten stuk zee dus qua nauwkeurigheid zou het mee moeten vallen haha.
    Maar allemaal bedankt voor de snelle reacties! En ik hou jullie op de hoogte als ik er wat meer over weet! :D
     
  13. Blup-blup

    Blup-blup Guest

    En daar ben ik weer met een update! Na een aantal verhelderende gesprekken met RC autopilot leveranciers uit oa Amerika en Canada, blijkt dat de servo's in de duikboot aangestuurd moeten worden door een aparte RC receiver en dus niet direct door de autopilot systeem! :(
    Tevens zijn er bijna geen systemen te vinden die ook kunnen anticiperen op het gebruik van een duiktank, volgens mij zijn er ook geen kanalen die je handmatig kan configureren (?) :confused:
    Mocht iemand alsnog een leuk systeem weten voor mij hou ik me altijd aangeraden! :rolleyes:
    Maar op het moment dringt de tijd omdat de onderzeeer gebruikt gaat worden bij een gameshow in Frankrijk, en daar moet ik dan weer op tijd voor zijn!
    Dus had ik nog een vraagje of er systemen in de markt zijn die een groter bereik hebben en die niet op FM werken maar bijvoorbeeld GPS (handmatig, maar via sattelieten) Of iets anders met een enorm bereik!:D
     
  14. Kippetje75

    Kippetje75

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Midden Limburg
    Hoe groot moet het bereik zijn??
    onderwater is het bereik sterk afhankelijk van de watersamenstelling.
    boven water kun je met een goede zender en ontvanger en zonder opstakels best een groot bereik hebben.
     
  15. pepper

    pepper

    Lid geworden:
    14 jun 2006
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Voorhout
    Blup Blup. Ik ben momenteel bezig een GPS systeem te bouwen voor een schip wat boven het water vaart. Ik begrijp alleen 1 ding niet helemaal, hoe bedoel je dat de servo's op een apart kanaal moet worden aangestuurd? In principe kun je een PIC/AVR achter de GPS zetten en deze de aansturing van de servo's laten doen. Er zijn ook microcontrollers te krijgen die gebouwd zijn om dit soort apparatuur aan te sturen.

    het grootste obstakel wordt denk ik ruimte en de ontvangst van de GPS. Nu is dit natuurlijk gewoon experimenteren.

    Ik weet ook niet hoeveel kennis je in huis hebt om de aansturing's elektronica zelf te bouwen? Mocht je vragen hebben laat het maar weten. Momenteel is het voor mij ook nog veel experimenteren en kijken waar het figuurlijke schip strand.

    En de daadwerkelijk verzending van data naar de sub is niet mogelijk via GPS voor zover dat bij mij bekend is. GPS is een referentie systeem. Uiteraard zou je een data connectie kunnen aanschaffen voor je sub bij een satelliet provider en je packets daarvoor verzenden, alleen dit sluit je niet zomaar op de huis tuin en keuken zender aan. Op dit punt aangekomen opereert je sub via een internet verbinding en heb je ook een 2e ontvanger hiervoor nodig.

    In iedergeval veel succes, dit project klinkt als een leuke uitdaging!
     
  16. Blup-blup

    Blup-blup Guest

    Nou dat is best een flink bereik haha. Het moet namelijk een geautomatiseerde "8" varen vlakbij een eilandje, en de basis is aan de kust, dus reken maar op een 20 km!

    Nou het zit namelijk zo, na het GPS systeem moet er blijkbaar nog een ontvanger aangesloten zijn waar alle servo's door aangestuurd worden. Ik heb geen idee wat voor ontvanger dit zou moeten zijn welke goed aangestuurd kan worden door de autopiloot systeem en waarom de servo's niet direct gekoppeld kunnen worden aan het systeem.

    Het ontvangst zou in principe geen probleem zijn, hij komt denk ik niet dieper dan 2 a 3 meter onder de zeespiegel en een drijvende GPS ontvanger of uitstekende antenne zou geen probleem moeten zijn.

    En ja het is inderdaad een hele uitdaging, kan natuurlijk positief en negatief opgevat worden gezien mijn ervaring :p
     
  17. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    20 kilometer (minimaal) kunnen varen met het model wat jij beschrijft en daarin alle apparatuur..... Zeker op zonnecellen (en schaal 1:2 ofzo)?

    succes met je bouw, maar ik haak af.

    grt,
    Jan
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ZEESPIEGEL ??????????????????????????????

    onder water heb je geen ontvangst met welke ontvanger dan ook

    zee water laat geen signalen door


    ik haak ook af
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Hier nog een.

    1) Zeewater en RC-schepen zijn sowieso al geen vriendjes van elkaar, tenzij je heel goed kunt bouwen.
    2) Zeewater en subs zijn al helemaal vijanden; doorlaatfactor van zeewater voor RC-signalen is vrijwel gelijk aan 0,0.
    3) 20 km varen onder de zeespiegel? Heb je berekend hoeveel opgeslagen vermogen daarvoor nodig hebt? En hoeveel ruimte dat inneemt?
    Nog afgezien van eventueel sterke stroming...

    Ik denk dat je niet helemaal juist inschat wat je wilt gaan doen.
    (Tenzij dat je een paar maanden geleden de 10.000.000 euro gewonnen hebt en je recources vrijwel onbeperkt zijn...)

    Gebruik je de Robbe U-31? Dan mag je er wel een rijnaak achter hangen om al je accu's te vervoeren...
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2011
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.617
    Locatie:
    Lelystad
    Over dat vermogen, even concreet:

    Een U31 trekt volgas met de standaard schroef 4 ampere en loopt daarbij iets van 10 tot 12 km/h onderwater. Voor 20km heb je dan 20/10*4=8 aH nodig. Je wilt ook nog duiken en de RC van sap voorzien denk ik, en wat marge overhouden. Dan zou 12 aH een mooie waarde zijn. Neem dan 2 of 3 3S Lipo's parallel geschakeld, dan krijg je dat er zelfs ook nog in qua afmetingen.

    Maar dan is er nog steeds het probleem van de ontvangst in zeewater, of beter het ontbreken daarvan wat de anderen ook al noemen. Ik weet niet hoe ver jou '8' uit de kust gaat liggen, maar met een normale modelbouwzender kom je in die situatie niet verder dan 500 mtr tot 1km max. Met een antenne in een boei bovenwater dan uiteraard.
     

Deel Deze Pagina