GPS-Triangle

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door gertjan siemons, 4 jun 2020.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    NPS, zou je officiële wedstrijden willen vliegen dan zijn zelf in elkaar geknutselde (niet negatief bedoeld) electronische registratie componenten uit den boze, lees 2.6 van het reglement.
     
    gertjan siemons vindt dit leuk.
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar het werpt wel een flinke financiële drempel op.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, maar dat is altijd als je wedstrijden wilt vliegen.
    En dan heb ik het nog niet eens over de reis en verblijfkosten want alle GPS triangle wedstrijden worden in hhet buitenland gevlogen.
    Een seizoen F5B vliegen kostte mij incl de Eurocontest wedstrijden zo'n 3000 Euro per jaar, zonder de kosten van het model maar die bleef het hele jaar wel heel, dus dat is een eenmalige uitgave.
    Maar alle spullen die je gebruikt moeten goedgekeurd zijn en soms worden er steekproeven genomen dus cheaten gaat niet.

    En elk weekend in de kroeg zitten is duurder denk ik.

    Maar ik zit net even te lezen en vraag me af, bestaat Weatronic nog.
    Nico Quint had het overgenomen en die heeft spullen voor het GPS vliegen geleverd, van Weatronic.
    Dus misschien kan die iets betekenen?
    Ik zie Nico bijna niet meer, dus misschien zijn er mensen op de club in Ede die hem nog spreken en het kunnen vragen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2020
    jve vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb contact gehad met RC Electronics wat nou de goedkoopste set was om te beginnen, als je geen Jeti hebt.
    Dan kom je uit op dit.
    Wat ik me nog afvraag is of je zelf waypoints in kan stellen of echt afhankelijk bent van de driehoeken die de app voorstelt.
    Want ik zit te denken aan 2 punten op de GPS instellen, dan is het ook voor F3F en F5B bruikbaar en zelfs F3B, F3D en F5D.

    Dan zou het het geld wel opbrengen.
    goedkoopste.JPG


    GJ
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb Albatross gedownload.
    Vreemd genoeg werkt het gewoon zonder betalen.
    Het gebruikt gewoon Google Maps en de taak staat standaard in Tjechie maar je kan de coordinaten veranderen en ik heb hem nu achter mijn huis gezet.
    Helaas zet ie alleen maar driehoeken neer en kan je geen vrije figuren kiezen.
    Misschien dat een handige Harry de app ksn herschrijven zodat ie universeler wordt.
    Hier ligt de driehoek nu achter mijn huis.
    De roze delen zijn observer zones, volgens mij krijg je strafpunten als je die invliegt.
    De gele lijn is de startlijn en de zwarte lijn moet je langs vliegen.
    Het idee trekt me wel, lijkt me leuk om te doen.

    Screenshot_20200606-192257_Albatross.jpg
     
  6. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi spul he GJ en bedankt voor de goede omschrijving en plaatjes.
    Het is in wedstrijden verplicht om de geometrie van de driehoek altijd zo te houden. Voor GPS-Light klasse is dat 200m links/rechts en naar voren maar je kan de driehoek idd wel draaien en verplaatsen tov de huidige positie.
    Volgens mij zijn de roze gebieden die waar je minimaal in moet vliegen om het keerpunt te ronden. Maw je hoeft niet altijd om het keerpunt heen te vliegen, als je het roze gebied maar geraakt hebt krijg je de melding dat je door mag naar het volgende keerpunt.
    Deze Albatros app kan zonder registratie niet communiceren met een GPS-gronstation, daar heb je de betaalde licentie voor nodig die gebonden is aan een enkel grondstation.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2020
  7. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Als oefening heb ik de driehoek over een voor velen bekend stukje Nederland gelegd :koud: en de keerpunten zoveel mogelijk met landkenmerken laten overeenkomen
    Screenshot_20200606-210358.png
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2020
  8. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Misschien is het een goede oefening om de driehoek eens over jou eigen club veld te leggen om te zien hoe het vlieggebied eruit gaat zien en of het volgens de geldende vergunningen zou mogen, op mijn club (MVCMN) hebben we helaas momenteel nog beperkingen omdat we maar een deel van de vlieg-circel mogen gebruiken.

    Het zou leuk zijn als je dat hier wil posten
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2020
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar dit zijn driehoeken voor de scale en sportklasse.
    De afstanden voor de light klasse zijn kleiner dus de driehoek is kleiner.
    En ik heb F5B wedstrijden georganiseerd, daar heb je 150 meter tussen de rakken en dat is al vrij moeilijk te vinden in Nederland.
    In de light klasse gebruikt is de driehoek 200 meter breed en 400 meter lang.
    Maar er hoeven geen observatoren te zitten, enige probleem is dat je in Nederland daar eigenlijk geen velden voor hebt.
    Stel ik neem Kampen, een club die erg zweefminded is.
    Daar kan het al niet, de weg is te dichtbij.
    Een niet KNVvL club, Dalfsen, zou kunnen maar daar staan weer hoogspanningsmasten.
    The Hawks in Vught.. denk dat je daar ook boven bebouwing gaat vliegen.
    Het veld waar het zou kunnen, Maasdriel, dat is er niet meer.
    Misschien kan het bij de Gooi en Eemlandse, als je de driehoek goed kan leggen.
    En op de hei in Ede, ook geen probleem.

    Beetje een nadeel dat de minimale maat van het model 270 span moet zijn, waarom?
    Je zit maar op max 200 meter hoogte, ik zou zeggen 1.80 span als minimum, dat zie je nog makkelijk op 3-400 meter hoogte, dan pak je ook de gemiddelde recreatievlieger mee.

    En een driehoek over mijn eigen club... dat gaat niet, ik vlieg hier bij een duitse club, maar een paar mensen kennen die, in Stein-Bruck.

    GJ
     
  10. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn driehoek was GPS-light klasse (200m benen) je kan dat instellen in de Albatros app
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2020
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Helaas op Ede gaat ook niet lukken. Daar staat in de statuten vermeld dat er geen evenementen met gastvliegers gehouden mogen worden. Vandaar dat er ook geen f3j of wat voor een wedstrijd dan ook gehouden kan worden. En persoonlijk vind ik dat prima.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb hem even op het veld van de Hawks in Vught gelegd.
    Driehoek van 200 meter, lightklasse.
    Rechts naast de driehoek zie je het clubgebouwtje.
    Past net binnen de bomen en de omliggende wegen.

    Screenshot_20200606-223728_Albatross.jpg
     
    gertjan siemons vindt dit leuk.
  13. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Valt best mee hoor en meestal vlieg je vrij hoog. en je had het lange been langs de bosrand kunnen leggen zodat het midden daarvan (startpunt) boven het veld komt te liggen
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, het lange been kan niet langs de bosrand.
    En je moet ook wat afstand houden tot de bomen want in de laatste rondjes vliegen ze best laag.
    Ik heb in de schaalklasse toen mensen bijna gebruik zien maken van het grondeffect, ze gingen echt laag, best eng met vleugels van 7 meter en dan nog een bocht draaien om te landen.
    Maar ik denk dat dat mensen met geld zijn want de gemiddelde deelnemer had 2-3 kisten van een duizendje of 8.
    GJ
     
  15. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Serge, maar gelukkig kunnen de clubleden zelf wel oefenen toch ruimte zat (ben trouwens zelf lang ELC lid geweest ;))
     
  16. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Volgens mij is het startpunt is meestal dicht bij (of boven) het veld anders moet je iedere keer boven je hooft draaien en das nie fijn, en mischien kun je zon 50m ruimte tussen de bomen en het lange been houden dat is ook fijner met het starten
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2020
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga even kijken of ik ergens iets goedkoper in kan kopen.
    Dat heb ik destijds ook gedaan toen ik F5B opstartte en ook F5J heb ik een beetje helpen opstarten door de Aerobtec loggers goedkoop te leveren.
    Ik gok dat er een marge van een procent of 20 op zit, dat was ook zo bij Aerobtec, dus kan de apparatuur (behalve de app) 20% goedkoper.
    Als er een man of 10 zijn die dit willen gaan doen ga ik kijken of het hele gedoe, zonder tablet, voor iets van 225 Euro IPV 300 kan leveren.
    Ik moet even kijken hoe de duitse wetgeving is, in NL stond ik ingeschreven bij de KVK, dat opent deuren wat makkelijker.

    Als je het startpunt boven het veld wil dan gaat het heel lastig worden.
    Heel veel clubs liggen langs een weg of een fietspad.

    GJ
     
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    sample-gps-light.jpg Valt al gauw mee met die 200 m benen hoor GJVO. Voor MVC cumulus zou het (met wat creativiteit) kunnen.
    Dan moet je wel de start aan de verre zijde van het veld houden en zo ver mogelijk weg blijven van de weg.
    Met enige verdere creativiteit (startpunt bijvoorbeeld 100m NW van het veld) lukt het wel.

    Vraag is natuurlijk of je dat zo wilt en of het genoeg marge geeft, maar het valt me mee met deze driehoek hoe veel er nog past.
     
    gertjan siemons vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, 200 meter valt best mee.
    Dat is minder dan ik dacht maar ik heb zelf dus die grote kisten gezien en dat is meer dan het dubbele.
    Voor Cumulus zou dit wel een leuke klasse zijn.
    Enige in de light klasse wat me niet bevalt is de spanwijdte, die moet kleiner.

    GJ
     
  20. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Denk er ook aan dat de driehoek die aangegeven wordt de theoretische driehoek is men die dient te vliegen, in de praktijk komt men hier geregeld ver buiten.
    Dit is zeker het geval als men een thermiek-bel gaat uitvliegen. Op een veld waar een driehoek maar net binnen de marges ligt zit men direct al binnen het verboden gebied.
    Verder is de maximale hoogte van 350 meter een nadeel dit omdat, wil men werkelijk om de knikkers meevliegen, men dikwijls erg laag nog zal proberen een driehoek vol te maken. (bos, obstakels enzovoort)
    Ik heb diverse GPS wedstrijden bezocht en een paar keer Jurylid geweest, hierdoor heb ik veel Layouts van de gevlogen taken gezien.
    Wat ik overigens jammer vind is dat er nu als diverse bekende firma's bezig zijn met speciale GPS Light toestellen te ontwikkelen, bekijk je de prijzen van o.a. Florian Schambeck, Tun Modellbau, Baudis, Stefan Eder en ChokoFly dan, tel uit je winst.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2020

Deel Deze Pagina