GR-16 Hott Binding - krijg het niet voor elkaar...

Discussie in 'Model elektronica' gestart door arthurw, 26 okt 2019.

  1. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Een aantal jaar geleden ben ik overgestapt op het Graupner Hott systeem. Bevalt prima, duidelijk te programmeren en met telemetrie erbij helemaal top. De laatste jaren met een MC-20 - perfecte zender zowel in pult als in de hand goed te gebruiken.

    Enige nadeel: dure ontvangers en ik heb altijd een uitdaging met de eerste binding. Meestal lukt het na een tijdje pielen. Eenmaal gebonden is alles ok.

    Nu heb ik echter een nieuwe zwever te programmeren. Dus een GR-16 uit een andere kist gehaald waar ook wel een goedkopere GR-12 in kan. Maar ik krijg hem niet gebonden. Ook een andere GR-16 niet. En dat probleem heb ik met zowel de MC-20 als een ouder MX-16 zender.

    Ik kan nergens duidelijk vinden hoe ik een GR-16 moet binden. GR-12L lukt wel, binden op zender initiëren en ondertussen knopje op ontvanger ingedrukt houden, in een paar seconden geregeld. Maar op de GR-16 werkt dat niet. De led knippert of snel of de led brandt - rood of groen afhankelijk van hoe je hem houdt kun je beide kleuren zien :-( of de led is uit.

    Wie weet raad? Kan het een software probleem zijn? Kan het zijn doordat de ontvangers eerder gebonden zijn geweest? Moeten ze gereset worden? Ik kan me herinneren dat ik vroeger iets moest doen direct als de stroom er op kwam..

    Het gaat om de 33508, eenmaal met Graupner Hott opdruk, eenmaal met Graupner SJ Hott opdruk, de laatste zal nieuwer zijn.
     
  2. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Heel simpel: spanning op ontvanger aansluiten en zender aanzetten. Dan uit het menu 'binden' selecteren en tegelijkertijd het knopje op de ontvanger ingedrukt houden.

    Dan moet het wel lukken. Als het niet lukt, dan de ontvanger verder van de zender af houden.

    :beer:
     
  3. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Hmm ja, met de GR-12 lukt dat prima. Die kan ik probleemloos binden. Alleen de GR-18 niet.

    Eentje knippert snel zodra de stroom er op gaat. De ander brand constant (rood of groen afhankelijk van hoe je hem kantelt, ik denk rood). Maar beiden linken niet als ik daarna 'binden' initieer op de zender en de knop op de ontvanger ingedrukt houdt...
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Resetten doe je door de set knop ingedrukt te houden terwijl je de ontvanger inschakelt. De knop loslaten zodra de leds hebben geknipperd en uit gaan.

    Binden doe je door de set knop in te drukken terwijl de ontvanger is ingeschakeld. Zodra de leds afwisselend beginnen te knipperen is de ontvanger in bind mode, daarna laat je de knop los en start je de bind mode van de zender.
     
  5. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ik kan er geen verandering in krijgen. Ik sluit een losse 4 cel NIMH accu aan op de ontvanger. Ontvanger 1 geeft dan een snel knipperende led. Ontvanger 2 geeft een constant brandende rode led.
    Of ik nu de SET knop nu kort of lang indruk maakt geen verschil, ze blijven in deze toestand. Ook ingedrukt houden als de stroom er op gaat brengt geen reactie.

    Kan ik nog iets anders proberen? Bijvoorbeeld via de pc?
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Arthur, heb je toevallig je zender ooit een software-update gegeven, samen met de wél werkende ontvanger? En de 'weigerachtige' ontvanger niet?

    Ik doe maar een gok, kan best zijn dat ik totaal de verkeerde richting in denk, maar...
    Ik heb diverse enge verhalen gelezen hier over update's die fout gingen, dus ik heb mijn MC-16 Hott noch mijn ontvangers ooit een update gegeven.
    Met schepen ook niet zo nodig...
     
  7. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    De zender is 1 of 2 jaar geleden weg geweest voor service. En toen ook van nieuwe software voorzien.
    De ontvangers heb ik nooit geupdate maar hebben na de update nog wel met de zender gewerkt...
     
  8. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Gelukt! Om een of andere reden moesten ALLE ontvangers opnieuw geflashed worden. Ook al had ik ze het afgelopen 1.5 jaar zonder problemen gebruikt. NA het updaten kon ik ze weer probleemloos binden.
     

Deel Deze Pagina