Gr Hott idle up 1/2

Wie van de heren weet hoe ik met een Graupner mc16 hott de idle up 1/2
kan instellen .:confused:
Wil deze op de drieweg schakelaar links boven maar via een een of ander voor geprogrammeerd heli instelling lukt mij het niet.

Nu heb ik slechts 50% gas verstelling maar als ik de schuif draai hendel rechts boven naar voren duwt dan heb ik pas 100% verstelling.:rolleyes:

Nu ben ik waarschijnlijk van de oude stempel en ben met een rust pauze van 12 jaar weer gaan heli vliegen.:eek:

Toen had ik ook idle up 1 of 2
1 voor de hoover figuren F3C met ongeveer 70% gas
2 voor de rest van het programma met 100% gas.

Nu heb ik dat wanneer je pitch down doe dan loopt ook de motor terug"dus eigenlijk haal je dubbel rotor energie weg".
Met idle up alleen de pitch verstelling dus meer energie over.

Maar ik lees niets meer daar over terug in "das handbuch".:nooo::nooo::nooo:
Is dit systeem in de jaren veranderd of is de benaming veranderd.

Hoop dat iemand me wat kan verlichten in deze zaak.:D

gr Martin

kijk even bij het onderwerp :»Phaseneinstellung« op blz 156.

Is hetzelfde als idle / idle-1 / idle-2 hierin kan je per Phase dan je verschillende kurves machen.

Mvg. Richard

Helaas zit nog vast in het feit dat waarschijnlijk in het standaard heli menu het loskoppelen van gas met pitch niet toestaat.:nooo:

wie o wie
Blijf zitten met die stomme draaischuif regelaar rechts boven.
Ik heb het niet ingesteld en in "das buch" staat ook niet hoe je dit kan los koppelen.:mad:

gr Martin

Hallo Martin,

Ik denk dat jou antwoord op jou vraag op bladzijde 62/63 van je Manual staat.
Ik heb zelf de MC 32 en daar moet ik om een specifieke schakelaar te resetten de rechter menu knop met 2 vingers tegelijk aanraken.(Vier-Wege-
Taste (CLEAR)
Dit kan je ook met een schuif doen.
Groeten,
Leo

Hallo Leo daar zit ook het probleem waar in het programma is deze draaischuif regelaar gebonden. ik kan hem nergens vinden.

Ik heb alle menu's door gebladerd maar vind nergens dat "functions modul SD2"actief is om hem te kunnen clearen.

gr Martin

Ik heb een mc32, en heb afgelopen weekend mijn eerste heli aangeschaft (Raptor 50). Ik heb er nog niet mee gevlogen, maar ben wel flink in de zender instellingen gedoken. Bij mijn vliegtuigen heb ik de vliegfases niet eerder hoeven te gebruiken. Het kan dus zijn dat ik je vraag verkeerd begrijp, want de heli termen zijn nieuw voor me.

De kantelschuif rechts is volgens mij uitsluitend voor throttle limit.

Wat ik ervan heb begrepen, zijn de idle up, idle 1 en idle 2 alleen goed in te stellen middels phase instellingen.

Begin door in het menu "basic settings" onderin je eigen fase namen op te geven (oftewel "idle up", "idle 1" en "idle 2"). Zet daarna je zender uit, en weer aan, bij mijn mc32 kon ik de fases daarna namelijk pas gebruiken...

In het menu "phase settings" kun je phase 1, 2 en 3 vervolgens koppelen aan je eigen fase namen.

Daarna ga je in het menu "phase assignment" de fases koppelen aan een switch. Ik gebruik de 3-weg switch aan de linkerzijde (op advies van clubgenoten) zodat de rechterhand vrij is om de heli stabiel te houden.
Zet de 3-weg switch in de middelste stand. Onder "prior A" drukken, dan wanneer om de switch gevraagd wordt de switch naar boven schakelen.
Met de schakelaar in de bovenste stand, stel je bij "combi C" de schakelaar naar de middenstand in. Bij "combi D" stel je de schakelaar in de onderste stand in.
Als het goed is, zul je dan gelijk moeten merken dat de 3-weg schakelaar je fases selecteert.

Bij mij heb ik overigens de throttle losgekoppeld van de pitch curve, in het menu "helicopter mixer" naar de optie "Channel 1 - throttle" te gaan. Vervolgens de throttle stick helemaal open, en bij "point H" de uitslag naar 0%. Dit moet voor elke fase apart.

De daadwerkelijke throttle stand heb ik daarna ingesteld in het menu "Control adjust", bij het kanaal "thr6". Verander "GL" (global) naar "PH" (phase). Daarnaast zie je "fr" en "--". Voor elke fase stel je dezelfde schakelaar in met de respectievelijke stand, zodat deze overeenkomt. Middels de "offset" kun je dan de gewenste throttle stand instellen.

Hopelijk duidelijk zo en ook wat je bedoelt ;-)

Serge THX hier schiet ik wel wat mee op echter zijn sommige functies van de mc32 en de mc16 soms wat anders maar ik kom al een eind weg nu.
gr martin

Back