Rubber is normaal iets wat gebruikt wordt als hij wat vaker over bestrating komt.
beschadigt de stenen niet.
Wel opletten met schranken.
rubber geeft ook een hoop grip, je kan vrij makkelijk je rups eraf draaien als je gewoon dom aan de hendel trekt.
is je kettingspanner en de sprocket nog 100% zul je dit niet zo vlot merken.
Rubber is ook, net als een autoband, opgebouwd uit koordlagen. evt met een skeletje van ijzer.
scheur je de rubber rups, scheur je hem vaak binnen een week compleet af (nieuwe nodig)
dus, kom je nog wel eens scherpe dingen tegen (bijvoorbeeld de scherpe randjes achterkant trottoirband) moet je daar echt aandacht aan besteden tijdens rijden.
Ijzer wordt doorgaans gebruikt wanneer de kraan niet teveel op verharding komt.
Sterker. doorgaans is alles wat je tegenkomt minder sterk dan de rups.
geeft door de kammen op de rups veel grip offroad. Rubber heeft meestal een compleet ander profiel, geeft minder tractie offroad.
Ijzer loopt er niet snel af. en problemen kun je meestal duidelijk zien.
je moet alleen opletten dat wanneer je over bestrating rijd, je niet moet sturen, rechtuit rijden.
ga je schranken, duw je alles op een hoop, en beschadig je de bestrating.
dus oude autobanden eronder, kunststof rijplaten, verzin wat leuks.
en ijzer is verschrikkelijk glad bij transport. meerdere malen gehad dat een 21 tons rupskraan zijwaarts de oprijplanken weer af kwam bij nat weer en bagger omstandigheden.
zo ook op glad beton/graniet etc. het is en blijft ijzer..
dus ik weet niet wat voor berg je in de achtertuin hebt?
Schoonmaken van rupsen is een trucje.
1 zijde van de kraan optillen zodat 1 rups van de grond komt. en draaien maar..
schoonsteken ertussen. rommel eruit draaien. Desnoods bagger laten drogen, komt het er ook vlot tussenuit.
dat laatste restje wat in de ijzeren platen zit, moet je dan even voor lief nemen.. 100% wordt het nooit.
Scheelt invegen op de bestrating ;-)
Persoonlijk:
Rubber is geen volwaardige tegenhanger voor ijzer..
het werkt, waar het moet werken. ijzer werkt beter.
maar kom je regelmatig op de verharding, kun je niet zonder.