graafmachine

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door excavator, 6 apr 2014.

  1. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    En nog wat verder vorm gegeven aan de nippels,
    SAM_1072.JPG
    schroefdraad aangebracht voor de borghuls
    SAM_1073.JPG
    Gr Johan
     
    Rakthi, Saxxon, VOLVO FH 16 750 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Goed bezig Johan, leuk om dit bouwproject te volgen. Mooi stukje vakwerk.

    Groet,
    Richard
     
  3. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Bedankt, en ook de hoedjes gemaakt
    SAM_1075.JPG
    deze voorzien van schroefdraad
    SAM_1077.JPG
    en dan zijn ze compleet
    SAM_1078.JPG
    later komen er nog kleinere voor 3mm slang en ook haakse nippels
    Gr Johan
     
    ahop, Rakthi, Arie32 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Respect voor je bouwkunsten :koud:
     
  5. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Zelf op school nog metaalbewerking gedaan maar hoe je dit allemaal maakt, ongelooflijk vakwerk!!!

    Al die kleine onderdelen, hoe span je die dan op om te bewerken, heeft u frees dan zo'n klein opspanstuk?
     
    Rakthi en Saxxon vinden dit leuk.
  6. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag allemaal, veel hulpstukken zelf bedenken en maken Ben, de nippels zijn volledig op de draaibank gemaakt incl de schroefdraad.
    Goed weer verder gegaan met het maken van het hydrauliekblok voor in het A frame
    wat vierkant rond gedraaid dit voor de stevigheid dat het uit een stuk bestaat
    SAM_1142.JPG
    deze voorzien van de nodige boringen
    SAM_1143.JPG
    SAM_1145.JPG
    en de nippels aangepast
    SAM_1146.JPG
    SAM_1147.JPG
    en de houder gemaakt
    SAM_1148.JPG
    SAM_1149.JPG
    Gr Johan
     
  7. Saxxon

    Saxxon

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Zoetermeer, Nederland
    Pff prachtig zeg! Je kun wel helemaal volhouden! Ik zou al eerder opgeven want ik kan onmogelijk te kleine werkstuk maken..
    Je lijkt op een tandarts om precies werk te uitoefenen.

    Pet af!
     
  8. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag allemaal, een goed en gezond 2017 voor iedereen en veel modelbouw plezier
    de leidingen op het blok gesoldeerd
    SAM_1150.JPG
    en de boorgaten afgedicht
    SAM_1151.JPG
    en dit in het A frame gemonteerd en dan ziet het er zo uit
    SAM_1152.JPG
    SAM_1153.JPG
    straks gaan we de hydrauliek cilinders beginnen bouwen alsook de ventielen
    Gr Johan
     
    norwin, ahop, renetl50 en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Erg mooi project! Ik ben benieuwd wat er verder nog komt
     
  10. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Johan,

    Bij elke update van jou zit ik vol bewondering te kijken.
    Vaak heb ik geen idee waar ik naar kijk want ik heb niets met frezen en draaibanken maar
    de uitmuntende kwaliteit druipt er van af.
    Helaas heb ik ook niets met kranen en gravers:stout: dus heb ook geen idee waar alle
    onderdelen komen of horen maar toch ben ik altijd vrolijk met elke update van jou:koud:
    Gelukkig zag ik bij de laatste foto weer iets herkenbaars ( zo,n lange ribbelige band waarop de graver zich voortbeweegt :rofl::rofl::rofl:)
    Alle gekheid op een stokje; prachtige modelbouw van de bovenste plank :worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship:
    Veel succes dit jaar en blijf die update's plaatsen.
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  11. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    De updates gaan verder, maar bedankt voor de mooie complimenten.
    Begonnen aan de cilinders deze zijn uit vol messing geboord en gepolierd
    eerst de vier lengtes afgezaagd
    SAM_0596.JPG
    boring en verdieping gedraaid
    SAM_0736.JPG
    SAM_0737.JPG
    Gr Johan
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Johan,

    Vraagje ?
    Waarom heb je geen naadloze gladde messing pijp gebruikt ?
     
  13. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag Piet, deze zijn gemaakt toen ik begon aan dit project en ik ging er toen van uit om op hoge druk te werken van daar deze keuze, nu weet ik dat 30/35bar meer dan voldoende is voor de aansturing van de kraan en in de toekomst bij het volgende project word er messing buis gebruikt.
    hier de achterkant stukjes gemaakt voor de cilinders
    SAM_0739.JPG
    SAM_0740.JPG
    en dit ziet er dan zo uit
    SAM_0741.JPG
    Gr Johan
     
    Rakthi, VOLVO FH 16 750 en peter 55 vinden dit leuk.
  14. kupperfrits

    kupperfrits

    Lid geworden:
    1 feb 2010
    Berichten:
    27
    Hallo,
    Vraagje, hoe heb je de buizen gepolijst.Ben zelf met naadloze messing buis bezig met onderdelen van magom; kop van de cilinder?
    Net als alle reacties,kijk ik ook door waterige ogen naar dit verslag.
     
  15. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag Kupperfrits, in eerste instantie de boring geruimd daarna met polijst middel uit de motoren industrie verder glad gemaakt en daarna met olie gepolierd op een korrel van 1500 dit alles op de draaibank met aangepast toerental dat de pasta niet verbrand. hier een foto van de eerste bewerking
    SAM_1079.JPG
    en dit is de eind afwerking
    SAM_1080.JPG
    Gr Johan
     
    VOLVO FH 16 750 en Saxxon vinden dit leuk.
  16. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag allemaal, en nog wat verder bewerkingen gedaan aan de achterdelen van de cilinder het frezen van de steun
    SAM_0992.JPG
    SAM_0993.JPG
    dan de verdieping voor de aansluiting gefreest
    SAM_0995.JPG
    alsook de boringen
    SAM_0996.JPG
    in deze boring komt nog een stalen bus te zitten om slijtage tegen te gaan
    SAM_0997.JPG
    Gr Johan
     
    peter 55, VOLVO FH 16 750 en Saxxon vinden dit leuk.
  17. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    En bij deze het recente werk van dit weekend het betreft de ventielen.
    de basis is uit automatenstaal gefreesd en oppervlakheid behandeld tot 10 mikron, daarna hoop ik tot 8 mikron te komen daar de olie zorg draagt voor de afdichting en er hopelijk geen drukverlies mogelijk is binnen het ventiel
    Begonnen met de brute afmetingen
    SAM_1154.JPG
    daarna bijgewerkt en de nodige boringen aangebracht en voorzien van schroefdraad voor de nippels
    SAM_1155.JPG
    SAM_1156.JPG
    SAM_1157.JPG
    SAM_1158.JPG nu enkel nog de nabehandeling zodoende een zuiver oppervlak te verkrijgen
    Gr Johan
     
    Edwin de B, peter 55, Rakthi en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ziet er netjes uit. Ik zou echter de 4 gaatjes dichter bij elkaar zetten, want nu is het regelbereik van het ventiel slechts enkele graden. Op een servo hoek van 45graden (weerskanten) is zo de flow bijna niet te regelen. Daarnaast is je afdichtingsweg zo ook veel groter waardoor je meer lekkage gaat hebben. In het ideale zou je een 5-10 graden dode hoek moeten hebben voor de afdichting en de rest (35-40 graden) regelbereik, dan kun je de cilinders heel mooi regelen. Als je bijv. een ventiel van Damitz bekijkt, dan heeft deze ook nog conische poorten in het draaiende gedeelte.
     
  19. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag Stefaanf, ik begrijp wat je bedoeld. de doodde hoek is nu 15 graden enkele zijde de proportionele bediening zit hem echter in het draaiende stuk van het ventiel waar ik nieuwe ontwerpen voor bedacht heb in de richting dat de graden niet de flow sturen maar de doorlaadstroom van de olie, zodoende kan ik met een aantal graden meer verplaatsing de flow controleren en een soepele aansturing van de cilinders verkrijgen, kwa afdichting ga ik uit van een 0,005 mm oliefilm die het ventiel omsluit en ook afdicht,de O ring word dan ook niet buitenhuis ingebouwd voor de afdichting wat bijdraagt aan een langere levensduur van de O ring.
    Toch bedankt voor de tips ik hoop dat na alle werk de ventielen ook hun werk perfect verrichten anders een hoop tijd verloren.
    Gr Johan
     
  20. Rutger2012

    Rutger2012

    Lid geworden:
    30 jan 2013
    Berichten:
    46
    snap niks van de laatste 2 posts maar ik vind het geweldig hoe je de miniatuur onderdelen maakt. Ik zie hier op het forum veel mooie dingen in plastic ontstaan maar de metaalbewerking vind ik toch wel een klasse apart.
     

Deel Deze Pagina