Graag advies: Holiday 280 wil weer vliegen maar nu borstelloos

• Topicstarter Topicstarter jock
  • Startdatum Startdatum
J

jock

Guest
Hallo,

Na lange tijd nauwelijks te hebben gevlogen krijg ik ineens zin om mijn holiday 280 weer eens los te laten. Maar nu met een borstelloze motor.
Nu heb ik de ontwikkelingen op dit gebied van borstelloze motoren helemaal niet meer gevolgd. Eerdere draadjes zijn van 'jaren' gelden. Daarom heb ik advies nodig om een goeie motor / esc / prop combinatie te kiezen.
Ik heb zowel 2s als 3s lipo pakketjes liggen, allen rond de 1000 mah.

Welke combinatie van de huidige motoren / regelaars en props is geschikt en wat is hierbij de beste keuze (2s of 3s)

Groeten,
Jock

Zou dit wat zijn op 2-S?

Alpha 300 (1380kv) Brushless Motor
Model #: Alpha 300 (63M12)
Kv: 1380Kv
Input Watts: 85W
Resistance: .33 ohms
Idle Current: .40A
Continuous Current: 7A
Max Burst Current: 9A
Cells Ni-Cd/Ni-MH: 6-10
Cells Li-Po: 2-3
Weight: 1.25 oz (35g)
Overall Diameter: 1.1 in (28mm)
Shaft Diameter: 1/8 in (3.17mm)
Overall Length: .85 in (23mm)

Groeten,
Jock

jep, zou kunnen, maar is veel te duur.

Ik heb deze erin, maar is eigenlijk net te licht in alle opzichten.
Hobbycity Online R/C Hobby Store : 18-11 2000kv Micro Brushless Outrunner (10g) $7.99)

Deze zou ook kunnen, en dan niks aantrekken van het propadvies en er een 5x4 of Guntherprop opzetten.
Hobbycity Online R/C Hobby Store : FC 28-05 Brushless Outrunner 1600Kv $5.95

Verschillende clubgenoten vliegen een holiday kloon en gebruiken deze motor met een 5x4 of Guntherprop.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/...e=hexTronik_24gram_Brushless_Outrunner_1500kv

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet een beetje klein?
Al zal het net zoveel of nog net meer dan een speed 280 zijn.

Ik heb een zelfbouw holyday achtig model met daarin.

Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT BS 2030 (130S) 3500kv Brushless Inrunner $16.50

18A regelaar
en 3s1300 lipo.

prop 4.1x4.1 @ 20.000 rpm.

Gaat als een speer voor een stukje schuim dan.
wel wat last van flutter :lol:

balkrechts19-3.JPG

Goed keuze zat.

Himodel motortje van 36 gram en 2200kv zal het ook leuk doen.
Toch wat minder gewicht maar wel veel meer vermogen.

Zat opties. Als je er een buitenloper in kan krijgen zou ik dat doen.

FC 2800kv motortje zit in een warbirdje en trekt circa 200 gram op 2s.

Te grote prop is ook niet mooi. Max 7" lijkt mij mooi.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Even een oud draadje, omhoog halen, heeftiemand nog een goed alternatief voor handen om een Holiday borstelloos te maken?
Ik heb bij voor keur een innerrunner oplossing maar de in deze en De in andere draadjes genoemde alternatieven zijn niet meer te krijgen

Zoek een beetje naar een speed 300 met gunther op 3s alternatief

Ja dat wist ik al, daarom zoek ik ook naar een alternatief voor dat type aandrijving zoals ik in mijn positing aangaf.

Maar Heb je enkele voorbeelden van die krachtigere en lichtere setjes die er beschikbaar zijn.... Want dat is nou precies wat ik verzoek

Zoek iets in dezelfde gewichtsklasse of ietsjes lichter en afmetingen.
Toerental rond de 2000kv en je bent klaar.
Vast zat opties in de 22mm klasse (speed 280/300)

Prop zal dan tussen de 4 en 6" zitten. Afhankelijk van type motor en kv.

Andere beredenering.
4 Watt per gram motor.
Speed 280 was zeg 8V 5A dus 40W
Dan kom je al met een motor van 10 gram weg met bijna gelijke prestaties. Dus met een motor van rond de 30 gram heb je al veel meer vermogen. Speed 280 is 43 gram dacht ik zo uit mn hoofd.

Laatst bewerkt:
Aan een 20 gram 2000kv motor 6X4 prop en 10A regelaar heb je genoeg.
Een 1000mAh lipo is veel te zwaar 350mAh 2S is genoeg.
Met de oude speed 300 motor is het een log en alleen snel te vliegen bommetje.
Vroeger kon dat niet anders maar tegenwoordig wel.;)

Ter vergelijking ik heb net een Depdart gebouwd van 3 mm depron vliegklaar 80 gram.
Motor kv 2000 10 gram 6A regelaar 300mAh lipo 2S 30-70C prop 6X3.
3 gram servos.
Die gaat al onbeperkt verticaal.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1220274

Laatst bewerkt:
off topic:
Zojuist (afgelopen week) weer met een DepDart gevlogen. Ongecompliceerd en rap maar geen hotliner. Te veel weerstand en te weinig massa. Wel leuk natuurlijk, voor heel weinig geld erg veel plezier. Jammer dat de lipo tijdens een wat ruige manoeuvre erg af vloog. Depje dwarrelde naar beneden en kwam zonder schade neer. Een kwartier later de lipo gevonden. Nu maar een extra klittenbandje toevoegen.

on topic:
Maar wie heeft er tegenwoordig nog een originele Holiday. Als je makkelijk wilt kun je de tekening van de Holidep opzoeken. Minder mooi, want een zgn. plank (of silhouet) vliegtuig maar wel lekker makkelijk bouwen en bijna net zo goed vliegend. Met de lipo en borstelloze motor vliegt een Holidep beter dan een Holiday met originele (zware) setup.

groet,

Erik

300mAh is wel heel erg weinig.
Snap best dat het wat kleiner kan maar als je het model toen vloog op bv 6x aaa 250mAh dan zat je al ruim boven dat gewicht. Dacht een gram of 70 en dan had je al een kleine accu.

Dus dingetje kan heus nog wel wat meer mee nemen.

Maar goed het is net wat je wilt. Licht fun kistje of wat zwaarder met snelheid.

300mAh is wel heel erg weinig.

Maar goed het is net wat je wilt. Licht fun kistje of wat zwaarder met snelheid.
Dat klopt de bedoeling was om er indoor mee te kunnen vliegen en dan kan hij nu moeiteloos.
Het was ook een test om iets zo licht mogelijk te bouwen te bouwen wat nog goed vliegt met een normale setup.
De Holidep heb ik ook gehad met een te dikke profiel vleugel en een platte 6mm vleugel.
De platte vleugen vloog veel beter.
Zo iets zal ik zeker nog een keer bouwen met mijn inmiddels rijkere ervaring.:)

Back