Graag Advies Welke Zeilboot

Hallo,

Ik heb diverse schepen gebouwd maar zou een zeilboot willen bouwen.

Ik ben niet van plan westrijden te gaan varen alleen voor het plezier en de boot moet dus met weinig en veel wind kunnen varen.

Ik wil de boot dan ook waterdicht hebben het moet niet zo zijn dat de boot door harde wind water kan maken.

Mijn vraag is dus wat is een geschikt model want hier heb ik totaal geen sjoegel van.

plas2jd.jpg

Op nog geen 400 meter lopen heb ik deze mooie plas tot mijn beschikking.

Gaarne een goed advies.

MvG Jan Vos

Das een lastige vraag. Mooie zeilboten zijn er genoeg.

Even een paar voorbeeldjes dan.

De Graupner Saphir
2195gr.jpg

Zijn een aantal varende exemplaren van in het bezit bij wat forum genoten. Mijn vader heeft hem ook, en ik kan niet anders zeggen als dat het een schitterend bootje is. Vaart netjes, alleen kan ik over veel wind niets zeggen. Vaders is wat voorzichtig ermee zegmaar :)

Dan mijn eigen favorite, de Libera Ocean.

zijMarin1.jpg

afb624.jpg

Foto is niet origineel, maar volgens mijn eigen inbreng. Ik vaar dit schip zelf, en ben er ERG te spreken over. Staat tegen over dat het wel aardig wat kost.

Dan de overpopulaite Micro Magic.

498-250x168.jpg

Klein, maar een geweldig scheepje om mee te varen. Kijk maar eens op de site van Micro Magic.

Ook de Robbe Comtess is een leuk scheepje.

P1001_1-1072.jpg

Vaart ook erg lekker. Deze is in het bezig van mijn broertje, en die is wat minder angstig als mijn vader. Zijn scheepje heeft ook al aardig wat weersomstandigheden gezien, en buiten dat het lood in de kiel standaard los ligt, en je dat dus wel even vast moet leggen, geen problemen mee dus.

Uiteraard zijn er nog veel meer modellen, maar over deze modellen kan ik uit ervaring praten. De rest niet.

Succes met je zoektocht. Kijk daarbij ook op de sites van graupner en Robbe.

Marco.

Tja... Als rechtgeaard Micro Magic schipper moet ik het wel roepen: de Micro Magic van Graupner!
Voordelen:
Goedkoop (da's belangrijk); voor iets meer dan 100 euro heb je je boot
Een goede beschrijving met duidelijke 1:1 tekeningen
Vaart 'als de brandweer'; zowel bij weinig wind als bij windkracht 5
Veel mogelijkheden om te 'tunen'; kortere mast en kleinere zeilen bij veel wind
Ziet er leuk uit
Nooit transportproblemen
Aan twee standaardservo's heb je genoeg om lekker te varen
Mits goed gebouwd (maar dat is jou wel toevertrouwd) waterdicht
Je hebt er meteen meer dan 1.000 potentiele vrienden bij

Nadelen:
Je raakt erdoor besmet...
Kijk eens op: http://www.micromagic.nl/forum/index.php

Andere mooie schepen:
Saphir van Graupner: iets groter en duurder, maar daar is ook een mooi model van te bouwen. Je hebt er wel een schootlier voor nodig.

Yamaha WOR 60 van Tamiya: Mooi model, vaart snel, maar is erg duur.

Seawind van Kyosho: Ongeveer een zelfde schip als de Yamaha, maar goedkoper. Heeft een betere bevestiging van de kiel, maar is qua prestaties vrijwel gelijk aan de Yamaha.

Met alle vier de boten heb ik ervaring, dus als je vragen hebt...

kan ook Basic-jolle bouwen, zie site nvm www.modelbouwers.nl(gratis tekeningen ......wel echt bouwen en pimpen

MM is ook tof goed forum met tips......

LaurenZ

Allemaal alvast bedankt voor de gegeven tips.

Houten rompen begin ik niet aan dat is verleden tijd.

Maar ik heb de Micro Magic site eens bekeken, volgens Roel kan hij wel wat wind hebben dat was ook mijn opzet.

Voor een onbenul wat zeilboten betreft kan ik het meeste leren met de Micro Magic.

Maar misschien komen er wel meer tips, transport is geen probleem Roel dat pad op de foto is nog geen 200 meter van huis.

welkom bij de MicroMagicClan....we wachten op eerste foto's van haar maidentrip.....en zien je vanzelf op een van de meetings in het land :)

LaurenZ

Jan,

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken bij een vaardag van de Micro Magic Club. Daar kan je echt een goed idee op doen.

Ik weet niet precies wanneer (Misschien is het al geweest :oops: ) maar ook de ANWB Kampioen organiseerd een dag. Daar kan je ook proefvaren met een Micro.

Dan weet je pas ECHT wat je kopen gaat.

Anders kan je altijd nog eens kijken bij de vaarverenigingen in de buurt. Ik weet bijvoorbeeld dat er bij de HMBC en bij Biddinghuizen diversen Micro's varen. Ook daar kan men je vast wel e.e.a. laten zien en voelen.

Succes ermee in ieder geval.

Marco.

De waterkampioendag is net geweest, zie www.waterkampioen.nl voor een verslag. Als je wilt weten waar de micro's varen: is te vinden op het forum van micromagic.nl, onder vaardagen. Op diverse plekken in het land wordt er 's avonds op doordeweekse dagen gevaren. Nu in het weekend wat minder, aangezien de 1:1 boten weer aandacht krijgen.

Hallo allemaal bedankt voor jullie informatie.
Helaas rij ik niet even naar Den Haag of Biddinghuizen om te zien hoe een zeilboot vaart.
Dat doe ik wel 1 : 1 hier in Groningen op het Paterswoldse meer.
Ik heb al op de diverse site's gekeken.

Ik vind zelf de mM-klasser en de A-klasser hele mooie boten, zelf heb ik een M, probleem is alleen dat ze nogal duur kunnen uitvallen en groot zijn, maar wel erg mooi!

Back