Graag commentaar modelbouwfaq

Corrien

In Memoriam
Forum veteraan
Er is een nieuwe modelbouwfaq:

[59819] delta-peak-laders

Nu ben ik uit het verleden gewend, dat er ook wat commentaar gegeven kon worden, maar dat is bij de huidige faqs niet meer mogelijk. Toch wil ik graag wat respons horen. Dus hier de vraag: zijn er nog wat op- en aanmerkingen te geven? Doe dat dan in dit draadje.

Uiteraard zijn mededelingen als 'helemaal geweldig' of 'helemaal prut' ook welkom, maar het liefst hoor ik waar dingen onduidelijk of incompleet zijn. Denk er wel om, dat de faq voor beginners is geschreven. Er is dus bewust niet ingegaan op specifieke toepassingen of op andere laadmethoden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jan, aan het begin van je verhaal zou je uit veiligheids oogpunt nog een linkje kunnen plaatsen naar de lipo draad. Dat is toch wel een wereld van verschil die door beginners weleens verkeerd wordt begrepen.

Hoi Corrien,

misschien een rare opmerking of op de foute plek maar hoe zit het met het laden van NiMh pakketten voor in zenders?

Mijn ervaring is dat die steeds sneller leeg zijn als je ze niet eens in de zo veel tijd een 3 voudige refesh / cyclen geeft om ze zo weer wat meer vermogen te geven.

Is het dan beter om ze steeds met een delta peak lader te laden of beter om ze met een "normale" lader op 180 of 500 mAh te laden?

Je FAQ is trouwens verder erg helder en goed,

André

Zenderaccu's had ik zelf nog niet aan gedacht. Daarover moet zeker wat worden geschreven. Er wordt gebroed! Nu nog even wachten tot het ei uitkomt.
Dat 1 á 2 keer per jaar cyclen van NiMH-zenderaccu's levert inderdaad meestal een duidelijke verbetering en dat behoort ook te worden vermeld.
Ik kan zelf wél reakties posten bij de faq en ik denk, dat ik een aparte posting voor zenderaccu's ga toevoegen. De faq is naar mijn zin al te lang en een aparte faq voor zenderaccu's lijkt me overdreven.

Op het oude forum was er ook een faq over loodaccu's kom die er ook weer.
Door de vele verschillende verhalen weet ik nog steeds niet hoe ik ze moet laden

groetjes bas

Dat moet je aan Robert of aan Ernst Grundmann vragen. De faq-auteurs hebben een tijd geleden van Robert de mogelijkheid gekregen om faqs uit de oude softwareversie te plukken en hiernaartoe over te hevelen. Waarom dit niet is gebeurd is mij niet bekend. Er zijn trouwens ook faqs van andere auteurs nog steeds niet teruggekomen.

Er is nogal wat vraag naar die stukjes dus ben ik de "oude" teksten door aan het lezen en ga ze zo nodig aanpassen. Daarna zal ik ze weer plaatsen. Het kan nog wel even duren maar er wordt aan gewerkt.

Hallo,

in de FAQ staat dat nihm cellen niet lager dan 0,9V ontladen mogen worden. Ik heb hier een Robbe power peak fun duo power. En die ontlaad dus tot +-0,8V per cel. Zodra ontladen klaar is, begint ie gelijk met druppelladen, waardoor spanning weer aardig snel boven de 0,9 per cel komt.

Is dit een gebrek van deze lader? Ik zou het dan slordig vinden dat ze niet apart voor nihm en nicd een minimale spanning hebben ingesteld

Heerlijk zo'n helder overzicht. Ik heb al heel wat zitten lezen op het forum om dit allemaal te weten te komen. Veel wist ik dus al, maar zo'n overzicht is compleet, helder en basic.

De stukjes van de oude FAQ over de NiCad, NiMH en loodaccu alsmede over de besturingsapparatuur komen weer terug. Ik ben ze aan het nakijken en eventueel aanpasen en zal ze zo spoedig mogelijk weer plaatsen.
Helaas durf ik niet te voorspellen hoe snel "zo spoedig mogelijk" is maar ik doe m'n best. :)

Ik heb hier een Robbe power peak fun duo power. En die ontlaad dus tot +-0,8V per cel. Zodra ontladen klaar is, begint ie gelijk met druppelladen, waardoor spanning weer aardig snel boven de 0,9 per cel komt.
Als de spanning direkt na het ontladen weer boven 0,9 Volt per cel wordt gebracht is er niets aan het handje.

Back