graag hulp bij aanschaf FP heli

de solo 270 was donderdag binnen, ik was vrijdag avond pas thuis en heb hem nu dus pas uitgepakt.
het ziet er echt heel mooi uit, ik heb ook al een 1ste lipo leeggevlogen, nou ja vliegen,
ik moet eerst nog het nodige instellen want hij gaat af en toe een kant uit die ik niet wil, maar dat moet toch lukken zou ik denken.
ik had er alleen 2 Storm lipos bij besteld, zoals helipal ook op zijn site aanbied, maar die passen niet echt.
deze ruilen ze nu om voor de originele, ze hebben op hun site nu ook bij de storm lipos gezet dat de zeer moeilijk passen, dus dat is wel aardig.
het motertje loopt als een zonnetje jongen wat een verschil met mijn symaatje, maar daar heb ik het wel een beetje van geleerd.

grfr

Neem de tijd om te trimmen, eenmaal goed getrimd, en op ooghoogte vliegend, in een niet te kleine kamer (luchtwervelingen) moet hij makkelijk op zijn plek blijven hangen. Trim als eerste de staart, zodat de heli niet meer om zijn as draait, en pas daarna vooruit/achteruit en zijdelings.

tjonge wat is dat moeilijk, ik ben gewend om met de syma links gas te geven en rechts te sturen, maar nu moet ik links gas geven en sturen, dat is een hele omschakeling!!!!
maar langzaam maar zeker gaat het.
hij gaat alleen niet zo snel voorwaarts, wel als je een klein beetje een bocht maakt dan gaat ie als een raket!!

tjonge wat is dat moeilijk, ik ben gewend om met de syma links gas te geven en rechts te sturen, maar nu moet ik links gas geven en sturen, dat is een hele omschakeling!!!!
hij gaat alleen niet zo snel voorwaarts, wel als je een klein beetje een bocht maakt dan gaat ie als een raket!!

Haha ik ken je gevoel, toen ik van mijn 3 channel U802 overging op mijn Lama V3 was dat in het begin ook erg vervelend, maar nu ben ik het wel gewend, en ben ik begonnen met een FP heli, waarvan ik de rotorhead heb gebroken, en nu wacht op een nieuwe :help: Wat is het toch een leuke hobby :cool::Fade-color

Klopt, dat is even wennen, om 4 functies met 2 sticks tegelijk te besturen. Rustig aan, zorg dat je heli goed getrimd is, zodat hij goed blijft hangen als je de sticks los laat (behalve het gas natuurlijk) en dan stapje voor stapje.

Standaard is de 270 niet al te snel, zeker niet als je hem op beginnerstand hebt (halve cirkel in het display) maar ook op de geavanceerde stand. Als je later sneller wilt, zou je kunnen overwegen om de ontvanger te vervangen door die van de Solo Pro V, die heeft meer uitslag op de servo's. Tot nu toe heb ik niet kunnen ontdekken waarom de uitslag zo beperkt is gehouden op de 270, er is geen mechanische reden om die in te perken, er gaat niets aanlopen als je er een Solo Pro V ontvanger in zet, en de heli wordt er een stuk sneller van.

Misschien is het mogelijk om de uitslag via de zender te vergroten, maar tot op heden is niet bekend hoe. Aan de andere kant was dat bij de voorganger ook een hele tijd niet bekend, dus wie weet.

6 kanaals

Klopt, dat is even wennen, om 4 functies met 2 sticks tegelijk te besturen. Rustig aan, zorg dat je heli goed getrimd is, zodat hij goed blijft hangen als je de sticks los laat (behalve het gas natuurlijk) en dan stapje voor stapje.

maar hoe gaat dat dan eigenlijk met een 6 kanaals welke functies zitten dan waar op de zender, en 3D hoe zit dan dan eigenlijk.

grfr

5e kanaal is de gyro, daar blijf je tijdens de vlucht meestal vanaf. De 270 is trouwens in principe 5 kanaals, alleen kun je de gyro niet aanpassen tijdens het vliegen.

6e kanaal is de instelhoek van de bladen, oftewel pitch. Daarbij heb je de keuze in middels een mix de instelhoek mee omhoog te laten gaan met het gas, of het gas vast te zetten op een bepaald toerental, en de gasknuppel alleen de instelhoek te laten bepalen. Dan is ook op de kop vliegen mogelijk.

Ik moet wel zeggen dat je van zo'n mini helietje als een 270 wel neuroot wordt, want zijn die dingen onrustig zeg. een soort muggen. rustig vliegen is wel heel erg moeilijk want hij wil het liefst snel van links naar rechts en van voor naar achter.
landen en opstijgen is bijzonder moeilijk want rustig landen is bijna niet te doen, hij komt te snel naar beneden of blijft boven en dat is met de gas bijna niet te regelen. opstijgen is zeker een kunst apart met de solo 270. je moet flink gassen en meteen vooruit, want als je langzaam wilt opstijgen vliegt hij opzij weg, dat zal wel het grondeffect zijn. Het zijn een soort acrobaten en meestal breken die wat in het begin, dus ik ook, het landingsgestel op 3 plaatsen en de flybar en dat laatste is niet echt leuk want die is nog niet op voorraad. ik heb hem gelijmd maar dat bleef maar even zitten bij een iets te harde landing brak hij weer af.
Dus ik ga maar eens een rustigere heli opzoeken en een die niet van plastic is maar aluminium, zoiets als een kds of trex 250. dat zou toch rustiger moeten vliegen?

Ik denk dat je of in een te kleine ruimte vliegt of te dicht bij de grond, zodat er veel wervelingen zijn doordat de heli de lucht in de ruimte verplaatst. Hij zou zo stabiel moeten vliegen dat je de zender rustig even op tafel kan leggen, een slokje water nemen, en verder kan vliegen. Heb je wel tijd genomen om hem te trimmen? Het feit dat opstijgen ook zoveel moeite kost, doet me vermoeden van niet. Of er is vanaf het begin iets niet helemaal in orde geweest in de rotorkop, de 270 is normaal gesproken een zeer stabiele heli, met een rustiger hover dan elke andere heli die ik tot nu toe gevlogen heb, bijna op Syma S107 niveau.

De flybar is trouwens op een andere manier beter te repareren. Eerst de breuk netjes lijmen, en dan de buitenkant van een theezakje nemen, daar dunne stroken van knippen, en die om de breuk wikkelen, als een soort van "verbandje". Dan dit nat maken met dunne secondenlijm, zodat het "verband" hard wordt. Dat zou moeten helpen.

Aluminium is trouwens niet de oplossing, dat verbuigt bij een crash, en breekt dan vaak als je het terug buigt. Een Trex250 lijkt me niet echt een handige keuze, heli's in die klasse zijn vaak erg rap, en de hogere headspeed zal ook niet helpen.

ik vlieg in een ruimte van ±100m2, maar ik denk dat ik hem inderdaad wel beter zal moeten trimmen.
De flybar is wel op een heel vervelende plaats gebroken nl. vlak bij de hoofdas net naast dat bolletje waar een verbindingkje op zit naar de rotorbladen.
maar ik ga het morgen nog eens proberen en dan met een theezakje, misschien gaat het toch lukken. dank je wel voor de tip.

ik vlieg in een ruimte van ±100m2, maar ik denk dat ik hem inderdaad wel beter zal moeten trimmen.
De flybar is wel op een heel vervelende plaats gebroken nl. vlak bij de hoofdas net naast dat bolletje waar een verbindingkje op zit naar de rotorbladen.
maar ik ga het morgen nog eens proberen en dan met een theezakje, misschien gaat het toch lukken. dank je wel voor de tip.

Dat lijkt me dan voldoende ruimte om geen extreem last van turbulentie te hebben, kunnen we dat uitsluiten. Bij trimmen, zorg eerst dat de heli niet om de verticale as meer draait, dus eerst de staart zo goed mogelijk stil zetten. Pas daarna de andere bewegingsassen, vooruit/achteruit en zijdelings.

De plek waar je flybar is gebroken is blijkbaar het zwakste punt. Ik heb van 2 anderen gehoord dat ze hem daar hebben gebroken. Waarom de flybar nog niet los leverbaar is, geen idee. Zelfs de staart is in 2 kleuren leverbaar, terwijl standaard de heli met dezelfde staartvin wordt geleverd, ongeacht de kleur van de canopy.

Back