Graag info over paar modellen ????

brutus
een os met loterle loopt perfect .
in duitsland is het eerder regel dan uitzondering . het zit hem in de os carberateur , die werkt niet goed als er geen nitro inzit , de oudere os carberateurs deden het vanaf 15 % en tegenwoordig schijnt 5% genoeg te zijn .
met een loterle heb je geen nitro nodig , zonder nadelen , op de nadelen die je al aangaf na dan [afstelling-gevoeligheid , minder power ]

over die heckrotor ; het is echt zo , ik heb de hele boel bij elkaar gepakt , en ben nummers op gaan schrijven , ingeleverd bij hobma , en een prijs gehoord .
het was wel een worst crash possible , de heck was in de rotor gekomen , het huis was ingedeukt , en alles erin zat vast , moest dus ELK onderdeel opschrijven , tot en met die made schroefjes toe !
er was niets anders voor te krijgen dan louter losse onderdelen , heb ik nog nagevraagd bij dorpsgenoot [ toen nog] joop van lendt .

het kan veranderd zijn ondertussen , dit was 2006 .
maargoed , dat is verleden tijd .
btw , heb jy ook 15 cc in 1 van je helis zitten , maw , ik zag dat rossi een 91er motor heeft tegenwoordig , is dat wat ? is dat nog een abc motor principe zoals de 10/11.5 cc waren ?
mvg ferry
 
brutus
een os met loterle loopt perfect .
in duitsland is het eerder regel dan uitzondering . het zit hem in de os carberateur , die werkt niet goed als er geen nitro inzit , de oudere os carberateurs deden het vanaf 15 % en tegenwoordig schijnt 5% genoeg te zijn .
met een loterle heb je geen nitro nodig , zonder nadelen , op de nadelen die je al aangaf na dan [afstelling-gevoeligheid , minder power ].....

Of een motor nu wel of geen nitro nodig heeft wordt NIET bepaald door de carburateur maar door de motor. De eindcompressie is hiervoor de grootste bepalende factor. Wanneer je een motor hebt die gemaakt is om met nitro te draaien dan zal een andere carburateur niet helpen om die motor op nitro loze brandstof te laten draaien.
Je kan het vergelijken met automotoren die op normale of super benzine draaien. Een auto die op super MOET draaien zal op normale benzine rot draaien. Hij zal sputteren, terugslaan en in het ergste geval zelfs beschadigd kunnen raken. Ook zal hij zijn maximale vermogen niet kunnen leveren. Een andere carburateur zal daar totaal geen oplossing voor zijn!
Lees het stukje van Arjen van Viegen maar eens door dan weet je wat nitro wel en niet doet.
Heb je een motor die zonder nitro goed kan draaien maar dan moeilijk af te stellen is dan kan een andere carburateur daar wel bij helpen. De zeer simpele carburateurs zoals op heel veel motoren wordt gebruikt kunnen erg lastig af te stellen zijn om over het hele bereik optimaal te werken. Vooral bij heli's komt het vaak voor dat je niet constant volgas draait maar ergens rond 60% of misschien 75%. Daar zijn andere carburateurs voor ontwikkeld zoals de OS met drie naalden of die Lotterle.
Dat je met een gewone carburateur en het gebruik van nitro ongeveer hetzelfde effect hebt komt doordat de afstelling van het brandstof/lucht mengsel een stuk minder krities wordt door die (flinke) hoeveelheid nitro. Die nitro wordt dus gebruikt om ook een niet optimale verhouding tussen brandstof en lucht toch goed te kunnen ontsteken en verbranden.
Een motor die ontwikkeld is voor geen of geringe hoeveelheden nitro kan met een standaard carburateur lastig af te stellen zijn om over het gehele bereik goed te draaien. Toevoegen van een beetje nitro kan dat verbeteren. Het gebruik van een speciale carburateur kan dat ook.
Een motor die ontwikkeld is voor flinke hoeveelheden nitro zal met een standaard carburateur prima af te stellen zijn om over het gehele bereik goed te draaien. Laat je de nitro achterwege dan zal de motor ronduit rot lopen. Het gebruik van een speciale carburateur zal dat NIET verbeteren alleen nitro of nitro (echte) vervangers kunnen dat.
Dat laatste zal je hier in Europa echter niet zo gek vaak meemaken. Veruit de meeste motoren die hier op de markt komen zijn gemaakt om zonder of slechts met geringe hoeveelheden nitro te draaien. Alleen hele speciale motoren (pilonracers b.v.) zijn voor grote hoeveelheden nitro gemaakt. Die zullen zonder nitro niet of heel beroerd draaien onafhankelijk van de gebruikte carburateur.
 
ernst , komt er dus op neer dat een os motor , met een carberateur die zonder nitro zn werk doet , gewoon goed draait .
de compressie , oftewel het ontstekingstijdstip , is met chims af te stellen [worden dan ook bij een nieuwe motor bijgeleverd ] . alsook met bijbehorende de gloeiplug .
in duitsland vliegen 95 % van alle henseleit piloten alsook vele aziatishe piloten , en zeker de vario piloten zonder nitro .
dit gaat prima .
dus het is geen discussie of je een heli motor [os] zonder nitro kan laten draaien .
dat mijn motorfiets het niet doet op nitro , ja dat ben ik wel met je eens ;]
mvg ferry
 
Back
Top