graag info voor opbouw van cat

Hallo speed skippers,

ik ben helemaal weg van twin motor cats, maar heb er zelf nog geen.
ik hab al eens naar prijzen gekeken, maar modellen van ongeveer 1M zijn me eerlijk gezegd wat te duur ( 6-700€ +)
dus dacht ik het volgende:
ik heb nog 2 motors liggen:
Motor B3656/04
KV(rpm/v) 2600

Power(W) 1390
Wire Winds 4
Resistance(mO) 10
Idle Current(A) 5.3
Shaft diameter A(mm) 5
ESC(A) 120
Motor length B(mm) 57
Cells Ni-Cd/Ni-MH 9-15
Motor diameter C(mm) 36
Cells Li-Po 3-5
Total length E(mm) 69
en 2 esc´s:
Turnigy marine 120A ( hobbyking)

dus dat scheelt al in kosten.
is het een goed idee om dat allemaal hier in te bouwen? :
36" RC EP Epoxy Fiberglass Twin Power Crown Godspeed-U Catamaran ARR Racing Boat - ARR (without Motor) - RC Boats
het ziet er me een strak bootje uit, behalve dan de speelgoed propellers.
En 104$ + 50$ porto lijk me ok.
Als ik alles apart zou kopen ( romp, flex as, roer stinger enz) kom ik een heel stuk duurder uit. Maar is het allemaal ook redelijk?
Cheerz
SkiD

Hallo SkiD,

Ik neem aan dat je youtube al hebt nagezocht op varende voorbeelden van dezelfde boot?
Deze lijkt me een goed voorbeeld:
g5eEis2zCKQ[/media] Hobbies 36 twin cat brushless turns into submarine - YouTube
Met bijna 33000 toeren onder last schiet het lekker op.

Als je de motoren vergelijkt met de specs die jij geeft, dan valt op, dat jouw motoren erg kort zijn t.o.v. de 3674 motoren uit het filmpje.

Als je de motoren op 4S laat draaien heb je bijna 35000 toeren onder last, maar je stroom zal hoger liggen dan bij de vierpool leopards en je zult niet dezelfde grootte prop kunnen draaien, ik denk, dat je rond de Ø36 mm zult uitkomen.

De T-120's zijn zwaar genoeg.

De rompen van R2 zijn gemaakt van Vinylester en kunnen wel wat versteviging gebruiken, glas- of carbonweefsel en epoxy.
De hardware is bruikbaar, goed blijven smeren en uiteraard andere props gebruiken, die plastic props houden het niet lang vol boven de 30000 toeren.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,
bedankt, dat filmpje had ik nog niet gezien, gaat best hard.

wat bedoel je met dat mijn motoren "kort zijn"? ik dacht dat het om de KV en de kracht ( W) gaat, heeft de motor lengte ook al invloed op iets?

Ik ben wel van plan op 4s te varen, kom dus onder last op zo´n 34000 rpm, ik hoop dat de graupner karbon propeller dat uithouden, want eerlijk gezegd vind ik alu propellers te duur voor all het werk dat je er nog aan hebt met balanceren enz, en ik heb dat nog nooit gedaan. lijkt me niet makkelijk.

ik heb ook nog nooit gehoord van vinylester, en heb absoluut geen ervaring met het werken met epoxy ed. hoe noodzakelijk is het om zo´n romp te verstevigen?
Kan je ook bouw schuim gebruiken? dan heb je versteviging en pool noodle in een....

gr. SkiD

Verstevigen is zeker aan te raden . Zeker op de naden. Als je met flinke snelheid een Flip maakt zal die open kunnen barsten en dan kost het alleen maar meer geld ivm kapotte elektronica. Of erger dat is op de bodem ligt.

Groet danny

wat bedoel je met dat mijn motoren "kort zijn"? ik dacht dat het om de KV en de kracht ( W) gaat, heeft de motor lengte ook al invloed op iets?
Hallo SkiD,

Hoe langer de motor/rotor, hoe groter het koppel, hoe groter de prop die de motor kan draaien zonder dat de motorstroom zo hoog wordt dat oververhitting op de loer ligt.
Als ik zoek op jouw motorgegevens, dan komt google met deze motor, is dat de jouwe?
Leadershobby.com - Radio Control Hobby Parts Online Retailer and RC Parts distributor
Het verschil in koppel is ruwweg 25%, waarbij de EMS motoren tweepool zijn en de Leopard uit het filmpje vierpool motoren, het verschil in koppel tussen een tweepool en een vierpool is aanzienlijk, weet ik uit eigen ervaring.

Dit is de Leopard motor uit het filmpje:
LEOPARD Boat 3674 KV1650 4 Poles Brushless Motor IM110 - Sensorless Brushless Motor - Brushless Motor & Accessories - RC Car & Parts
Met 2400W bijna twee keer zoveel vermogen als jouw motoren.
Ook draait een vierpool aanmerkelijk koeler dan een vierpool, dit vanwege het hogere rendement.

Ik ben wel van plan op 4s te varen, kom dus onder last op zo´n 34000 rpm, ik hoop dat de graupner karbon propeller dat uithouden, want eerlijk gezegd vind ik alu propellers te duur voor all het werk dat je er nog aan hebt met balanceren enz, en ik heb dat nog nooit gedaan. lijkt me niet makkelijk.
Ik schat in, dat je met de EMG motoren amper boven de 30.000 toeren onder last zult komen, dus de Graupner props zullen het wel overleven, die gaan voornamelijk stuk, als de boot over een golfje springt en de motoren kortstondig onbelast hun maximale toerental halen (38480 rpm); als de props met die toeren het water raken ben je wel één of meerdere bladen kwijt.

ik heb ook nog nooit gehoord van vinylester, en heb absoluut geen ervaring met het werken met epoxy e.d., hoe noodzakelijk is het om zo´n romp te verstevigen?
Kan je ook bouw schuim gebruiken? dan heb je versteviging en pool noodle in een....
gr. SkiD
Vinylester is een snel uithardende polyestersoort, die de Chinezen graag gebruiken, omdat je de romp relatief snel uit de mal kunt halen (= hoge productie).
Het ontstane laminaat is echter nogal week en vooral zo'n vierkante bak als een cat zal torderen als een gek, iets wat het vaargedrag niet ten goede zal komen, om het eens voorzichtig uit te drukken...

De meeste vaarders zullen de tunnel en de sponsons van een extra laag glas- of carbon weefsel en epoxy voorzien, teneinde de romp veel stijver te maken.

Het werken met epoxy is niet moeilijk, lees je goed in en doe wat proefstukjes vóór je aan de romp gaat werken.
Bouwschuim en/of poolnoodles is extra drijfvermogen, dat voegt geen structurele stijfheid toe.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

bedankt weer een hoop goede informatie!
de motoren zijn inderdaad EMS motoren, die zijn een stuk goedkoper als Leopard ed merk motoren.
dus om zo meer W, om zo groter de propeller kan?
ik heb ze om kosten te sparen, maar zo langzaam ben ik aant leren dat het misschien beter is om meer te investeren om dan materiaal te hebben waar je niet zo vlug grijze haren van krijgt. Het is natuurlijk een hobby maar ik wil er geen 1000den €€€ insteken...

ik denk dat 2 motore die rond de 30000rpm zitten de cat wel snel genoeg zal gaan, ik ben nog geen ervaren pilot dat ik een boot die 100 km/u gaat netjes op het water kan houden... ik mik ergens tussen 65 en 80 km/u. kan dat lukken met deze set up?

en all die dingen als epoxy en glasvezel, waar haal ik die? komen die uit de auto bouw? of heeft de gewone doe het zelver die te koop, online is niet echt een optie wand ik heb veel uitleg nodig, en wil ook zeker zijn dat alles net elkaar kan werken.

MVG
SkiD

ok thanx...
zal ik zeker doen als ik zover ben, en dan maak ik ook wa fotos van de mislukkingen ... lol
word iets voor de zomer omdat ik in mijn hobby hok geen verwarming heb.

Trouwens vraagje, met dit soort weer, kan ik mijn bootjes daar liggen laten, kan glasvezel en abs tegen vrieskou? Lipos en esc´s? laders ed?

MVG SkiD

Back