Graag wat info!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door DioM, 25 jul 2019.

  1. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hallo ,Ik zal me maar even voorstellen ik ben Dim uit Amsterdam en liefhebber van bijna alles wat met de combinatie water en wind te maken heeft

    Nu ben ik sinds 2006 de eigenaar van deze oude M , ik heb hem overgehouden aan een klus waar ik haar toen in de garage tussen troep zag staan.
    [​IMG]
    Het was ooit een oranje romp kale alu mast /giek en de blauwe zeilen
    waren toen al versleten.
    Ik heb haar toen vaarbaar gemaakt (rvs lasdraad als stagen roerblad van een of andere graupner, hitech winch en dek vlak gemaakt (had geen deksel en rand was op)).
    En er zelfs nog de midden pagina van het Parool mee gehaald!
    [​IMG]

    Af gelopen winter was ik een paar weken aan huis gebonden en omdat ik me altijden irriteerde aan de zeilen ,ben ik maar begonnen aan een nieuwe set .
    En omdat ik toch bezig was een nieuw gelagerd lummel beslag met op/neerhaler en nieuwe stagen en een nieuw groter roerblad
    Nu zeilt ze al stukken beter!

    Maar ik wil graag wat meer info over deze M dit zijn de "originele zeilen "
    [​IMG]
    Dit zat er ook nog bij
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dus wie kan me wat meer vertellen

    Groeten Dim
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2019
  2. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
  3. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
  4. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
  5. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Flinke hellingshoek bij nauwelijks wind zeg!
    Als je toch gaat verbouwen zou ik , behalve aan andere stagen ook maar eens aan een grotere/langere bulb denken eventueel in combinatie met een langere vin.
    De huidige vin ziet er eerlijk gezegd wat magertjes en gedateerd uit.
     
  6. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Een andere fin/bulb gaat lastig worden zijn jammer genoeg niet demontabel. (En deze heeft +/_ 40cm diepgang )

    En om eerlijk te zijn ga ik er niet veel grote aanpassingen meer aan doen, dan bouw ik wel een nieuwe (als mn huidige projecten af zijn (2 iom's/ Yamaha rtw opkappertje))
    Ben alleen erg benieuwd naar het type en het bouwjaar.
    En alle info is welkom

    Groeten Dim
     
  7. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
  8. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Hallo Dim

    Leuk om jouw boot te zien.
    Mijn eerste M- klasser was de NL96. Ik kocht haar, gebruikt, in 1979.
    Heb haar direkt gemoderniseerd toen. Nieuwe Bantock masten en zeilen.
    De kiel erafgezaagd en een nieuwe gemaakt van een hard aluminium plaat, met hout bekleed en in profiel geschuurd.
    Werd in mijn eerste jaar meteen Nederlands kampioen bij heel weinig wind.
    Mijn boot was een Flipper ontwerp; jouw boot heeft er wel wat van weg, maar kan het niet goed op de foto’s zien.
    Zou zeggen dat deze boten uit begin 70-er jaren stammen.

    Tom Koornhof, ook op dit forum, is de klasse meter en heeft mogelijk meer informatie.

    Groet
    Wim
     
  9. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
  10. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik ga zoeken in mijn mappen
    als ik het goed ziet moet het zeil no NL 86 zijn
     
  11. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik ben gelijk gaan zoeken want het regent toch
    Het wordt weer een verhaal
    1 Het zeilno behoorde aan Jan Jutte die zeilde toen in die tijd met een Flipper en deze romp zeilde in die tijd zeer goed dat was wat Wim vertelde in de jaren 70 of wel 1975 tot later
    Jan zeilde met dat ontwerp maar hij had een zeil vriend Henk v Dijk uit Rotterdam die maakte ook rompjes en die twee zagen wel wat in het ontwerp wat veranderd moest worden het voor schip moest veranderen
    En daar had Henk geen moeite mee veranderde het model met een scherper voor schip en nog een paar dingen na 14 dagen was er een nieuw ontwerp op het water
    2 Er waren 2 rompen gebouwd de een heet Robbendoes en de ander heet Rakker
    Meetbrief NL 86 is van 20-02-77 maar dat zeil no behoorde eerst bij een ander ontwerp de Ashanti ook van Jan Jutte

    Dat zijn mijn gegevens
     
  12. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Tom heel erg bedankt voor de info , dit zijn leuke weetjes.
    Ik zie in het zeil nummer idd 86 maar de 6 is blijkbaar ook een 2 geweest dus 82 kan ook nog.

    En die 14 dagen bouwtijd dat zou heel goed kunnen de binnen kant van de romp heeft nl niet de netste afwerking.

    Maar ik ben er al jaren erg blij mee en zeil er de laatste tijd weer regelmatig mee in de Amsterdamse wateren.
    En ze heeft de hobby weer aangewakkerd ben nu druk met de bouw van een Goth iom en het opknappen van een yamaha rtw
     
  13. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    IK ga kijken naar het zeilno NL 82
    het grootte nadeel is dat op de meetbrief toen geen ontwerp stond vermeld
     
  14. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik heb de meetbrief gevonden van de NL 82 hij is Hein Harmsen van der Beek deze woonde toen in Westzaan de meetbrief is uitgegeven in 1977
    ik heb een vraag zou je een foto kunnen plaatsen maar dan lager dat we beter de romp kunnen zien als ik het goed bekijkt dan is de kiel van een Flipper
    gr Tom
     
  15. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Tom wederom bedankt, ik heb toen (2006) de romp/mast/zeilen en wat losse gedemonteerde onderdelen in de romp in Amstelveen gevonden dus West Zaan zou ook goed kunnen.


    De eigenaar waar ik de boot vond was helaas net overleden en zijn vrouw wist er niet veel van .Hij had deze en een zeilklare Mmagic en was denk ik bezig met deze er zaten nl wat zelf gemaakte onderdeeltjes bij duidelijk van een andere kwaliteit dan de "originele " onderdelen

    Groeten Dim
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2019
  16. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam

    Het originele giek beslag had te veel speling ,dus van de winter een gelagerd exemplaar gemaakt , die originele van de fok is erg mooi gemaakt en spelings vrij

    Het middelste originele onderdeeltje zal wel bij de mast voet horen ?? Geen idee wat het is en of doet (afstelling mastvoet??)
     
  17. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Het is jammer dat in die tijd het ontwerp naam op de meetbrief staat wat nu wel het geval is
    het is in die tijd dat het radio zeilen flink ging groeien en dat de boten meestal de eerste boot was voor de zeiler
    Ik weet wel dat Hein Harmsen van der Beek later uit Engeland de bekende Trapper haalde van Tonny Abel die ging toen erg snel er waren toen een paar zeilers die er ook een kochten via Hein Johan Jacobs was er een van toen in die tijd
    Je heb golven van ontwerpen gehad er was een tijd dat Engelse ontwerpen goed gingen toen had je een paar Zweedse rompen die goed gingen de Circus MK 2 waar ik ook mee zeilde en toen kwamen de Franse zeilers weer naar voren op kampioenschappen de bekende is de Cedar Club
    Het leuke is dat bij het laatste Engels kampioenschap een ontwerp ik denk wel 15 jaar oud 3 is geworden Starkers van David Creed dit ontwerp is wel steeds een klein beetje aangepast
     
    Ard vindt dit leuk.
  18. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Mijn M-klasse heeft een steekmast en alleen een achterstag.
     
  19. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik weet niet welke M klasse in je bezit is maar het kan
    maar die masten zijn wel van carbon pijp en een stuk sterker 15 mm onder stuk en het boven stuk is rond de 10 of 8 mm
     
  20. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ja zoiets heb ik idd de romp is ook van carbon.
     

Deel Deze Pagina