Hallo ,Ik zal me maar even voorstellen ik ben Dim uit Amsterdam en liefhebber van bijna alles wat met de combinatie water en wind te maken heeft Nu ben ik sinds 2006 de eigenaar van deze oude M , ik heb hem overgehouden aan een klus waar ik haar toen in de garage tussen troep zag staan. Het was ooit een oranje romp kale alu mast /giek en de blauwe zeilen waren toen al versleten. Ik heb haar toen vaarbaar gemaakt (rvs lasdraad als stagen roerblad van een of andere graupner, hitech winch en dek vlak gemaakt (had geen deksel en rand was op)). En er zelfs nog de midden pagina van het Parool mee gehaald! Af gelopen winter was ik een paar weken aan huis gebonden en omdat ik me altijden irriteerde aan de zeilen ,ben ik maar begonnen aan een nieuwe set . En omdat ik toch bezig was een nieuw gelagerd lummel beslag met op/neerhaler en nieuwe stagen en een nieuw groter roerblad Nu zeilt ze al stukken beter! Maar ik wil graag wat meer info over deze M dit zijn de "originele zeilen " Dit zat er ook nog bij Dus wie kan me wat meer vertellen Groeten Dim
15640487010321068755520554657100 door DioM geplaatst op 25 jul 2019 om 12:02 20190702_224010 door DioM geplaatst op 25 jul 2019 om 12:17 15640502661112705780146405351863 door DioM geplaatst op 25 jul 2019 om 12:25 15640502661112705780146405351863 door DioM geplaatst op 25 jul 2019 om 12:25
15640502794617954945099020997089 door DioM geplaatst op 25 jul 2019 om 12:25 15640498790246404278923460708777 door DioM geplaatst op 25 jul 2019 om 12:25 15640525738971478616086527653688 door DioM geplaatst op 25 jul 2019 om 13:03 15640498591225007573287557877243 door DioM geplaatst op 25 jul 2019 om 12:25
Flinke hellingshoek bij nauwelijks wind zeg! Als je toch gaat verbouwen zou ik , behalve aan andere stagen ook maar eens aan een grotere/langere bulb denken eventueel in combinatie met een langere vin. De huidige vin ziet er eerlijk gezegd wat magertjes en gedateerd uit.
Een andere fin/bulb gaat lastig worden zijn jammer genoeg niet demontabel. (En deze heeft +/_ 40cm diepgang ) En om eerlijk te zijn ga ik er niet veel grote aanpassingen meer aan doen, dan bouw ik wel een nieuwe (als mn huidige projecten af zijn (2 iom's/ Yamaha rtw opkappertje)) Ben alleen erg benieuwd naar het type en het bouwjaar. En alle info is welkom Groeten Dim
2007 oude zeiltjes door DioM geplaatst op 25 jul 2019 om 18:05 2007 ouderkerker plas met de oude zeilen
Hallo Dim Leuk om jouw boot te zien. Mijn eerste M- klasser was de NL96. Ik kocht haar, gebruikt, in 1979. Heb haar direkt gemoderniseerd toen. Nieuwe Bantock masten en zeilen. De kiel erafgezaagd en een nieuwe gemaakt van een hard aluminium plaat, met hout bekleed en in profiel geschuurd. Werd in mijn eerste jaar meteen Nederlands kampioen bij heel weinig wind. Mijn boot was een Flipper ontwerp; jouw boot heeft er wel wat van weg, maar kan het niet goed op de foto’s zien. Zou zeggen dat deze boten uit begin 70-er jaren stammen. Tom Koornhof, ook op dit forum, is de klasse meter en heeft mogelijk meer informatie. Groet Wim
Hoi Wim Kijk zo kom ik wat verder Qua romp lijkt het idd een flipper alleen met een andere kiel 003 door DioM geplaatst op 25 jul 2019 om 23:13 Groet Dim
Ik ben gelijk gaan zoeken want het regent toch Het wordt weer een verhaal 1 Het zeilno behoorde aan Jan Jutte die zeilde toen in die tijd met een Flipper en deze romp zeilde in die tijd zeer goed dat was wat Wim vertelde in de jaren 70 of wel 1975 tot later Jan zeilde met dat ontwerp maar hij had een zeil vriend Henk v Dijk uit Rotterdam die maakte ook rompjes en die twee zagen wel wat in het ontwerp wat veranderd moest worden het voor schip moest veranderen En daar had Henk geen moeite mee veranderde het model met een scherper voor schip en nog een paar dingen na 14 dagen was er een nieuw ontwerp op het water 2 Er waren 2 rompen gebouwd de een heet Robbendoes en de ander heet Rakker Meetbrief NL 86 is van 20-02-77 maar dat zeil no behoorde eerst bij een ander ontwerp de Ashanti ook van Jan Jutte Dat zijn mijn gegevens
Tom heel erg bedankt voor de info , dit zijn leuke weetjes. Ik zie in het zeil nummer idd 86 maar de 6 is blijkbaar ook een 2 geweest dus 82 kan ook nog. En die 14 dagen bouwtijd dat zou heel goed kunnen de binnen kant van de romp heeft nl niet de netste afwerking. Maar ik ben er al jaren erg blij mee en zeil er de laatste tijd weer regelmatig mee in de Amsterdamse wateren. En ze heeft de hobby weer aangewakkerd ben nu druk met de bouw van een Goth iom en het opknappen van een yamaha rtw
IK ga kijken naar het zeilno NL 82 het grootte nadeel is dat op de meetbrief toen geen ontwerp stond vermeld
Ik heb de meetbrief gevonden van de NL 82 hij is Hein Harmsen van der Beek deze woonde toen in Westzaan de meetbrief is uitgegeven in 1977 ik heb een vraag zou je een foto kunnen plaatsen maar dan lager dat we beter de romp kunnen zien als ik het goed bekijkt dan is de kiel van een Flipper gr Tom
Tom wederom bedankt, ik heb toen (2006) de romp/mast/zeilen en wat losse gedemonteerde onderdelen in de romp in Amstelveen gevonden dus West Zaan zou ook goed kunnen. 20190807_121814 door DioM geplaatst op 7 aug 2019 om 12:25 20190807_121850 door DioM geplaatst op 7 aug 2019 om 12:25 20190807_122118 door DioM geplaatst op 7 aug 2019 om 12:25 20190807_122227 door DioM geplaatst op 7 aug 2019 om 12:25 20190807_122258 door DioM geplaatst op 7 aug 2019 om 12:25 De eigenaar waar ik de boot vond was helaas net overleden en zijn vrouw wist er niet veel van .Hij had deze en een zeilklare Mmagic en was denk ik bezig met deze er zaten nl wat zelf gemaakte onderdeeltjes bij duidelijk van een andere kwaliteit dan de "originele " onderdelen 15640534240237771476421645904058 door DioM geplaatst op 25 jul 2019 om 13:17 Groeten Dim
20190807_130040 door DioM geplaatst op 7 aug 2019 om 13:06 Het originele giek beslag had te veel speling ,dus van de winter een gelagerd exemplaar gemaakt , die originele van de fok is erg mooi gemaakt en spelings vrij Het middelste originele onderdeeltje zal wel bij de mast voet horen ?? Geen idee wat het is en of doet (afstelling mastvoet??)
Het is jammer dat in die tijd het ontwerp naam op de meetbrief staat wat nu wel het geval is het is in die tijd dat het radio zeilen flink ging groeien en dat de boten meestal de eerste boot was voor de zeiler Ik weet wel dat Hein Harmsen van der Beek later uit Engeland de bekende Trapper haalde van Tonny Abel die ging toen erg snel er waren toen een paar zeilers die er ook een kochten via Hein Johan Jacobs was er een van toen in die tijd Je heb golven van ontwerpen gehad er was een tijd dat Engelse ontwerpen goed gingen toen had je een paar Zweedse rompen die goed gingen de Circus MK 2 waar ik ook mee zeilde en toen kwamen de Franse zeilers weer naar voren op kampioenschappen de bekende is de Cedar Club Het leuke is dat bij het laatste Engels kampioenschap een ontwerp ik denk wel 15 jaar oud 3 is geworden Starkers van David Creed dit ontwerp is wel steeds een klein beetje aangepast
Ik weet niet welke M klasse in je bezit is maar het kan maar die masten zijn wel van carbon pijp en een stuk sterker 15 mm onder stuk en het boven stuk is rond de 10 of 8 mm