gracia setup?

Discussie in 'F5J' gestart door bobt, 25 sep 2013.

  1. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Een vraagje aan de heren die al bekend zijn met de Gracia..

    Mijn oefen/vakantie/reserve zwever (Gracia) is gisteren binnengekomen :)
    Het duurt nog wel even voor deze klaar is aangezien ik deze week weer eens wachtdienst mag lopen :rolleyes:

    De vraag: wat is een gunstig gewicht voor de motor icm een 3s2200 accu en een haalbaar zwaartepunt ?

    ik heb hier nog een binnenloper met vertraging liggen maar die komt uit op zo'n 180 gram. Misschien 'wat zwaar' maar als ik dit nodig heb voor het zwaartepunt weer gunstig :)

    Alvast bedankt,
    Bob
     
  2. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Als je de Gracia zwever licht wilt houden dan monteer je de servo's onder het vleugelgedeelte zo ver mogelijk naar voren. Nog binnen de opening van het vleugel-opleg-deel. Waarschijnlijk is de lengte van de stuurstangen de beperking. Ik had die vervangen voor 3 mm koolstof buis waar je gemakkelijk een stukje draadeind van 2 mm in lijmt voor de quicklinks. Geschatte gewichtsbesparing 10 gram.

    De motor mag als je weinig vlieggewicht nastreeft (ca. 1600 gram) deze zijn:
    Turnigy LD3730A-1000 Brushless Motor 1000kv ca. 110 gram

    Wil je meer reserves aan power dan is deze leuk bij een 3S lipo:
    NTM Prop Drive 35-42 Series 1000KV / 700W ca. 140 gram
    Dan kun je experimenteren met extra ballast bij meer wind. Persoonlijk vond ik hem dan slecht vooruit komen. Tijdens de F5J wedstrijd geef je automatisch wat meer downtrim maar dan is die eerder beneden. Succes met de Gracia.
     
  3. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Frans,

    bedankt voor je uitleg!
    qua gewicht zit ik dan een gram of 30 zwaarder als de NTM optie die je noemt.
    Ik ga eens kijken of ik hetzelfde motorschot kan gebruiken voor beide motoren en met mijn eigen motor proberen terwijl de NTM in bestelling is..

    Gr, Bob
     
  4. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Misschien ten overvloede maar toch .......het draadje van Japie over de Gracia. Er staat heel veel in.
     
  5. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb ik doorgelezen, vooral het stuk aansturing van de vtail heel aandachtig!!

    Zover ben ik nog lang niet, en dat stuk laat ik voor het laatst. Bevalt het niet dan word het de aansturing met de carbon stokken :cool:

    Morgen een setje 15 pins d-sub halen dan is de vleugel klaar mbt het soldeerwerk..
     
  6. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Als de Duitse taal geen probleem is:

    GRACIA F5J E-Segler von Topmodelcz

    Ik kan je zelf maar beperkt verder helpen want ik gebruik slechts vleugel en V-tail van de Gracia. Ik vond de vleugelroeren nogal slap (torsie) en heb deze versterkt (kon dat doen omdat ik de ARC-versie kocht).

    Groet,
    Juun
     
  7. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is even stil geweest, maar de Gracia schiet aardig op.

    De v-tail servo's er nog in en de aansturing maken. De hevels zijn gelijmd en na eens uitgebreid te hebben gegluurd ben ik niet overtuigd van de aansturing uit de manual..

    Dinsdag maar gelijk carbon halen en de aansturing van Frans na-apen. om de v-tail toch te kunnen verwijderen ga ik voor ball-links en kogels die op heli's zitten aangezien ik daar toch een tang voor heb. voor de rest is de zwever eigenlijk wel klaar, enkel nog afstellen :)

    De alpina is even donor voor de motor en prop, dus maar een beetje duimen voor redelijk weer komend weekend!

    Bob
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    tis een heerlijke rustig weer zwever! Met wat meer wind zou ik de maiden even uitstellen.
     
  9. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    op een dag als gisteren gaat alleen de heli de lucht in :)

    Daarom ook maar duimen, boven windkracht 3 stel ik de maiden ff uit!
     
  10. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    zo .. zaterdag mag de Gracia de lucht in ( als het weer meewerkt )

    1739 gram vliegklaar met een 3s2200 accu en tijdelijke motor van 175 gram. Dat laat nog wat ruimte om af te slanken :) da's dan wel exclusief spinner en prop. (40 gram ?)

    aangezien de Gracia de vakantie/reserve/fun zwever is weet ik niet zeker of het zo belangrijk is om nog 75 gram af te slanken... eerst maar eens mee gaan vliegen!

    Ik ben benieuwd!!

    Bob
     
  11. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Dan wil ik toch wel eens weten waar de servo opstelling staat en waar die lipo zich bevind als het spul in evenwicht is. Dan ga ik er vanuit dat je het CG op 85 mm hebt achter de voorlijst van de vleugel.
    Die mag een heel stuk naar achteren. Ik meen te herrinneren dat ik na expirimenten (o.a. de duikproef) op een CG van ca. 100 mm uitkwam. Die duikproef overigens gaat bij mij tegenwoordig onder een hoek van 30 graden naar beneden. Als er enig herstel plaatsvind na het loslaten van de (down) stick en de flaps op stand "normaal" vind ik hem prettig vliegen.
     
  12. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Frans,

    uitwegen moet ik nog doen, de motor heb ik er nog niet in, eerst moet de endfest droog zijn van de servoplaat. Deze zit aan de achterkant van de open ruimte onder de vleugel. Aansturing met 3mm carbon staaf.

    met een kleinere lipo en een wat lichtere motor zou ik nog 100 a 125 gram kunnen winnen. Eerst maar eens kijken of ik het zwaartepunt goed krijg en hoe 'ie vliegt :)

    ik heb nu wel optimaal ruimte om met de accu te schuiven dus ik neem aan dat het wel gaat lukken. Ala blijkt dat de motor moet blijven voor het gewicht dan vind ik < 1800 gram voor deze zwever ook prima.

    Bob
     
  13. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Komend weekend lijkt wel geschikt te zijn om de Gracia in te vliegen :)

    hier en daar toch wat weegfoutjes gemaakt en de spinner/prop combo was toch wat zwaarder dan verwacht.

    Daarnaast aan 1 vleugeltip 10 gram toegevoegd aangezien er nogal wat gewichtsverschil was tussen de tips.

    Uiteindelijk 1800 gram vliegklaar op de weegschaal. Dit is met een 3s2200. Helemaal voorin de romp kom ik rond de 80 mm uit met het zwaartepunt, halfverwege de cockpit op 85 mm. ( bereik uit de manual ) Aangezien Frans al aangaf dat het volgens hem veel verder naar achteren zou liggen voorzie ik geen probleem, ik kan de accu tot onder het zwaartepunt schuiven. Eerst maar eens op 85 mm de lucht in sturen.

    Enkel nog wat down bij mixen voor butterfly, maar dat zou gokken worden.. maar eens beginnen met 2 mm?

    Ik ben benieuwd!

    Bob
     
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    2 mm down is veels te weinig. Zou eerder naar de 8 a 10 gaan om mee
    te beginnen. Maar hij zal nog wel meer nodig hebben.
     
  15. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    oh .. ok, een mm of 8 dan om mee te beginnen.

    Ik kan me alleen baseren op mijn Alpina en die heeft heel weinig down meegemixed staan. Overigens ook de eerste v-tail die ik vlieg dus ik ben benieuwd.

    Bob
     
  16. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    whoeah!! ... de Gracia heeft gevlogen vandaag!!!

    een paar trimvluchtjes ... de laatste vlucht met de Altis, in 30 seconden op 224 meter en na 10 minuten zat ik nog boven mijn starthoogte. Helaas van de week de firmware 1.5 er op gezet en kon ik de log niet uitlezen als gevolg van een (gefixte) bug...

    Landing wel te laat maar wel op 2 meter van het doel :)

    Of dat morgen nog lukt valt te bezien, maar wel heerlijk gevlogen!!

    prop is nu een 12x6,5 en kan net een slagje groter maar verder heel gelukkig met de Gracia :yes:
     
  17. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Met wat voor motor(kv) gebruik je.
    En wat voor accu gebruik je en wat is je stroomverbruik?

    groet martijn
     
  18. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Hey Martijn,

    900 kv en rond de 34 amp. Vandaag met de logger gevlogen en starthoogtes waren consequent net boven de 200 meter. Geen ruimte dus om wat door te trekken. Ik denk dat ik er een 12x7 op ga zetten, geeft me net wat speelruimte. 5 keer starten op een 3s2200 vind ik wel weer netjes zo :)

    Bob
     
  19. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    in dead air toch 2x 9:30 weten vol te maken vanaf 210 meter, dat valt niet tegen!

    :)
     
  20. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Gefeliciteerd. Als je straks de lichtere NTM motor in huis hebt kan de lipo waarschijnlijk naar voren. Ook ben ik weer benieuwt of je met het zwaartepunt hebt geƫxperimenteerd.

    Als betere propellor zou ik 13 x 6.5 nemen. Niet de spoed vergroten maar de diameter. De verwachte hoogte wordt dan meer dan 250 meter in 30 seconden.
     

Deel Deze Pagina