grafische kaart voor Phoenix 6.0.i simulator

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door LeoG, 18 jun 2021.

  1. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi,

    Ik heb een "oude" PC uit 2014.

    De specs hiervan zijn:
    - ASUS B85M-G MoBo
    - Intel 4150-i3 CPU 3,5GHz
    - 8Gb RAM
    - 256Gb SSD (boot)
    - 1Tb HDD
    - 2Tb HDD
    - Asus BE249 monitor (dit is degene waar de sim op afgebeeld wordt, de andere is een "vierkant" oud beestje)
    - Geen dedicated GPU

    Wat is een goedkope grafische kaart waarmee ik de beeldkwaliteit van de sim kan verbeteren? Resolutie mag omhoog, is nu 1 na laagste en hij happert soms iets.

    (Ik hoef dus uitdrukkelijk geen GPU waarmee ik op niveau kan gamen en van mijn PC een gaming computer maak)

    Liefst nieuw, onder 100 euro.

    Alvast bedankt,
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    je zou voor de grap broncontrole eens aan moeten zetten terwijl je de sim draait.
    in windows 10 is dat een standaard programma, kun je gewoon op de achtergrond draaien.
    en laat je zien welk onderdeel wat aan het doen is.

    Dus als de cpu 100% vermogen en meer dan 100% kloksnelheid draait, zal er inderdaad een gpu extra nodig zijn.
    kan ook zijn dat je werkgeheugen vol zit, en dat die "haper" een wegschrijfmoment is.
    soms zie je dat een virusscanner alle ruimte inpikt. maar dat zie je in die "broncontrole vanzelf.
    intypen in het zoekdingetje naast de startknop.
    vaak in taakbeheer komt hij ook omhoog als optie


    Indien een gpu uitkomst zou bieden, verwacht ik dat alles waar je aan kan komen helpt.
    bijvoorbeeld dit:
    https://www.alternate.nl/ASUS/GeForce-GT-710-1GB-grafische-kaart/html/product/1382741
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    let trouwens op: veel grafische kaarten hebben een extra stroomaansluiting nodig.
    toevallig die 710 niet, maar voldoende wel.
    niet erg, maar als je voeding die niet heeft, gaat hij het niet doen.
     
  4. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb ook een oud beestje, net als jij met een Asrock extreme6 (1150) board en een intel i7 processor met 16GB Ram
    Ik maak gebruik van de GPU van de processor en heb geen extra videokaart.
    Phoenix 6 draait grafisch als een zonnetje, net als Pinnacle 24 videobewerking.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    broncontrole heeft me al op zoveel pc's geholpen...
    een beetje handigheid met die tool zet je in een paar tellen op het goede spoor.
    je kan daarin ook per core zien wat er gebeurt.

    Kan trouwens zelfs zijn dat de drivers een update nodig hebben.
    windows 10 evolueert een soort van..
    waar je vroegah gewoon van xp naar vista ging, (en je zeker weet dat er updates in de drivers nodig zijn) gebeurt dat nu automatisch over 10 updates heen.
    kan makkelijk dat alles best werkt. alleen in sommige programma's merk je dat het niet werkt zoals hoort.
    en na een driverupdate is het een wereld van verschil..
     
  6. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    simulator screenshot.JPG

    Hoi,

    Bedankt voor de reakties zover.

    Dit is de kwaliteit van het beeld. Is dit goed of zou het beter moeten?
    Als het vliegtuig in de lucht is is het op zich goed te zien maar een heel klein beetje blokkerig.

    simulator screenshot 1.JPG

    Ik had verwacht dat het beeld realistischer zou zijn.
     
  7. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben op vakantie en kan Phoenix dus niet opstarten, maar in mijn herinnering heb ik geen blokjes.
     
  8. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb nu regelmatig een blue screen, sinds ik Phoenix heb geïnstalleerd, dus er is in ieder geval wat opschoonwerk aan de winkel.

    Heb inmiddels CHKDSK en scannow gedraaid en er is het een en ander gerepareerd. (geen idee wat)

    Nu uitzoeken hoe ik de grafische drivers kan updaten

    @Student
    Ik heb trouwens in de resource monitor gekeken en als ik de sim speel dan:
    - gaat het network max. (waarom, geen idee???)
    - CPU use is ong. 60%
    - memory zie ik niets anders aan
    - disk piekt regelmatig
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2021
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu heb ik een nederlandse windows, bij mij heet ie broncontrole :D

    Als je broncontrole doet, kun je ook zien welk programma de pieken veroorzaakt.
    Ook bij netwerk. even aan de rechterkant bovenaan de lijstjes klikken, dan sorteert hij naar wat er in dat lijstje gemeld wordt.
    Zou kunnen dat phoenix probeert op de achtergrond een update te downloaden bijvoorbeeld. zou ook de wegschrijfmomenten op de hd verklaren.

    Die 60% processor klinkt absoluut niet slecht.
    werkgeheugen zal dan ook het probleem niet zijn.
    Dat je disk regelmatig even piekt kan makkelijk. ieder programma moet af en toe even wat ophalen/wegschrijven.
    Maar, het is de vraag of het phoenix is. zou ook makkelijk een virusscanner kunnen zijn die af en toe even een nieuw stuk data controleert


    Blauwe schermen zou makkelijk een driverprobleem kunnen zijn..
    als de pc sinds de installatie regelmatig bauwe schermen geeft..
    alleen de vraag of hij die blauwe schermen alleen bij gebruik van phoenix geeft, of ook zonder dat phoenix aan staat?

    Ik zou in ieder geval je moederbord even nalopen qua updates.
    zou me niets verbazen als daarin iets rommelt
     
  10. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als phoenix je enigste 3d programma is, zou het kunnen dat het grafische deel in het moederbord verkeerd wordt aangestuurd.
    Dan moet ie werken voor zn geld.
    Of de ram chip, of de aansturing tussendoor op het moederbord, kan zijn dat het bij een beetje enthousiaster werk (zoals een simulator) de boel ff in het 100 loopt.
    of hij vind de verbinding met je zender niet leuk.

    Tegenwoordig kan een blauw scherm letterlijk alles betekenen.
    Van hardware tot software, alles kan het veroorzaken.
    In de regel geeft windows bij het blauwe scherm ook een hele lange code..
    ligt er een beetje aan hoe hij is ingesteld, soms schrijft hij dit ook weg in een logfile.
    Via die lange code kun je er achter komen waar het probleem ongeveer vandaan komt
     
  12. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Dus de grafische kaart kan terug? (scheelt weer 60 euro die ik bij een ontvanger kan leggen)
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Eerst kijken wat je probleem is..
    en het zou ook erg goed kunnen dat die videokaart alles oplost. zet misschien net even de veroorzaker zonder werk, waardoor het niet meer gebeurt.
    achterliggende reden voor de blauwe schermen weet je dan niet.. maar als het werkt, is het goed.
    en gaat het nog lang mee.
     
  14. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ok, hij is onderweg. Ben benieuwd, nog nooit een dedicated grafische kaart gehad.

    Ik heb nu op sommige stukken als ik op de grond rij dat het toestel achter de "foto" van het gras langs rijdt. Ik hoop dat dat over is met de nieuwe kaart erin.

    (Ik heb wel vaak een 3D modelleerpakket open, ben op YT filmpjes aan het kijken en muziek aan het luisteren en vaak ook de slicer dus misschien is dat wel te veel)
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2021
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua overige programma's: het neemt werkgeheugen in.
    alleen verder neemt het weinig resources in, omdat je er niets mee doet op het moment van simmen.
    hedendaagse pc's kunnen heel erg veel op de achtergrond hebben voor ze gaan rommelen.

    als je tegelijk filmpjes zit te renderen, EN phoenix probeert te draaien, vind ik het niet zo raar dat hij hapert.
    renderen is heftig voor een pc. 3d spelletjes ook. en tegelijk geeft dat rommel.

    controle of het uitmaakt is wel des te simpeler.
    Gewoon even alleen phoenix draaien, rest even uithouden.

    Over dedicated grafische kaart: als het goed is, erin prikken, monitor omprikken, drivers erop.
    windows doet het vaak ook, maar als je via de fabrikant het grote pakket oppakt, heb je wat meer controle.
     
  16. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb hem uitgeprobeerd. Hij zit al weer in de doos om retour te gaan.

    Sim hapert (meer dan zonder GPU voor mijn gevoel) en ook weer een blue screen gehad.

    Ik heb de beeldkwaliteit van de sim terug naar medium gezet (vanaf high) en doe het hier wel mee, dan moet ik af en toe maar wachten totdat Windows zich herstelt heeft. Ik ga geen 300 euro voor een videokaart uitgeven (nog steeds de bodem wat betreft prijs), wat zijn die dingen duur zeg (of in ieder geval kosten ze veel geld).

    Het was het proberen waard :).
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Probleem is een beetje dat men tegenwoordig heeft uitgevonden dat je crypto kunt maken met die dingen.
    Dus de recente kaarten zijn bijna niet meer voor een normaal bedrag te krijgen.

    qua blauwe schermen, jouw probleem zit dus duidelijk ergens in de software..
    1 van de componenten die hard moet werken, maakt fouten.
    code op het blauwe scherm zegt veel..

    kan zijn dat een ram chip niet goed is, tot aan een driver ergens in het moederbord..
    meestal zet die code je wel enigszins op het spoor
     
  18. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Voor Phoenix rc heb je aan een "standaard" computer genoeg.
    Zelf heb ik 3-4 jaar geleden een nieuwe standaard computer gekocht, kostte iets van 600 euro. (Zonder beeldscherm) Phoenix rc draait hier probleemloos op, gewoon met de standaard video kaart die in het systeem zit.

    Blauwe schermen duidt inderdaad vrijwel altijd op foutieve software. Goede cash en register clean uitvoeren (ccleaner) en checken op spyware (Super antspyware) dat lost het probleem vaak op.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2021
  19. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Heb gisteren:
    - het geheugen getest met memtest86, alles ok.
    - Driver voor IDE ATA/ATAPI AHCI Controller gewijzigd naar Standard SATA AHCI Controller

    Het lijkt nu ook hier probleemloos te werken.
     
  20. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Update:

    Gedurende een maand op versie 5.5.l te hebben gevlogen is er geen blauw scherm meer geweest.

    Ik ben op aanraden van een clublid teruggegaan van versie 6 naar bovengenoemde, lijkt het probleem definitief te hebben opgelost.

    :yes:
     

Deel Deze Pagina