Grand Hauler

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door stoomertje, 15 feb 2020.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Mooi resultaat 80 kg op het achterdek.

    Maar wat is het gewicht wat het diepbed aankan, zonder dat het doorzakt, ten opzichte van het achterdek ?
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Je hebt lef,
    of niet?
    Je bent overtuigd van je werk,
    of niet.
    Mooi werk "Stoomertje".

    Leuke schoenen, ANWB?


    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    anwb oef, nee dat is maar een magere kwaliteit Willum, dit zijn echte Meindl. Mijn kleinzoon en ik wandelen veel. Nu heeft hij dezelfde als ik.
     
    willum vindt dit leuk.
  5. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Het diepbed is nog niet af. Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik ga het als het zover is testen. (Met blokje hout er onder gedaan toen boog hij het iets door) ik moet er nog een H profiel van maken, we zullen het zien. Het geheim in het achterdek: zijn de drukveren in het midden van de bladveer.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  6. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Ben aan het kijken hoe ik de zwanehals ga doen deze moet namelijk afneembaar zijn. Heb al zitten kijken met spindelmotor. Maar ik kwam vanavond deze versie tegen. Waarom ingewikkeld als het makkelijker kan.
     
  7. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Helaas de link werk niet. Jammer ik vond het een mooi voorbeeld om te laten zien hoe het werkte.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2020
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Je moet gewoon op de onderlijnde , 2e regel klikken, dan zie je het in youtube. Prima zo.

    upload_2020-9-10_20-4-44.png

    Cor
     
    stoomertje vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Tja, dat ik dit nu een mooie/goede optie vind ?

    Het is een eenvoudige oplossing, maar niet effectief.
    Als je het diepbed omhoog moet zetten/liften, bij obstakel in het wegdek, steile heuvel op, steile heuvel af, dan heb je een probleem, dat gaat niet echt lukken, dan wordt het meer slepen dan rijden over het wegdek.

    Ik zou toch voor een optie kiezen met een schroefspindel.

    Maar ja, wie ben ik, ik heb er niet echt verstand van.
    SMILEY KNIPOOG - kopie.jpg
     
    stoomertje vindt dit leuk.
  10. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Weer honderd schroefjes (één H balk is 32 schroefjes m3 van 7mm). H balken beginnen te vorderen de middelste twee van onderen moeten nog geschroefd worden. Eerst weer schroefjes bestellen. Bij het achterdek een tussen stuk gemaakt( moet nog afgewerkt worden) nog effe een paar noten latjes er in gelegd zo krijgt het geheel een smoeltje. Nu nog de draagtest........... ben benieuwd ik schat 60 kg resultaat gaat volgen! 20200912_201930.jpeg 20200912_194820.jpeg
     
    bvdh, ozy, trialrolf en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stoomertje,

    Vraag :
    Ik begrijp als je de onderdelen samenvoegt, dat je dit met boutjes in elkaar zet.
    Maar waarom ga je het geheel niet hardsolderen, dan heb je veel minder boutjes nodig.
    Ik monteer ook vaak de losse onderdelen met boutjes in elkaar tot één geheel, maar daarna soldeer ik het geheel in elkaar.
    Zachtsolderen al er niet veel kracht op komt, of hardsolderen als het echt sterk moet zijn, zoals in jou geval.

    Overigens ziet het achterdek met het diepbed er mooi strak uit.
    DUIM OMHOOG 1.jpg
     
  12. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Ik moet zeggen solderen heb ik geen moeite mee. Maar hard solderen heb ik nog nooit gedaan. Mijn Hobby ruimte is daar ook niet erg geschikt voor. Vandaar dat ik met schroeven werk omdat solderen niet sterk genoeg is.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Bedankt voor het antwoord.
    Het is duidelijk.
    Trouwens Hard solderen is niet echt moeilijk hoor, ten minste dat vind ik
    Een afzuiging is eigenlijk een must, maar ik heb ook geen afzuiging, ik zet de deur wijd open van de werkplaats en zet een mondkapje met filter op.
     
    stoomertje vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hardsolderen is niet moeilijk, maar ik zou de lange lengtes niet durven solderen met de benodigde temperatuur hoger dan 700 Gr C.
    De messing profielen zijn koud getrokken.
    Door de hoge soldeer temperatuur komen de spanningen vrij.
    Daarnaast verliest messing bij de soldeer temperatuur zijn sterkte.
    Resultaat? Kromme profielen.
    Zelfs bij een kleine lengte van 80 mm, maken van een peilglas, heb ik dit ondervonden.
    Groet Henk
     
    stoomertje vindt dit leuk.
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Even Off topic :

    Hallo Henk,

    Messing profielen kan je prima hardsolderen, maar er zijn wel een paar voorbereidingen nodig.
    Ten eerste : Moet je wel profielen gebruiken, die berekend zijn op het gewicht waar je het voor wilt gebruiken.
    Als je iets moet maken wat echt sterk moet zijn , dan moet je Beta messing gebruiken (messing hard, hoger zink gehalte)
    Dit Beta messing is harder en sterker, maar ook duurder, vaak alleen te koop bij speciaalzaken. groothandels.
    Het messing wat ze verkopen in bouwmarkten is vaak Alfa messing (messing zacht, lager zink gehalte)
    Overigens is messing plaat meestal Alfa messing (zacht), maar is ook verkrijgbaar in Beta messing. (zacht)
    Ten tweede : Moet je de te solderen messing profielen goed opspannen.
    Wel zo opspannen, dat er niet te veel warmte verloren gaat aan het opspan materiaal.
    Ten derde : Voordat je gaat solderen, moet je messing profielen gelijkmatig voorverwarmen, alvorens je gaat solderen.
    Ten vierde : Eerst op verschillende punten eerst de messing profielen om en om hechten, als je dit niet doet, dan weet je zeker dat de messing profielen kromtrekken en steeds blijven voorverwarmen en dan tussen de hechtingen (tussenruimtes) om en om solderen.
    Ten vijfde rustig laten afkoelen, niet met water afkoelen, dit is uit den boze, dan pas de opspanning losmaken als het messing koud is.
    Eventueel als de messing profielen toch iets is krom getrokken, de messing profielen richten.
    Beta messing (hard messing) wordt minder snel zacht dan Alfa messing (zacht messing)
    Er zit ook kleurverschil tussen Alfa en beta messing.
    Als je Beta messing haaks wil ombuigen, moet je het verwarmen, anders komt er een breuk in het materiaal of het breekt af.
    Eventueel met een messing legering hard solderen, dit is steker dan zilver.
    Nadeel : je moet wel met een hogere temperatuur werken, met grotere kans op kromtrekken.

    Misschien heb ik wat te makkelijk geroepen met de opmerking : Hard solderen het is niet zo moeilijk.
    Als je het nooit eerder hebt gedaan, moet je wel eerst goed oefenen op proefstukjes, maar het is zeker te leren.
    Tja, ik soldeer al meer dan 50 jaar, daardoor vind ik hardsolderen niet moeilijk.
    Als je gaat hardsolderen, moet je er ruim de tijd voor nemen, het gaat niet zo snel, als zacht solderen met tin/lood.

    Ik gebruik 2 soorten messing, Hard en Zacht messing.
    Zacht messing gebruik ik voor onderdelen die niet zwaar belast worden of gezet moeten worden in de zetbank.
    Als het zwaar belast moet worden, gebruik ik Hard messing.

    Ik weet trouwens niet welk type messing "Stoomertje" gebruikt.

    Ik gebruik tegenwoordig vaker staal. omdat messing bijna onbetaalbaar wordt.
    Maar ook staal trekt krom, als je het gaat lassen, ook hier het materiaal goed opspannen en eerst om en om hechten, dan pas helemaal aflassen, als het echt noodzakelijk is, want helemaal aflassen dan komt er behoorlijk wat spanning in het materiaal en trekt het behoorlijk krom
    Anders hechtlassen van 2 a 3 cm, om zoveel mogelijk krom trekken te voorkomen.

    Staal is sterker dan messing, maar ook lichter dan messing en veel goedkoper dan messing.
    Nadelen : Het is moeilijker te bewerken en het roest heel snel.
     
    Cnn en Stoompomp vinden dit leuk.
  16. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Nog effe een tip. Waar is de vakhandel op het gebied van metaal? Ik ben gisteren bij de metaalwinkel in Rotterdam geweest. Wat ze daar hebben is echt gigantisch. Dat is net een snoepwinkel voor hobbyisten!
     
    willum vindt dit leuk.
  17. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Vanmiddag een poosje aan het knutselen geweest. Een begin gemaakt met de achterbumper van de lowboy.
    Nog effe terugkomend op de vraag wat voor messing ik gebruik. Het is hard messing waar ik mee werk (3mm en 5mm dik) het verwerkt erg prettig, boren, zagen, buigen, schroefdraad tappen, solderen. Het is inderdaad wat duurder in aanschaf, maar wat is er duurder een lowboy kopen of zelf maken. Het verschil is niet zo groot, maar dan heb je ook wat. 20200918_194135.jpeg
     
    bvdh en Catwoman vinden dit leuk.
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Ik ben het helemaal met je eens , wat betreft de eigenschappen van hard messing, behalve buigen: dat gaat maar in heel beperkte mate, in mijn ervaring.
    Ik heb ooit een aantal jaren in de uurwerk industrie gezeten, en de frames van de klokken werden dus van messing plaat gemaakt; dat wilde niet buigen.
    En in die toepassing mócht het ook niet buigen natuurlijk.
    Maar de specificaties daarvan weet ik niet meer.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Scherpe haakse buiging is niet aan te bevelen. Maar zoals bij het achterdek ging het prima, alleen wel eerst warm stoken. Ik heb een koperen buis van 50 mm, daar buig ik het dan over en dan niet teveel terug buigen want dan breekt het materiaal.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stoomertje

    Je schrijft buigen van hard messing !
    Hmm, het buigen/zetten van hard messing gaat meestal niet goed, bij het buigen ontstaan haarscheurtjes die je niet ziet, maar later toch problemen kunnen geven bij zware belastingen en alsnog breken
    Als ik messing moet buigen, (b.v. messing plaat), dan gebruik ik messing zacht, omdat ik niet wil dat er haarscheurtjes of breuken in het messing ontstaan.
    Ook messing hard plat/profiel of rond staf/profiel buig ik niet.

    P.S.
    Zelf maken is veel leuker dan kopen, dit geeft mij voldoening/goed gevoel.
     
    Catwoman en Helicor vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina