Grand Hauler

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door stoomertje, 15 feb 2020.

  1. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Nog wat details aan de bumper toegevoegd. Nu nog de achterlichten en de wielkast maken. Stukje bij beetje komt het achterdek overeen met origineel. Alleen moet ik er nog in het midden een ovaal gat frezen. Effe kijken of ik dat met een metaalfrees kan op mijn proxxon boor/frees tafel. Eerst maar een paar proefgaten maken. In het origineel is dit ook bij het diepbed gedaan. Dus nog wat uitdagingen aan te gaan! Tot zover weer de update
    Groet Jan (stoomertje) 20200921_193332.jpeg 20200921_193306.jpeg
     
    bvdh, Catwoman, ozy en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Effe het idéé van orgineel 20200921_193306.jpeg Screenshot_20200819-214336_Chrome.jpeg Screenshot_20200917-072227_Gallery.jpeg
     
    Marker vindt dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stoomertje,

    Dit ziet er netjes uit.
    Degelijk en zwaar uitgevoerd.
    Ga je het diepbed ook nog voorspanning geven, zoals bij de 1:1

    DUIM OMHOOG 1.jpg SMILEY APPLAUS.gif
     
  4. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    De voorspanning in het diepbed is nog effe de vraag of ik dat ga doen. Eerst maar een kijken of ik de gaten in het diepbed gevreesd kan krijgen. Screenshot_20200819-214314_Chrome.jpeg 20200817_205301.jpeg
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Ik denk dat dit in de modelbouw wel moeilijk zal worden, want daar heb je dan een wals voor nodig (Heb jij die niet Pieter?), maar bovendien vind ik dat helemaal niet mooi, en daarbij komt dat de meeste trailers op shows mèt lading rijden, dus dan is die voorspanning al helemaal niet meer te zien!
    Cor
     
    stoomertje vindt dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    gevreesd even aangepast.

    Mijn vraag, is de belasting van een model laadschop o.i.d. op het diepbed zo hoog, dat het stijve, harde messing zal doorbuigen?
    Het geven van voorspanning, scheeps uitdrukking " kattenrug", zal meer kracht vragen, dan de belasting van de lading.kan opbrengen.
    Maar misschien overzie ik iets.
    Henk
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stoomertje,

    Ik vind persoonlijk de voorspanning niet mooi, niet bij de 1:1, ook niet bij de modelbouw.
    Bovendien gaat het in de modelbouw niet werken.
    Voordat de voorspanning daadwerkelijk gaat werken naar ongeveer recht, dan moet je er nogal wat kilogrammen op gaan zetten.

    @Helicor,

    Ja, ik heb een wals.
    Maar om het diepbed voorspanning te geven heb je niet perse een wals nodig.
    Je kan de voorspanning ook aanbrengen door op een grote bankschroef, die zover mogelijk opendraaien met daarop 2 aluminium hoeklijnen op de stalen bekken (even vast plakken).
    Daarna met een plastic hamer het smalbed iets over de hele lengte iets hol slaan.
    Geen stalen hamer gebruiken, dan ga je het messing beschadigen, bij staal kan het wel, maar niet aan te bevelen, want je beschadigd het werkstuk nogal snel.
    Het kan ook wel met een harde rubber hamer, maar dit gaat niet zo goed als met een plastic hamer
    Dit doe ik ook als ik iets gelast heb, of iets hard gesoldeerd heb en het kromgetrokken is het werkstuk richten op de geopende bankschroef.
    Tja, zo deden we dit vroeger en zo ik doe dit nog steeds.
    Je moet het wel met beleid en gelijkmatig doen en zorgen dat het werkstuk niet beschadigd.
    Als werkstuk scheel getrokken, richt ik dit op deze manier.
    Soms ook torderen om het scheel getrokken werkstuk te richten.

    Het is even de vraag of het verstandig is om dit met het diepbed van Stoomertje te doen, nu het helemaal in elkaar is geschroefd.
    Als hij er voorspanning in het diepbed wil hebben, is het beter om de losse profielen voorspanning te geven en dan weer in elkaar te schroeven.
    Een werkstuk wat zacht gesoldeerd is en toch krom is getrokken en dat gaat richten loop je wel het risico dat de solderingen losspringen/loslaten.
     
  8. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Mijn keuze is al lang gemaakt mannen, we zijn het denk ik mee eens dat de spanning op het diepbed voor problemen zorgt. Vooral als ik de gaten in de zijkant kan frezen( dat moet ik nog uitmeten iv.m.de schroeven) verder zijn de schroeven ook het probleem bij het spannen dit gaan ze niet houden.
    Mijn motto is het is modelbouw daar moet je wel een concessies bij maken.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2020
    trialrolf, ozy en willum vinden dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Helemaal mee eens !
    Smiley  Okay.png
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  10. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    De gemaakte vorderingen van de lowboy. Vandaag de wielkasten gemaakt morgen op mijn werk verder pas maken. Ik heb daar een lange schuurband dat werkt altijd erg prettig. Dan kunnen we de wielkasten weer verder solderen. 20200928_173605.jpeg Screenshot_20200819-214345_Chrome.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2020
    ozy, Marker, Mark300 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    De wielkasten zijn gesoldeerd, zo krijgt het achterdek weer meer smoeltje. De sta test op het diepbed heb ik inmiddels ook gedaan en 80kg kan hij gewoon hebben. Foto volgt nog, daar moeten we voor met z'n tweeën zijn. 20200929_143436.jpeg
     
    ozy, Catwoman, trialrolf en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stoomertje.

    80 kg !
    Mooi resultaat, hiermee kan de meest zware rupskranen vervoeren, die wegen 65 tot 70 kg.
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP.jpg

    Of :
    Stoeltje op het achterdek zetten, daar zelf op gaan zitten en je zelf rond rijden op de rijbaan.
    SMILEY OKAY - kopie.png
     
  13. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    80 kg. Het diepbed is de zwanehals nog niet. Denk dat nog een uitdaging wordt. Maar we gaan het zien.... Ik ga er niet opzitten dat is mijn ding niet ... maar een zware lading...dat hoort er eigenlijk wel bij.
     
    Mark300 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  14. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Laaste test 50 kg 20201003_144422.jpeg
     
  15. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    80 kg 20201003_144444.jpeg
     
    Cnn en Marker vinden dit leuk.
  16. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    130kg 20201003_144523.jpeg
     
    Cnn, trialrolf, Marker en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    "stoomertje,

    130kg? Waarvan twee maal een paar "echte Meindl"?
    Dat is nogal wat.
    Hij raakt de vloer niet.
    Super Jan.
    Dit is het voordeel van harde messing, goede constructie en een nette zachtsoldering.

    Succes
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stoomertje,

    Jij durft !

    130 kg, dat is echt geweldig.
    Het messing geeft gen krimp, TOP !
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP.jpg

    Alleen de vering heeft het zwaar, weinig vering meer !

    SMILEY LACHEN.01 (2) - kopie.jpg SMILEY LACHEN.01 (2) - kopie.jpg
     
  19. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Het is een dubbele vering tussen het frame en bladveer zitten 4X echt zware drukveer. Dat is ook mede oorzaak dat hij het aan kan, en durf nog niet te zeggen dat de drukveer helemaal tot het einde was ingedrukt. Alleen de bladveer van scaleclub houd dit gewicht in iedergeval niet!
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stoomertje,

    Ik bedoelde eigenlijk, dat het achterdek helemaal voorover hangt, omdat de voorste as het hele gewicht opvangt en de achterste as eigenlijk niets doet.
    Maar ja, wanneer ga je 130 kg laden, dit komt niet zo gauw voor denk ik.
    Om de vering te sparen zou nokken kunnen monteren dat het geheel niet verder kan inveren, waardoor de vering/veren niet constant onder druk staan.
     

Deel Deze Pagina