gratis software

Ik werk al weer enige tijd met dit pakket. Een prima (Nederlandse) variant op Adobe Illustrator. Prima te gebruiken om 2D lijntekeningen mee te maken!

Het enige wat ik mis is de mogelijkheid om een wat grotere tekening A0 bijvoorbeeld automatisch op te delen in A4 formaat, voorzien van snijlijnen. Dan moet je toch weer converteren naar PDF en in Adobe Acrobat(pro) de boel op A4 uit te printen. Kijk maar eens op Inkscape. Draw Freely.

Mogelijk zijn er mensen die een handige opensource "tool" weten, waarmee je dit kunt bewerkstelligen? Dan kun je namelijk geheel met freeware je tekeningen maken plus goed en eenvoudig printen.

Jan-Willem

Inkscape schijnt ook goede gratis software te zijn. Is ook opensource.

ik heb inkscape nog maar een aantal keer gebruikt, maar kun je niet croppen langs eerder gemaakte guides? Net even gezocht, maar vond niet echt zo iets. Anders was het opgelost.
Ik doe het normaal ook in Rhino, illustrator of photoshop, maar inderdaad geen freewares natuurlijk.
Misschien in paint?
Of weet niet of dit werkt: bij printen uit excel worden tabellen ook over A4 gesneden en verdeeld. Zou dat niet gaan als je een figuur invoegt op ware grootte ook?

Ik heb even gezocht op het forum van Inkscape en heb je antwoord gevonden. Zelf even getest, dit werkt!

Here are the steps for "cropping", which in Inkscape is called "clipping". And for future reference, Help menu > Inkscape manual (must have internet connection, or buy the book).

1 - Draw the shape you want for your final image. In other words, either a rectangle of desired dimensions, or copy/duplicate an existing object if it is not a rectangle, or draw it or trace it.
2 - If it is not already, place it over the image you want cropped.
3 - Select original image and newly drawn shape.
4 - Object menu > Clip > Set.
5 - Done!

Technically the original image is there. But you can't see it, and you CAN still edit your image. Technically the image has not been cropped, but instead, the areas that you want cropped off, have been hidden. And indeed, you can Release the clip, and have your original image back. Maybe the issue is why this is a problem for you?

Punt 4 in de NL versie is Object > Masker > Instellen.

Het is natuurlijk wel zo dat Inkscape een vector geörienteerd programma is. Niet ontworpen om mee te Photoshoppen.

De info heb ik van de volgende link op het forum:

How to crop pictures • Topic • InkscapeForum.com

Is dit wat je zoekt?

Succes

Jan-Willem

ik heb inkscape nog maar een aantal keer gebruikt, maar kun je niet croppen langs eerder gemaakte guides? Net even gezocht, maar vond niet echt zo iets. Anders was het opgelost.
Ik doe het normaal ook in Rhino, illustrator of photoshop, maar inderdaad geen freewares natuurlijk.
Misschien in paint?
Of weet niet of dit werkt: bij printen uit excel worden tabellen ook over A4 gesneden en verdeeld. Zou dat niet gaan als je een figuur invoegt op ware grootte ook?

Back