Graupner ASW22 -> Electro conversie

Ik heb nog een Graupner ASW 22 liggen, 2.40m.
In goede staat, alleen hoogte roer bevestiging (kunststof) is kapot.
Gewicht zonder motor en lipo 1500 gram.

Ik denk er aan deze te converteren naar electro.
Dit als voorloper voor een F3J / F3B electro versie.
Ik verwacht dat het gewicht dan rond de 2000gr komt te liggen

Wat denken jullie van deze motor?
Is deze later ook te gebruiken in een F3J/F3B toestel?

Turnigy 3648 Brushless Motor 850kv

Volgens Ecalc met 13x6.5 prop ongeveer 400W
46A bij een 3S lipo

Voor een F3J/B heb je al gauw 500 tot 600 watt nodig
:confused: Die kan ik niet helemaal volgen....
F3B en F3J zijn zweefklassen waarbij geen motor gebruikt mag worden. Als het er om gaat een F3B/F3J zwever van elektro te voorzien; het vermogen wat je nodig hebt is afhankelijk van je wensen en van het gewicht natuurlijk. Met 100W/kg kom je omhoog, met 200W/kg ga je rap en 300W/kg maakt verticaal als een raket omhoog mogelijk.

Het motortje wat je op het oog hebt is prima voor je ASW22. Die krijg je daar prima mee omhoog. Voor een grotere zwever zal het gaan maar niet echt spectaculair.

Ph ajh, is inderdaad de bedoeling een f3b/j toestel te electrificeren voor sport. Dus geen wedstrijden.

Kijk anders eens HIER.
Daar staan flink wat zwevers in. Heb je beetje een idee.

Laatst bewerkt door een moderator:
300w

Met een 300 a 400 w motor heb je ruimschoots genoeg.
Deze kist hieronder van 3m laat zich goed optrekken met een
outrunner van 330 w-950kv (25A) en schroef van 13-7

Samengevat met je motor zal je nog overschot hebben.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens HK geeft deze Turnigy motor een vermogen van 900W

Maar als ik de motor in Ecalc invoer met een 13x8 prop geeft Ecalc het volgende:

48Ampere
9.4Volt
7252 rpm
456W electr vermogen
391W mechanisch vermogen

2336 gr static thrust
1733 gr prop stall

Bij 2000gram vlieggewicht is dat 270 W/KG

Een elektromotor werkt anders dan een brandstofmotor. Een elektromotor levert zoveel vermogen als je er van vraagt. Doe er maar eens een kleinere prop op; dan zakt de stroom en het geleverde vermogen. Ga je naar een grotere prop dan zul je zien dat hij meer vermogen gaat leveren.
Daarbij loopt de stroom op en wordt de motor steeds warmer. De 900W die is opgegeven is het vermogen wat je er maximaal uit mag halen.

Maar let op; die opgaves zijn vaak zéér optimistisch. Vuistregel is dat je veilig ongeveer 4W per gram motorgewicht kunt trekken. Voorwaarde is goede koeling en niet langer dan ongeveer 60 seconden.
Een motortje van 136 gram wat 900W levert zit op 6,6W/gram en dat gaat maar heel kort goed.
Op 3s zou je daar trouwens meer dan 80A voor nodig hebben (900W/11,1V= 81A) terwijl het motortje voor maximaal 55A is opgegeven. Dus dat geeft al te denken.

Ik heb in mijn Taxi een motor van 235 gram, op 4S, die trekt 73A. En dat gaat nét goed voor het slepen maar wordt loeiheet als ik te lang door ga.

Je gaat het met een gemotoriseerde F3J echt niet redden met 200W om fatsoenlijk te vliegen. Om met een F3J van 1600 gr fatsoenlijk omhoog te komen
heb je al 500W nodig en voor een model rond de 2300 gr al 600W.

Ik kan het verschil al merken bij mijn Supra laatst een prop erop gezet met 2 inch minder spoed ik had toen nog maar 412W en dat resulteerde erin dat ik gelijk ruim honderd meter lager uit kwam in de 30 seconden.

Het is maar wat je wilt....ik vlieg een 4m ASW20 van 4,5kg met 450W en dat gaat prima hoor. Niet als je F5J wilt vliegen, dat klopt. Maar dat wil hij ook helemaal niet :D (dit is niet het F5J deel van het forum)

Inderdaad, die 500W is echt overdreven. Die heb ik ruim in mijn Bonito hotliner zitten. Als een speer verticaal bij 2100 gram. Echt niet de bedoeling met een f3j als je het mij vraagt...

Dit als voorloper voor een F3J / F3B electro versie.

In mijn beleving wil hij de setup later gaan gebruiken voor een F3J of F3B.
Bij ons vliegt een Shadow elektro met 425W deze is met een kleine minuut op een leuke uitgang hoogte en dit kan hij twee keer doen dan is de accu leeg en vanaf windkracht 4 staat hij stil in de wind.
En als je dan een dead air dag hebt heeft je lader het mooi druk.
Ik vlieg met mijn Supra een hele middag op 1 2200 mah accu en dan kan ik een keer of 7 naar boven. F5J Arjan is weer een ander verhaal dat weet je zelf wel.

Ik zou persoonlijk ook geen F3J type aandrijving in een ASW zetten maar ik begrijp wel dat mensen soms een investering willen doen waarin ze hun toekomst plannen ook verwerken maar of dat altijd goed uit komt is de vraag.

Discus2ct de Bonito is totaal niet te vergelijken met een F3J ander profiel en andere spanwijdte dus appels en peren vergelijken.

Ik zou een simpele HK motor gebruiken in je ASW en als
Je inde toekomst een F3B/J wilt gaan voorzien van
een motor kom je al gauw uit op een motor met vertraging.
Zie ook het F5J gedeelte.

Ik heb zelf onlangs voor mijn F3J een electro romp gekocht
met daarbij een motor met vertaging van Kontronik.
Het is een investering maar dat betaald zich dubbel
En dwars terug.
Polytech en Hacker hebben ook mooie combo's.
Iedere kist heeft zijn eigen setup nodig om het beste eruit te halen.

En daarbij is het vaak ook zo dat de maximale diameter in een F3B/J
neus beperkt is. Denk dat de HK er niet eens past.

Lyckele

Discus2ct de Bonito is totaal niet te vergelijken met een F3J ander profiel en andere spanwijdte dus appels en peren vergelijken.

Het ging mij ook niet om het type vliegtuig, maar om de verhouding tussen gewicht en wattage. In dat geval maakt het in zekere zin niet uit welk profiel of model je hebt. Alles gaat verticaal.

Polytech en Hacker hebben ook mooie combo's.
Iedere kist heeft zijn eigen setup nodig om het beste eruit te halen.

En daarbij is het vaak ook zo dat de maximale diameter in een F3B/J
neus beperkt is. Denk dat de HK er niet eens past.

Lyckele

Als je ruimte genoeg hebt volstaat zoals ik reeds eerde aangehaald heb een goedkope outrunner van 300 a 400 w 900kv.

Het probleem bij de meeste F3J toestellen is dat de romp dermate smal (plaatsgebrek) is dat je wel genoodzaakt bent een duurdere inrunner met vertraging te monteren.

Dit probleem had ik ook met mijn Antares.
Een inrunner polyteck 480 met vertraging 1/4 (prop 14/7) bracht soelaas.

In jouw geval zal die thurnegie 850kv ruimschoots voldoen.

Back