Graupner B24

Hallo,

Ik heb een b24 van graupner.
Nu al redelijk verbouwt, as heb ik verandert en andere motor
(600 bb 9.6 V) en ik vind dat ie nu toch wel behoorlijk goed vaart.

Nu heb ik echter nog 1 ding en dat zijn de randen waarmee de 2 romdelen(boven en onder) vanaf de fabriek op elkaar gelijmt zijn.

Ik vind deze erg lelijk en wil ze eigenlijk weg hebben
Is er een manier om deze weg te halen en daarna de boot anders weer dicht te maken??

Nu heb ik net weer een verandering getest.
Ik had de schroef rechtstreeks op de motoras gezet en daarmee dus een koppeling weggehaald.
Nu staat de schroef niet meer helemaal recht tenopzichte van de boot.

Resultaat is dat de boot erg langzaam op gang komt en als ie gaat planeren weggeschoten wordt maar dit duurt erg lang.

Er zitten nog geen trimkleppen onder. zou dit hiertegen helpen

Roel, hier Roel :D
Lelijke randen kan je weliswaar weghalen, maar daarmee loop je het risico dat je de waterdichtheid van de boot verbreekt.
Juist die randen zorgen, mits ze goed verlijmd zijn, dat het model goed waterdicht is in de bochten. (Overigens waren ze bij mijn RTR-model NIET waterdicht, en moest ik ze nog een keer nalopen met secondenlijm... :evil:

Die koppeling weghalen vind ik dom. Daardoor staat je motor niet meer in lijn met je schroefas, en dat kost dus erg veel ampere's.
Ampere's die nu verloren gaan in wrijving en dus hitte.
Je motor vind dat niet leuk, je regelaar niet en je accu's ook niet.
Je motor wordt (te) heet, je regelaar wellicht ook (die moet nu veel meer stroom leveren) en je accu wordt nodeloos belast.
Dit gaat allemaal ten koste van je vaartijd. Jammer.

nou zonder die extra koppeling tussen de 2 assen liep de schroef veel lichter dus meer weerstand zal het nie opgeleverd hebben.

Ik had de koppeling tussen de lange as van de motor naar buiten en het kleine asje dat door het roer heen gaat weggehaald en de schroef voor het roer geplaatst.

Dus er zat nu nog maar 1 koppeling en een as tussen de motor en de as dus hoe de schroef dan niet meer in lijn staat met de motor snap ik niet
Normaal zat er nog een as met koppeling door het roer zodat de schroef recht achter de boot hangt.
Dus hij stond er nu alleen nog maar rechter ten opzichte van de motor

Zit eventjes te pijnzen, maar snap niet helemaal hoe je het in elkaar hebt zitten roel. Is het misschien mogenlijk dat je wat fototjes van zowel je motor naar de as, en je as naar buiten (of gewoon van de achterzijde van je boot) kan plaatsen. Probeer namelijk mee te denken.

Bij deze even een foto
De as waar nu de schroef aan zit gaat rechtstreeks met koppeling naar de motor
Normaal zit er waar nu de schroef zit nog een koppeling met een asje dat door het roer loopt en zit de schroef dus achter het roer.
Dan zit de schroef dus rechter achter de boot.

afb19643.jpg

8O tja.... wat zal ik zeggen... :?
Het is een .... ahum.... originele oplossing!
Wat je nu hebt, is een snelle schroef met daarachter een blok beton.
Doet mij een beetje denken aan 'tractor pulling':
Je hebt een heel krachtige tractor, maar met een zware bak erachter die voor veel weerstand zorgt. Tenminste: zo functioneert je roer nu.

Advies: polijst het asje door het roer, zodat het superglad is met nr 600 of liefst nog 800 schuurpapier.
Vet de lagers in het roer goed in; spuit de ruimte tussen de lagers in met bijv gele vaseline. Druk dan je kleine asje erdoorheen en plaats koppeling en schroef.
Mits je dat goed en zorgvuldig doet, zal je model sneller in plane komen, minder stroom verbruiken en sneller en langer varen.
Tevens heb je met zo'n 'actief roer' een kleinere draaicirkel.
Succes!

het asje door het roer loopt wel soepel maar de koppeling niet
Als je gaat sturen ratelt die als een gek.

Ow en dat blok beton hing er toen ik hiermee gevaren niet achter hoor
Toen zat er een mooi smal scherp roer achter
Dit was even om te laten zien hoe het zat

Hallo Roel,

Dat je het sturende deel er tussenuit hebt gehaald is een goede zet.

Een sturende outdrive, die niet goed is afgesteld, vreet energie.

Alleen staat je prop nu een tikkie te dicht bij de spiegel...

Maar dat had je al gemerkt door de lange aanloop die de boot nu nodig heeft.

Je hebt een langere schoefas en schroefaskoker nodig, zodat de voorkant van de schroef zo'n 45-50 mm van de spiegel zit.

Toen zat je roer in de weg....

Dit kun je, van achteren gezien naar rechts verplaatsen, of zover verlengen, dat je weer achter de prop uitkomt.
De laatste optie zorgt ervoor, dat je zwaartepunt naar achteren gaat, dit moet je compenseren met de plaatsing van je accu (naar voren toe, dus).

Roer naar rechts is de snelste optie, maar heeft als nadeel, dat scherpe bochten naar links niet echt lekker meer gaan.

Groeten, Jan.

Roel :

Op de site van Graupner even zoeken naar de B-24,
daar staat ook ergens een verslag over een getunede B-24.
Met goede foto's.

gerwin

Nou ik heb net de site van graupner even doorzocht maar kan er niks over vinden.
Dus waar had je dat gevonden?

de as loopt voor een B-24 ook iets te schuin.Als je da z-drive niet gebruikt moet je je as opnieuw plaatsen en waarschijnlijk gaat je motor niet meer naar onder dus...ik zou alleen een nieuwe koppeling kopen

Back