graupner b4 ssm 40b receiver - wie heeft er nog aansluit info over?

Beste,

ik ben een RC newbee, maar heb wat ervaring met Arduino. ik dacht deze oude Dickie tractor om te bouwen met een andere afstandbediening. Zou leuk zijn als ie't weer doet. maar doe't ook voor het leerzame aspect.
ik heb een
  • graupner zender(C4-X SSM 40) - deze pdf
  • graupner ontvanger(B4 SSM 40b) - deze
  • Tx/Rx band 52 kristalset
Met bovengenoemde afstandbediening moet ik de orignele links/rechts aan-uit sturing omzetten naar een servo sturing.

ik heb op dit moment 2 vragen;
  • Hoe het vooruit/achteruit pwm signaal omzet voor een 9.6v DC motor. Zijn er Do-It-Yourself schema's voorhanden?
  • Ik zocht op internet naar technische info over die B4 receiver, maar verder dan de bovenstaande PDF handleiding kom ik niet. ik zoek informatie zoals pin-indeling en voedingsspanning, maximale te leveren stroom etc.
Ben benieuwd naar jullie input.
Alvast bedankt.

voor de motor kan je een losse motor regelaar kopen (Electronic Speed Controller ) ESC, koop er wel 1 voor een gelijkstroom motor (geen borstelloze) en 1 met voor en achteruit
de accu komt aan de ene kant van de ESC, de motor aan de andere kant, draadje in de ontvanger....

Een ontvanger levert geen stroom, die is alleen bedoeld om servo's/ESC aan te sturen en de stroom die daarbij loopt is gering.

@wvr
Bedankt.

Weet je misschien ook;
  1. Zijn die 'JR connector pinbezetting voor de servos/accu' van die ontvanger gestandardiseerd?
    of is er per merk / type nog verschil.aangezien dit niet de nieuwste rc is, wil ik er niet zomaar vanuit gaan. In heb er nog geen graupner info over kunnen vinden.

2. en ik vond een handleiding van de zender, en die toonde een B4 ontvanger.
    Maar type nummers en compatibele model namen etc voor compatibele onderdelen komen niet in die handleiding voor.
    Daarin staat o.a.;
    Die meisten Elektro-Fahrzeuge mit mechanischem Fahrtregler sind bereits mit einem BEC-Anschluß kabel ausgerüstet

Ik heb met mn google acties nog geen recente 'mechanische snelheidsregelaar' gezien.
    Zou dit een compatibele regelaar zijn?
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...6-speed-profi-40r-bec-pakket/a-74719-20000330
    En dan hoop ik natuurlijk dat ik met een goedkopere variant af kan..
    maar ik weet bijvoorbeeld niet of deze de lading ook zou dekken.
mvg

Laatst bewerkt:
De servo aansluitingen op de ontvangers is standaard. De middelste poot is de + voedingsspanning. De "onderste" is de - voedingsspanning en de derde poot (de "bovenste") is de poot waar het stuursignaal door wordt geleverd.
Mechanische snelheidsregelaars zijn niet nieuw meer te koop, die zijn al heeeeeel lang verouderd. Heel misschien dat je er ergens nog 1 tweedehands kan vinden. Maar daar zou ik geen moeite voor doen, alles wat je daarvoor betaalt is te veel.
De Graupner speed profi is een hele mooie regelaar van top kwaliteit, daar betaal je dus ook voor. Maar hij zal voor jouw niet geschikt zijn omdat hij simpelweg te groot is voor die trekker. Dat ding op het dak leggen zal niet de bedoeling zijn. ;)
Die andere regelaar is voor jouw waarschijnlijk wel bruikbaar. Het is een supergoedkoop "made in China" ding. Daar kan je geluk mee hebben en er dus jaren plezier van hebben. Helaas zijn er ook mensen die er heel kort of zelfs helemaal geen plezier van hebben gehad. Soms werken die dingen niet eens als je ze uit de verpakking haalt. Nu is dat wel een beetje overdreven maar het is voorgekomen!
Zelfbouwen is eigenlijk niet lonend meer. Als je de onderdelen wilt kopen, als je die nog kopen kan, ben je vaak al meer kwijt dan een simpele kant en klare regelaar. In het verleden heb ik heel erg veel zelf gemaakt en gebouwd. Toen was het echt duidelijk goedkoper om zelf iets te bouwen dan in de winkel te kopen. Dat is al minstens 20 jaar niet meer zo. Elektronica onderdelen zijn niet zo makkelijk meer in een "winkel om de hoek" te koop als toen. Via het internet kan je nog best het nodige kopen maar dat is bijna altijd in grotere aantallen. Als jij 1 weerstand van 12k nodig hebt en je kan ze alleen per 10 kopen, wat doe je dan met die andere 9? Daar komt bij dat heel veel onderdelen tegenwoordig SMD versies zijn. Dat zijn die minuscule "hagelslagjes" die rechtstreeks op de printjes zijn gesoldeerd. Als je de kennis en ervaring hebt kan je dat met een goede soldeerbout nog wel doen maar het is lastig. Mij lukt het nog wel maar ik heb er een loep bij nodig.
Het makkelijkst en goedkoopst is bestaande spullen kopen. Een mini servo kost niet veel, een regelaar hoeft ook niet zo veel te kosten. Een goede besturing set heb je al dus is het nu aan jouw om dat spul in die kleine ruimte van de trekker te frutselen. Dat zal het meeste tijd en moeite kosten denk ik. Dat hoort bij de hobby zeg ik dan maar.
Succes.

Deze regelaar lijkt me wel geschikt. Of hij werkelijk 40A continu kan verwerken waag ik te betwijfelen. Kijk maar eens naar de aansluitdraden. Die zijn echt te dun voor 40A.
Het zullen wel "Chinese Ampères" zijn. Om aan de echte waardes te komen moet je de Chinese waardes meestal door 2 delen. Dan nog zal het volgens mij voldoende zijn voor jouw trekkertje.

Ik zou geen digitale servo nemen, dit soort servo's is typisch voor hoge snelheid en hoge precisie, maar hebben als nadeel een hoog stroomverbruik omdat ze constant aan het corrigeren zijn. Dat zal zeker het geval zijn voor een tractorbesturing, want de wielen hebben altijd wrijving die het laatste beetje precisiewerk blokkeren, en zullen dus relatief veel stroom blijven gebruiken, en ook heel vervelend staan te brommen.
Metalen tandwielen heb je wel nodig, dus kies de MG90S versie van dezelfde servo. Draaihoek 90 graden.

Hoi Dankje voor je uitleg.
ik had het verschil wel opgezocht, maar wilde het proberen want ik had geen hands-on ervaring ermee.
Het maakt inderdaad een hoge pitch geluid tijdens het sturen, maar brommen heb ik niet gehoord tijdens rechtuit rijden.
Die tractor maakt trouwens sowiezo al een hoop lawaai in de vooruit/achteruit overbrenging die er al in zat, dus t valt niet echt buiten de toon :)
ik weet eigenlijk niet precies hoeveel meer stroom de MG90D versie verbruikt vergeleken met de MG90S versie.
Misschien moet ik die tandwielkast eens smeren. in dat geval zou uitwisselen met de analoge servo variant wel interresant zijn.

Back